• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Smurfan 81

Om det nu är så ont om äggdonationer kanske fler skulle överväga att donera ägg om man fick en mer rimlig ersättning för det! Med de risker som finns tycker inte jag att 3000:- är rimligt.

• Smurfan 81

Divina
    Som jag skrev tidigare tror jag det mest "lagliga" är att de i så fall betalar din operation. Om du tar emot pengar måste du på något sätt redovisa detta och betala skatt på det. (nu är det iofs inga stora pengar så det är ganska liten risk att du fastnar i en kontroll, men för att vara på den säkra sidan). Om de betalar din räkning är det ungefär som att du betalar din mans räkningar, ingen kommer märka vart pengarna kommer ifrån.

• kate79

Vad är mer rimlig ersättning?

En ersättning är just ersättning annars får man börja kalla det betalning.

Visst det finns risker men jag hade inte varit mer villig att utsätta mig för dom riskerna om jag fått mer pengar.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 21:23:33 följande:
    Jo, man kan donera direkt, och jag skulle också kunna tänka mig korsdonation så många ggr som det är tillåtet och förhoppningsvis får det paret jag hjälper någon tur någon av gångerna!Mediciner finns det väl högkostnadsskydd för? Vi är jättefattiga men betalar min sambos astmamediciner och får ofta billigare pga högkostnadsskyddet.Men som sagt är det inte ett moraliskt dilemma för min del, utan jag ser det som att jag också får hjälp med mitt (faktiskt stora) problem.
    Ja man KAN men det rekommenderas inte och det är inte det normala förfarandet. Och på mitt sjukhus rekommenderar de max 2 donationer per donator.

Det är inte det att jag inte förstår din sida av saken, det är bara det att jag inte anser att
    1. man ska dra fördel av en människa i en utsatt situation
    2. man enbart ska kunna ta emot ägg om man har ekonomisk möjlighet att avstå från 40 000, som för många är mycket pengar.
    3. man ska inte donera för pengarnas skull.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Tussiluskan

Jag håller inte alls med er om att man måste donera sina ägg utan att få betalt, det är väl bra att det finns de som gör det och nöjer sig med 3000kr i ersättning, men om behovet finns och kvinnor känner att det behöver lite mer för att ge sina ägg och offra sin hälsa ser jag inte vem som skulle förlora på det!

Själv skulle jag aldrig varken donera ägg eller adoptera bort ett barn, men det är ju helt upp till var och en och jag tycke inte att man ska skämmas för att ta betalt för en sådan sak.

• uniMog

fast om man börjar göra det "ok" att ta betalt kommer ju snart ingen göra det kostnadsfritt och då är det snart en klassfråga. Det är DÄR problemet är, inte i att någon frivilligt betalar.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Joyce
    Divina skrev 2007-11-02 20:14:23 följande:
    Sedan ser jag inte ersättningen som en betalning utan som att de även hjälper mig med något som jag längtar efter lika mycket som de längtar efter ett barn.
    Vet inte riktigt hur jag ställer mig till ett sådant uttalande. Vad vet du om hur mycket dessa människor längtar efter ett barn? Är din operation (var det va?) lika viktig för dig som dina barn? Skulle du byta ut dina barn mot en operation?

Annars håller jag med om Pejgans tre punkter. Var går gränsen för vad man ska kunna ta betalt för? ägg, en njure osv?
  • Tussiluskan

Fast jag tro inte det, jag tror att de som donerar av omtanke och oskälviskhet kommer att fortsätta med det, medans det även kommer att finnas donatorer som tar betalt.

Pejgan skrev 2007-11-02 22:08:33 följande:
    fast om man börjar göra det "ok" att ta betalt kommer ju snart ingen göra det kostnadsfritt och då är det snart en klassfråga. Det är DÄR problemet är, inte i att någon frivilligt betalar.
  • Tussiluskan

osjälviskhet (om det ordet överhuvudtaget excisterar)

• Tussiluskan

existerar? *måste gå och lägga mig nu va?*

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?