• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Bei Bei

Nej, men om ni gör upp en deal mellan er så är det ju en betalning, ingen gåva. En gåva ger man utan att få en anmodan om det, en gåva ger man från hjärtat utan att någon skall be om det.

Divina skrev 2007-11-03 17:51:50 följande:
    Det är inte ett lagbrott att ge gåvor har jag tagit reda på nu.
    ♥ Ronja ♥
  • Divina

Bei Bei skrev 2007-11-03 17:59:35 följande:

Nej, men om ni gör upp en deal mellan er så är det ju en betalning, ingen gåva. En gåva ger man utan att få en anmodan om det, en gåva ger man från hjärtat utan att någon skall be om det.
    Det beror helt på hur man ser på det hela. Så ser inte jag det!
  • Jennie med ie
    Divina skrev 2007-11-03 17:51:50 följande:
    Det är inte ett lagbrott att ge gåvor har jag tagit reda på nu.
    Det ses som sagt inte som en gåva när ni gjort en överenskommelse att ger du ägg (eller målar deras hus eller vad det nu är) så får du 40.000. Tänk om det vore så enkelt att kalla betalning för gåva och därmed komma undan lagen..
  • Divina

Jennie med ie skrev 2007-11-03 18:28:45 följande:

Det ses som sagt inte som en gåva när ni gjort en överenskommelse att ger du ägg (eller målar deras hus eller vad det nu är) så får du 40.000. Tänk om det vore så enkelt att kalla betalning för gåva och därmed komma undan lagen..
    Men två saker kan ske oberoende av varandra. Om jag aldrig håller i några pengar så är det inget lagbrott och J A G ser det som att de ger mig en lika fin gåva som jag ger dom. Det är inte olagligt på något sätt.
  • Jennie med ie
    Divina skrev 2007-11-03 19:08:58 följande:
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 18:28:45 följande: Men två saker kan ske oberoende av varandra. Om jag aldrig håller i några pengar så är det inget lagbrott och J A G ser det som att de ger mig en lika fin gåva som jag ger dom. Det är inte olagligt på något sätt.
    Jo, det är ett lagbrott även om du aldrig håller i just de pengarna rent fysiskt eftersom det föregås av en sådan överenskommelse. Sen att bevisfrågan är svår är en annan sak, men ett lagbrott är det.
    Hur du ser det spelar ingen roll ur det hänseendet efersom det är lagen som bestämmer vad som är lagbrott. Inte din personliga syn på det.
  • Divina

Jennie med ie skrev 2007-11-03 19:12:03 följande:

Jo, det är ett lagbrott även om du aldrig håller i just de pengarna rent fysiskt eftersom det föregås av en sådan överenskommelse. Sen att bevisfrågan är svår är en annan sak, men ett lagbrott är det. Hur du ser det spelar ingen roll ur det hänseendet efersom det är lagen som bestämmer vad som är lagbrott. Inte din personliga syn på det.
    Vi har olika åsikter om hur detta ska tolkas och det är ok! Om jag finner några som är intresserade av att hjälpa mig med mitt problem och vill ha mina ägg så kommer vi knappast anmäla varandra ändå. Vi kommer vara nöjda båda parter.

Att det föregås av en överrenskommelse har inget med saken att göra, för det kommer inte framgå. Saker _kan_ ske oberoende av varandra.
  • Divina

Någon som vet något om mina andra frågor, då jag rett ut det rent juridiska i detta?

• Smurfan 81

Så ni menar alltså att om TS har bestämt sig för att donera ett ägg och mottagaren blir jätteglad över detta och vill göra något tillbaka för henne (i det här fallet betala hennes operation) så är det olagligt??? Om hon tar pengarna måste man ju redovisa inkomsten och skatta på dessa, men om de betalar hennes operation är det ju samma sak som att min mamma betalar ex. en tidningsprenumeration åt mig. Jag har en utgift, nån annan betalar den. Är det olagligt? Sen att VI nu vet att hon får operationen som ett tack för donationen är ju en annan sak, det är det ju ingen annan som vet.

• Tjockomammut

Sjukt att man bara får en "symbolisk summa" på 4 000. Inte undra på att ingen vill/orkar ställa upp.
    Jag tycker det är självklart att man ska få mycket mer. Det är faktiskt en stor grej att ge sig in på. Det är likssom inte bara att onanera i en burk... Hur mycket får killarna egentligen föressten?

• jennie ellie

300, inte mycket det heller och de får bara ge 6 gg totalt inkl egna barn

Tjockomammut skrev 2007-11-03 20:10:24 följande:
    Sjukt att man bara får en "symbolisk summa" på 4 000. Inte undra på att ingen vill/orkar ställa upp. Jag tycker det är självklart att man ska få mycket mer. Det är faktiskt en stor grej att ge sig in på. Det är likssom inte bara att onanera i en burk... Hur mycket får killarna egentligen föressten?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?