• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Divina
    Fossa skrev 2007-11-02 19:46:55 följande:
    Med utgångspunkt i att betalning på något sätt ska kompensera den fysiska påfrestningen som några har antytt: Jag har genomgått fyra hormonbehandlingar och tre äggplock för egen del. Ärligt talat - så fysiskt jobbigt är det inte att det ska motivera en ersättning på 40 000 kr/gång. Tycker man det kanske man ska överväga om man passar som donator.
    Men den fysiska påfrestningen kanske är en klackspark för dig medans det är jättetufft för en annan. Har läst flera berättelser nu där kvinnor mått riktigt dåligt. Sedan ser jag inte ersättningen som en betalning utan som att de även hjälper mig med något som jag längtar efter lika mycket som de längtar efter ett barn.
  • Divina

"...dessutom skall man vara medveten om att det inte är riskfritt att donera ägg. Jag var själv äggdonator i Sverige av helt altruistiska skäl, och det resulterade tyvärr i att jag lades in på sjukhus akut med svår OHSS (ovariellt hyperstimuleringssyndrom). Sällsynt, men det händer, och kan i värsta fall medföra rupturer på äggstockar eller andra inre organ, samt blodproppar. Med andra ord en tillstånd som faktiskt kan vara livshotande."

Ja, jag är då inte skraj ännu, men det finns risker!

• Divina

...sedan menade jag INTE 40.000/gång utan jag kan inte ta emot ersättning om jag inte vet att den jag donerat till får ett barn. Jag är inte hjärtlös!

• uniMog

divina, rent praktiskt funkar det ju inte så. Dels får ju (i normala fall, i Sverige) mottagaren inte DINA ägg och dels får du inte donera hur många ggr som helst. Alltså kan du inte på något sätt garantera att mottagaren blir gravid och alltså får "valuta för pengarna".

Och bara för att klargöra: jag bryr mig inte vad mottagare + donator gör under bordet men jag tycker det är etiskt och moraliskt riktigt att man i Sverige inte behöver betala (mer än för sin behandling) för att få motta ägg/spermie. Vill/kan mottagaren betala så fine by me men man ska inte behöva kunna hosta upp sådana summor för att kunna få hjälp. Själva behandlingen är ju inte gratis direkt, det är ganska mycket (och dyra) mediciner du ska äta.

Och ang. min egen behandling: visst mådde jag dåligt någon vecka, framförallt efter "broms"-sprutorna, men inte så att jag är avskräckt för att genomgå det igen.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • kate79

Jag tillhör Malmö.

Jag anser inte att man ska ha mer betalt, för som många andra påpekat då donerar man av fel anledning.

Skulle mottagarparet betala, var ska då vanliga människor som inte har råd att vända sig någon annanstans än till Landstinget, var ska dom vända sig då?

Ersättningen i Malmö är 3 000 kronor, det kommer väl gå ganska så jämt ut med vad jag lagt ut i körning och parkeringsavgift och ledighet från arbetet.

Jag tycker man ska fråga sig -varför vill jag donera ägg och inte blanda in pengar överhuvudtaget.

Visst hade jag behövt åka till Stockholm och betala resa och logi själv hade jag nog inte gjort det, så bra ser inte min ekonomi ut att jag skulle lägga ut så mycket pengar.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 20:49:32 följande:
    divina, rent praktiskt funkar det ju inte så. Dels får ju (i normala fall, i Sverige) mottagaren inte DINA ägg och dels får du inte donera hur många ggr som helst. Alltså kan du inte på något sätt garantera att mottagaren blir gravid och alltså får "valuta för pengarna".Och bara för att klargöra: jag bryr mig inte vad mottagare + donator gör under bordet men jag tycker det är etiskt och moraliskt riktigt att man i Sverige inte behöver betala (mer än för sin behandling) för att få motta ägg/spermie. Vill/kan mottagaren betala så fine by me men man ska inte behöva kunna hosta upp sådana summor för att kunna få hjälp. Själva behandlingen är ju inte gratis direkt, det är ganska mycket (och dyra) mediciner du ska äta.Och ang. min egen behandling: visst mådde jag dåligt någon vecka, framförallt efter "broms"-sprutorna, men inte så att jag är avskräckt för att genomgå det igen.
    Jo, man kan donera direkt, och jag skulle också kunna tänka mig korsdonation så många ggr som det är tillåtet och förhoppningsvis får det paret jag hjälper någon tur någon av gångerna!
    Mediciner finns det väl högkostnadsskydd för? Vi är jättefattiga men betalar min sambos astmamediciner och får ofta billigare pga högkostnadsskyddet.
    Men som sagt är det inte ett moraliskt dilemma för min del, utan jag ser det som att jag också får hjälp med mitt (faktiskt stora) problem.
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-02 21:02:34 följande:
    Jag tillhör Malmö.Jag anser inte att man ska ha mer betalt, för som många andra påpekat då donerar man av fel anledning.Skulle mottagarparet betala, var ska då vanliga människor som inte har råd att vända sig någon annanstans än till Landstinget, var ska dom vända sig då? Ersättningen i Malmö är 3 000 kronor, det kommer väl gå ganska så jämt ut med vad jag lagt ut i körning och parkeringsavgift och ledighet från arbetet. Jag tycker man ska fråga sig -varför vill jag donera ägg och inte blanda in pengar överhuvudtaget.Visst hade jag behövt åka till Stockholm och betala resa och logi själv hade jag nog inte gjort det, så bra ser inte min ekonomi ut att jag skulle lägga ut så mycket pengar.
    Jag vill hjälpa barnlösa att få barn. Därför vill jag donera. Men jag vill också bli hjälpt med ett problem som är stort för mig, som inte finns hjälp för i mitt fall.

Jag ser också problematiken i det och jag skulle inte vilja donera bara för att bara lattja upp pengar. Det är inte det som är mitt syfte utan hjälpen i sig. Hade jag inte haft ett behov av hjälp hade jag alldeles säkert donerat utan att få ett öre.
  • Divina

-som inte finns hjälp via landstinget för i mitt fall, skulle det stå.

• kate79

Tycker även att donerandet ska man göra för att man vill och inte kräva något i gengäld.

Men jag förstår att du gärna vill ha en fin mage, fick själv en 5 kg klump och ser inte klok ut.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Smurfan 81
    kate79 skrev 2007-11-02 21:44:02 följande:
    Tycker även att donerandet ska man göra för att man vill och inte kräva något i gengäld.Men jag förstår att du gärna vill ha en fin mage, fick själv en 5 kg klump och ser inte klok ut.
    Nu vet du ju inte om det är just magen som är förstörd! Mycket kan hända efter en graviditet förlossning!
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?