Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
jag vet inte om det är straffbart men det är inte tillåtet.
jag vet inte om det är straffbart men det är inte tillåtet.
men du kan ju söka par i tex usa. Där är det lagligt att ta betalt och jag tror de "brukar" betala resa och hela kitet.
jag har försökt googla men hittar inget men jag gissar att det handlar om att organhandel är förbjuden i sverige, och ägg räknas väl som organ.
annars kan det ju tex vara att man inte vill att människor ska använda det som ett medel att försörja sig.
Sen kan jag, som just gjort en äggdonation, säga att 3000 spänn rakt i fickan verkligen inte känns som "lite pengar" för att besöka läkaren några ggr och ta ett par sprutor.
divina, rent praktiskt funkar det ju inte så. Dels får ju (i normala fall, i Sverige) mottagaren inte DINA ägg och dels får du inte donera hur många ggr som helst. Alltså kan du inte på något sätt garantera att mottagaren blir gravid och alltså får "valuta för pengarna".
Och bara för att klargöra: jag bryr mig inte vad mottagare + donator gör under bordet men jag tycker det är etiskt och moraliskt riktigt att man i Sverige inte behöver betala (mer än för sin behandling) för att få motta ägg/spermie. Vill/kan mottagaren betala så fine by me men man ska inte behöva kunna hosta upp sådana summor för att kunna få hjälp. Själva behandlingen är ju inte gratis direkt, det är ganska mycket (och dyra) mediciner du ska äta.
Och ang. min egen behandling: visst mådde jag dåligt någon vecka, framförallt efter "broms"-sprutorna, men inte så att jag är avskräckt för att genomgå det igen.
fast om man börjar göra det "ok" att ta betalt kommer ju snart ingen göra det kostnadsfritt och då är det snart en klassfråga. Det är DÄR problemet är, inte i att någon frivilligt betalar.