• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Divina
    idisb skrev 2007-11-03 20:41:17 följande:
    ja det är väll något man själv bara vet! ha bearbetat denna grav hos aurora o känne att jag inte klarar av det en gång till. men tror jag aldrig vågar sätta helt stopp. Annars tycker jag det är en bra sak du gör! även om du tjänar lite på det själv så vilket mamma skulle inte ge världen för att då chansen till ett barn?
    Tack för förståelsen.
  • Bei Bei

Jo, det förstår jag med... Men det kan aldrig bli en gåva, utan snarare ett krav eller ett villkor för att du ska ställa upp och då bryter ni mot lagen.

Har du testat att söka fonder? Det finns mängder med pengar att söka om man bara hittar rätt fond!

Divina skrev 2007-11-03 20:41:18 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:39:31 följande:Tja, det är lite svårt att få en operation utan att ha berättat att jag lider helvetes kval.
    ♥ Ronja ♥
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 20:44:22 följande:

Jo, det förstår jag med... Men det kan aldrig bli en gåva, utan snarare ett krav eller ett villkor för att du ska ställa upp och då bryter ni mot lagen. Har du testat att söka fonder? Det finns mängder med pengar att söka om man bara hittar rätt fond!
    Nej, faktiskt inte... Det är värt att kolla upp!!
  • Bei Bei

Gör det! Det finns massa rika människor som donerar pengar som bara blir liggande...

Divina skrev 2007-11-03 20:45:01 följande:
    Bei Bei skrev 2007-11-03 20:44:22 följande:Nej, faktiskt inte... Det är värt att kolla upp!!
    ♥ Ronja ♥
  • Bei Bei

Ingen aning. Googla på det eller starta en tråd på fl vet ja

Smurfan 81 skrev 2007-11-03 20:46:36 följande:
    Hur söker man fonder?
    ♥ Ronja ♥
  • Fjartress

nej det tycker jag inte. finns väldigt få som går igenom hela den proceduren utan någon ersättning, jag hade endast gjort det för min familj-gratis.

• Divina
    Fjartress skrev 2007-11-03 20:48:41 följande:
    nej det tycker jag inte. finns väldigt få som går igenom hela den proceduren utan någon ersättning, jag hade endast gjort det för min familj-gratis.
    Det verkar vara stor brist på folk som vill donera idag. Men jag tror som någon annan skrev att det kan bero på att barnet får veta vem man är när det fyllt 18 år, eller på att proceduren inte alltid är så lätt.
  • Tussiluskan

Hmm...kanske om folk fick , ska vi säga 40.000kr, så skulle det vara betydligt fler som ställde upp och donerade? Så fler par skulle kunna bli hjälpta?

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?