• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Divina
    snöstjärna71 skrev 2007-11-03 11:28:59 följande:
    Då är det ingen donation eller gåva tycker jag eftersom den är villkorad. "Ge mig 40 000, annars får ni inget ägg". Om jag ger någon en gåva, t ex en inflyttningspresent är den ju inte vilkorad med att jag ska ha nåt tillbaks.Jag tycker donatorbarn har rätt till en bakgrund där alla inblandade gav barnet liv på grund av kärlek. För donatorn handlar det om "kärlek" till okända människor och en önskan om att kunna hjälpa ett barn till världen. Man ska inte behöva leva med att man finns till för att ens genetiska mor ville ha en ny kropp.
    Jag hade donerat i vilket fall. Nu kan de jag donerar till få chansen att ge någonting vackert tillbaka. Sorgligt att inte fler kan se det fina i det.
  • Smurfan 81

Det står faktiskt ingenstans att TS har KRÄVT de på några pengar utan att hon får 40.000:- av dem. Jag tycker det är jättefint att de som får ett ägg av henne vill och har möjlighet att ge henne något tillbaka.

• älska

Jag tror inte de tär brottsligt! eller åt andra sidan så vet jag inte om du måste skatta på det, det tror jag!

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:40:51 följande:

Det står faktiskt ingenstans att TS har KRÄVT de på några pengar utan att hon får 40.000:- av dem. Jag tycker det är jättefint att de som får ett ägg av henne vill och har möjlighet att ge henne något tillbaka.
    Tack! Jag blir utmålad som värsta sortens egoist och idiot här emellanåt. De som känner mig vet att jag inte alls är sån!
  • Divina
    älska skrev 2007-11-03 11:41:43 följande:
    Jag tror inte de tär brottsligt! eller åt andra sidan så vet jag inte om du måste skatta på det, det tror jag!
    Vi kom fram till att om de betalar operationen direkt så är det som en gåva, precis som min sambo eller mamma skulle betala en räkning åt mig.
  • Smurfan 81

Jag förstår att det är jobbigt för dem som inte kan få barn, de ser det förstås på ett helt annat sätt än vad andra gör och det måste man förstå också. Jag förstår även din situation, inte för att jag vet vad det är med din kropp som blivit förstört men jag vet ju vad en graviditet kan orsaka även om jag själv har klarat mig lindrigt undan.

• Divina

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:46:40 följande:

Jag förstår att det är jobbigt för dem som inte kan få barn, de ser det förstås på ett helt annat sätt än vad andra gör och det måste man förstå också. Jag förstår även din situation, inte för att jag vet vad det är med din kropp som blivit förstört men jag vet ju vad en graviditet kan orsaka även om jag själv har klarat mig lindrigt undan.
    Ja, jag kan nog inte föreställa mig deras smärta men jag hoppas att några även kan se min... Det är uppmuntrande att läsa dina inlägg.
  • Smurfan 81
    Divina skrev 2007-11-03 11:48:32 följande:
    Smurfan 81 skrev 2007-11-03 11:46:40 följande:Ja, jag kan nog inte föreställa mig deras smärta men jag hoppas att några även kan se min... Det är uppmuntrande att läsa dina inlägg.
    Skönt att man kan glädja nån i alla fall!
  • älska

Divina tycker nu mindre om sin kropp än innan! Det har vi alla förstått! Det endå hon gjorde var att ställa en enkel fråga! varför inte bara då ge henne det svaret man vet/tror ist för att hoppa på och i princip trycka ner och få henne känna sig som en hemsk människa!
    Världen ser dock ut såhär idag!
    Alla vill tjäna pengar, vi medelklass hittar alla möjliga sätt och ni överklassare spenderar pengar det kommer alltid att vara såhär!
    Är det någon som får ett erbjudande på att få 40 000 för att donera ägg inte fan säger man, ehh vadå 40 000 jag gör det gratis!
    Visst det är jätte fint och jätte vackert att donera ägg inget snack om saken!
    men hur hon väljer att göra det är upp till henne!
    0kr - 40 000kr. vilket är mest lockande?
    Sen kan jag givetvis förstå att folk blir upprörda och arga me tanke på att detta inlägg inte riktigt passar in i rött forum det var lite dåligt att lägga in det i denna tråden!

• Divina
    älska skrev 2007-11-03 11:52:37 följande:
    Divina tycker nu mindre om sin kropp än innan! Det har vi alla förstått! Det endå hon gjorde var att ställa en enkel fråga! varför inte bara då ge henne det svaret man vet/tror ist för att hoppa på och i princip trycka ner och få henne känna sig som en hemsk människa!Världen ser dock ut såhär idag!Alla vill tjäna pengar, vi medelklass hittar alla möjliga sätt och ni överklassare spenderar pengar det kommer alltid att vara såhär! Är det någon som får ett erbjudande på att få 40 000 för att donera ägg inte fan säger man, ehh vadå 40 000 jag gör det gratis! Visst det är jätte fint och jätte vackert att donera ägg inget snack om saken!men hur hon väljer att göra det är upp till henne!0kr - 40 000kr. vilket är mest lockande?Sen kan jag givetvis förstå att folk blir upprörda och arga me tanke på att detta inlägg inte riktigt passar in i rött forum det var lite dåligt att lägga in det i denna tråden!
    Tack! Hade vi haft pengar eller fast jobb hade vi kunnat ta lån och jag hade donerat ändå.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?