• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Barbamamma74

Jag skulle kunna ge bort mina till en kompis då som inte har några?? Jag trodde inte man fick det !!!

Tack för svaret??

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • wellah
    Divina skrev 2007-11-02 12:52:06 följande:
    Det är otroligt svårt att få det. Har testat, men pengarna är "slut" vad nu det ska innebära.
    Vilket landsting bor du i?
  • Barbamamma74

oj då...Tack för svaret !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! så  ska det ju se ut !!!!!!!!!!!!

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Divina
    Barbamamma74 skrev 2007-11-02 12:59:02 följande:
    Jag skulle kunna ge bort mina till en kompis då som inte har några?? Jag trodde inte man fick det !!! Tack för svaret??
    Jo, du kan ställa upp med dina ägg direkt till kompisen eller flytta fram dem i kön för att donera dina till en okänd så dina kompisar kan få en okänd donators ägg!
  • Divina
    wellah skrev 2007-11-02 12:59:43 följande:
    Vilket landsting bor du i?
    Malmö!
    Nära till MAS om jag skulle få ge ägg där.
  • CoolaSuperMamsen
    Divina skrev 2007-11-02 12:55:06 följande:
    Det var nog dessvärre i USA...
    ja det var i usa glömmde skriva det=)
    sug och svälj trevlig helg !
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 12:48:38 följande:
    Vad konstigt det blev ovan...Är det girigt att göra något fint för någon annan i utbyte mot att få pussla ihop en kropp som är i trasor? Nja, jag tycker inte det. Men jag förstår att det är en känslig fråga för många.
    ja alltså JAG tycker det är fel/girigt/omoraliskt att ta betalt. Då tycker jag inte att det längre är något man gör för någon annans skull utan för din egen. De som behöver äggdonation har ofta redan stora skulder i bagaget, de flesta som har möjlighet går ju redan nu via privata alternativ för att köerna i landstinget är så höga.

Känslig fråga? Njae men jag kan inte relatera till den. Själv är jag ju beredd att göra det helt utan ersättning så många gånger som det behövs så självklart kan jag inte förstå varför man skulle vilja ha så höga summor som 40 000 för det.

Vid en adoption har du helt andra kostnader som måste betalas, det är ju inte mamman som får de pengar som det adopterande paret betalar. (eller??)
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Divina
    Supermamman83 skrev 2007-11-02 13:01:43 följande:
    ja det var i usa glömmde skriva det=)
    Ja, där får man ersättning.
    Var skriven som donator där, men blev bortplockad pga fågelinfluensa. Kändes som ett skämt, för vi har inte det i Sverige, men de är rätt noga där... hehe
  • CoolaSuperMamsen
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:03:00 följande:
    ja alltså JAG tycker det är fel/girigt/omoraliskt att ta betalt. Då tycker jag inte att det längre är något man gör för någon annans skull utan för din egen. De som behöver äggdonation har ofta redan stora skulder i bagaget, de flesta som har möjlighet går ju redan nu via privata alternativ för att köerna i landstinget är så höga. Känslig fråga? Njae men jag kan inte relatera till den. Själv är jag ju beredd att göra det helt utan ersättning så många gånger som det behövs så självklart kan jag inte förstå varför man skulle vilja ha så höga summor som 40 000 för det. Vid en adoption har du helt andra kostnader som måste betalas, det är ju inte mamman som får de pengar som det adopterande paret betalar. (eller??)
    lite möda för besväret tycker jag man kan få=) men däremot skulle jag göra det gratis för en nära vän!

man sliter ju trotts allt på kroppen=)
    sug och svälj trevlig helg !
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 13:03:00 följande:
    ja alltså JAG tycker det är fel/girigt/omoraliskt att ta betalt. Då tycker jag inte att det längre är något man gör för någon annans skull utan för din egen. De som behöver äggdonation har ofta redan stora skulder i bagaget, de flesta som har möjlighet går ju redan nu via privata alternativ för att köerna i landstinget är så höga. Känslig fråga? Njae men jag kan inte relatera till den. Själv är jag ju beredd att göra det helt utan ersättning så många gånger som det behövs så självklart kan jag inte förstå varför man skulle vilja ha så höga summor som 40 000 för det. Vid en adoption har du helt andra kostnader som måste betalas, det är ju inte mamman som får de pengar som det adopterande paret betalar. (eller??)
    Jag tycker du har tur som inte har något behov av att få något i utbyte. Du har dock aldrig varit i min situation, kan jag förstå?

Man kan ju få det betalt via landstinget och om man då överväger ett privat alternativ, med de kostnader det innebär kan man ju istället se det som så-att man ger de pengar man tänkt lägga på privatvården till en behövande som kan hjälpa dem istället, gratis, via landstinget?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?