• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • jennie ellie

Ja jag håller med, jag hjälper gärna någon mot ersättning. Synd att man inte kan bli aktuell för detta i usa, men jag tror att de flesta vill att man ska bo där nere under grav vid surrogat tex för där är de ju helt paranoida vad gäller stämmningar mm

• Divina
    Pejgan skrev 2007-11-02 12:44:04 följande:
    Ja alltså jag kan ju inte se det fina i det. Jag tycker det är girigt men det är inte min sak att lägga mig i. Det är väl å andra sidan ingen som får veta om du får pengarna under bordet.
    [/citat]

Är det girigt att göra något fint för någon annan i utbyte mot att få pussla ihop en kropp som är i trasor? Nja, jag tycker inte det. Men jag förstår att det är en känslig fråga för många.

Smurfan 81 skrev 2007-11-02 12:44:58 följande:
    [citat]
    Brottsligt blir det väl kanske om du inte skattar på pengnarna...Om de skulle betala dina operationer då? Så att du aldrig "tar emot" pengarna?
    Ja, där sade du något!
  • Divina

Vad konstigt det blev ovan...

Är det girigt att göra något fint för någon annan i utbyte mot att få pussla ihop en kropp som är i trasor? Nja, jag tycker inte det. Men jag förstår att det är en känslig fråga för många.

• Barbamamma74

Här kan jag ju smita in med min fråga !!!

FÅR man donera ägg i Sverige??

(ursäkta om det är en dum fråga men jag trodde inte man fick det??!!)

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • wellah

Hej, snubblade in i tråden, men vissa saker som graviditeten ställt till med kan man ju få korrigera gratis via landstinget...

• Divina
    wellah skrev 2007-11-02 12:51:05 följande:
    Hej, snubblade in i tråden, men vissa saker som graviditeten ställt till med kan man ju få korrigera gratis via landstinget...
    Det är otroligt svårt att få det. Har testat, men pengarna är "slut" vad nu det ska innebära.
  • CoolaSuperMamsen

skulle gärna låna ut min livmoder till någon som inte kan få finns ju dom som har äggen men livmodern är skadad och klarar inte av att bära ett barn.  tror jag såg på tvn att nån surrogat mamma fick 150 000 + rese kostnader och lite annat!

sug och svälj trevlig helg !
  • Divina
    Supermamman83 skrev 2007-11-02 12:53:25 följande:
    skulle gärna låna ut min livmoder till någon som inte kan få finns ju dom som har äggen men livmodern är skadad och klarar inte av att bära ett barn.  tror jag såg på tvn att nån surrogat mamma fick 150 000 + rese kostnader och lite annat!
    Det var nog dessvärre i USA...
  • Dimitra
    Barbamamma74 skrev 2007-11-02 12:50:25 följande:
    Här kan jag ju smita in med min fråga !!! FÅR man donera ägg i Sverige??(ursäkta om det är en dum fråga men jag trodde inte man fick det??!!)
    Ja visst
    www.vardguiden.se/Article.asp

Under rubriken Svårt att få barn>Äggdonation kan du läsa om de här på FL som pysslar med detta
    Jubel och jubileum! 30:e försöket...
  • Divina
    Barbamamma74 skrev 2007-11-02 12:50:25 följande:
    Här kan jag ju smita in med min fråga !!! FÅR man donera ägg i Sverige??(ursäkta om det är en dum fråga men jag trodde inte man fick det??!!)
    Ja det får man, men man ska vara frisk, jag tror det var under 35 år och helst ska/måste man ha barn sedan innan.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?