• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • suba

Divina och alla andra, Jag går genom ÄD och om ni inte har vetat det då får jag berätta för er att en behandling för mig i AVA Riga kostar 6500 euro + alla resor och boende där + alla läkemedel fått i Sverige + läkarbesöken i Sverige kostar inte så mycket tack vore högkostandskort.
    Det är inte så många som kan betala 40000 SEK bara för ägg.
    Det handlar inte länge om maral och etik - det handlar om oehörda kostnader och ingen garanti.

Kram!

• Divina

Tant Greta skrev 2007-11-02 14:10:34 följande:

Svarar på Ts,inte läst andra inlägg.Jag hade lätt betalat 40 000 för ett ägg&hade inte tyckt att äggdonatorn betett sig illa,oavsett till skäl att sälja sina ägg.
    Tack! Det var ett fint inlägg som gjorde mig glad.
  • Divina
    suba skrev 2007-11-02 14:36:49 följande:
    Divina och alla andra, Jag går genom ÄD och om ni inte har vetat det då får jag berätta för er att en behandling för mig i AVA Riga kostar 6500 euro + alla resor och boende där + alla läkemedel fått i Sverige + läkarbesöken i Sverige kostar inte så mycket tack vore högkostandskort. Det är inte så många som kan betala 40000 SEK bara för ägg.Det handlar inte länge om maral och etik - det handlar om oehörda kostnader och ingen garanti.Kram!
    Jo, jag förstår att det inte finns några garantier för att det ska fungera. Jag skulle aldrig kunna ta emot något såvida det inte fungerat för den jag donerar till. Hoppas det går bra för er. Kan inte föreställa mig den smärtan man måste känna!!
  • Divina

Nu handlar tråden mest om allt annat utom de frågor jag ställt, men samtidigt vidgas ju vyerna, så man lär sig något med.

• jennie ellie

Jag hade gjort det för pengarna och för den barnlösa kvinnan, men inte utan god kompensation för besväret

• CoolaSuperMamsen
    jennie ellie skrev 2007-11-02 15:03:32 följande:
    Jag hade gjort det för pengarna och för den barnlösa kvinnan, men inte utan god kompensation för besväret
    samma här=)

vad får männ för sperma donation???
    sug och svälj trevlig helg !
  • jennie ellie

Rimligt tycker jag är 10.000 för ägg och 150.000 för surrogar graviditet, men det är jag det. Inte skulle jag gå tjock i nio månader för ingenting men jag unnar alla att få barn adopterade eller egna för det är härligt

Supermamman83 skrev 2007-11-02 15:09:47 följande:
    samma här=)vad får männ för sperma donation???
  • CoolaSuperMamsen
    jennie ellie skrev 2007-11-02 15:12:35 följande:
    Rimligt tycker jag är 10.000 för ägg och 150.000 för surrogar graviditet, men det är jag det. Inte skulle jag gå tjock i nio månader för ingenting men jag unnar alla att få barn adopterade eller egna för det är härligt
    ja precis men då kan man ju garantera ett barn för den slanten och då kanske man kan höja priset lite på äggdonationen=)
  • Divina

Män får 300 kr för varje spermadonation.

• CoolaSuperMamsen
    Divina skrev 2007-11-02 15:23:33 följande:
    Män får 300 kr för varje spermadonation.
    jaha ja det var kanske inte så mycket, men det är ju ganska enkel procedurSkrattande
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?