• uniMog

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

jag vet inte om det är straffbart men det är inte tillåtet.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • uniMog

men du kan ju söka par i tex usa. Där är det lagligt att ta betalt och jag tror de "brukar" betala resa och hela kitet.

• uniMog

jag har försökt googla men hittar inget men jag gissar att det handlar om att organhandel är förbjuden i sverige, och ägg räknas väl som organ.

annars kan det ju tex vara att man inte vill att människor ska använda det som ett medel att försörja sig.

Sen kan jag, som just gjort en äggdonation, säga att 3000 spänn rakt i fickan verkligen inte känns som "lite pengar" för att besöka läkaren några ggr och ta ett par sprutor.

• uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 12:42:44 följande:
    Jag hittar ingen info heller. Men jag förstår inte varför man inte kan få hjälpa varandra?! Jag har ett problem som jag inte kan lösa själv, och de har ett problem de inte kan lösa själva. Jag tycker det är en fin tanke bakom ändå.
    Ja alltså jag kan ju inte se det fina i det. Jag tycker det är girigt men det är inte min sak att lägga mig i. Det är väl å andra sidan ingen som får veta om du får pengarna under bordet.
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 12:48:38 följande:
    Vad konstigt det blev ovan...Är det girigt att göra något fint för någon annan i utbyte mot att få pussla ihop en kropp som är i trasor? Nja, jag tycker inte det. Men jag förstår att det är en känslig fråga för många.
    ja alltså JAG tycker det är fel/girigt/omoraliskt att ta betalt. Då tycker jag inte att det längre är något man gör för någon annans skull utan för din egen. De som behöver äggdonation har ofta redan stora skulder i bagaget, de flesta som har möjlighet går ju redan nu via privata alternativ för att köerna i landstinget är så höga.

Känslig fråga? Njae men jag kan inte relatera till den. Själv är jag ju beredd att göra det helt utan ersättning så många gånger som det behövs så självklart kan jag inte förstå varför man skulle vilja ha så höga summor som 40 000 för det.

Vid en adoption har du helt andra kostnader som måste betalas, det är ju inte mamman som får de pengar som det adopterande paret betalar. (eller??)
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 13:07:47 följande:
    Jag tycker du har tur som inte har något behov av att få något i utbyte. Du har dock aldrig varit i min situation, kan jag förstå? Man kan ju få det betalt via landstinget och om man då överväger ett privat alternativ, med de kostnader det innebär kan man ju istället se det som så-att man ger de pengar man tänkt lägga på privatvården till en behövande som kan hjälpa dem istället, gratis, via landstinget?
    jag känner dig inte och kan därmed inte veta vad det är som hänt pga graviditeterna så den frågan kan jag inte svara på.

Och alltså, jag kommer aldrig förstå din synpunkt. Jag tycker det är bra att man inte får handla med ägg i Sverige. Möjligen kan jag tycka att man kunde höja ersättningen till säg 5 000 men att mottagaren ska betala såna summor som 40 000 tycker jag är fullständigt fel och att utnyttja en människa i en utsatt position.
    Supermamman83 skrev 2007-11-02 13:07:05 följande:
    lite möda för besväret tycker jag man kan få=) men däremot skulle jag göra det gratis för en nära vän!man sliter ju trotts allt på kroppen=)
    Du får 3000 netto. Det anser jag är en ganska rimlig ersättning, möjligen något högre. Så jäkla besvärligt är det faktiskt inte.
  • uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 13:15:28 följande:
    Ok, så du tycker att det är rimligt att få 5000 men inte 40.000 för besväret?
    jag tycker det är rimligt att få ersättning för kostnader som utebliven arbetsinkomst, tiden du lägger ner på att åka fram och tillbaka. Plus att jag anser att den kostnaden ska tas av landstinget och inte av det mottagande paret. (Därmed är det inte rimlgit att förvänta sig 40 000 eftersom landstinget inte har de resurserna) Plus att jag inte anser att det ska finnas en ekonomisk anledning bakom beslutet att donera ägg.

Och enda anledningen att jag tycker att man kan höja den något är att det kanske lockar några fler tveksamma utan att för den skull göra det till något som man kan leva på.
  • uniMog

divina, rent praktiskt funkar det ju inte så. Dels får ju (i normala fall, i Sverige) mottagaren inte DINA ägg och dels får du inte donera hur många ggr som helst. Alltså kan du inte på något sätt garantera att mottagaren blir gravid och alltså får "valuta för pengarna".

Och bara för att klargöra: jag bryr mig inte vad mottagare + donator gör under bordet men jag tycker det är etiskt och moraliskt riktigt att man i Sverige inte behöver betala (mer än för sin behandling) för att få motta ägg/spermie. Vill/kan mottagaren betala så fine by me men man ska inte behöva kunna hosta upp sådana summor för att kunna få hjälp. Själva behandlingen är ju inte gratis direkt, det är ganska mycket (och dyra) mediciner du ska äta.

Och ang. min egen behandling: visst mådde jag dåligt någon vecka, framförallt efter "broms"-sprutorna, men inte så att jag är avskräckt för att genomgå det igen.

• uniMog
    Divina skrev 2007-11-02 21:23:33 följande:
    Jo, man kan donera direkt, och jag skulle också kunna tänka mig korsdonation så många ggr som det är tillåtet och förhoppningsvis får det paret jag hjälper någon tur någon av gångerna!Mediciner finns det väl högkostnadsskydd för? Vi är jättefattiga men betalar min sambos astmamediciner och får ofta billigare pga högkostnadsskyddet.Men som sagt är det inte ett moraliskt dilemma för min del, utan jag ser det som att jag också får hjälp med mitt (faktiskt stora) problem.
    Ja man KAN men det rekommenderas inte och det är inte det normala förfarandet. Och på mitt sjukhus rekommenderar de max 2 donationer per donator.

Det är inte det att jag inte förstår din sida av saken, det är bara det att jag inte anser att
    1. man ska dra fördel av en människa i en utsatt situation
    2. man enbart ska kunna ta emot ägg om man har ekonomisk möjlighet att avstå från 40 000, som för många är mycket pengar.
    3. man ska inte donera för pengarnas skull.
  • uniMog

fast om man börjar göra det "ok" att ta betalt kommer ju snart ingen göra det kostnadsfritt och då är det snart en klassfråga. Det är DÄR problemet är, inte i att någon frivilligt betalar.

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?