• Jennie med ie

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Divina skrev 2007-11-03 17:51:50 följande:
    Det är inte ett lagbrott att ge gåvor har jag tagit reda på nu.
    Det ses som sagt inte som en gåva när ni gjort en överenskommelse att ger du ägg (eller målar deras hus eller vad det nu är) så får du 40.000. Tänk om det vore så enkelt att kalla betalning för gåva och därmed komma undan lagen..
  • Jennie med ie
    Divina skrev 2007-11-03 19:08:58 följande:
    Jennie med ie skrev 2007-11-03 18:28:45 följande: Men två saker kan ske oberoende av varandra. Om jag aldrig håller i några pengar så är det inget lagbrott och J A G ser det som att de ger mig en lika fin gåva som jag ger dom. Det är inte olagligt på något sätt.
    Jo, det är ett lagbrott även om du aldrig håller i just de pengarna rent fysiskt eftersom det föregås av en sådan överenskommelse. Sen att bevisfrågan är svår är en annan sak, men ett lagbrott är det.
    Hur du ser det spelar ingen roll ur det hänseendet efersom det är lagen som bestämmer vad som är lagbrott. Inte din personliga syn på det.
  • Jennie med ie
    jennie ellie skrev 2007-11-03 22:15:26 följande:
    Ja vilka då?
    Eh, de som nyss diskuterats här. Att pengarna blir en maktfaktor som möjliggör utnyttjande, att personer "donerar" (säljer) av fel skäl pga att pengarna lockar osv... Samma negativa sföljer som om t ex organdonatorer fått betalt.

"Skälig ersättning" anser jag vara ersättning för utebliven inkomst, resor och självklart själva medicinerna och vården. Inte att man ekonomiskt går med vinst.
  • Jennie med ie
    Fjartress skrev 2007-11-03 22:51:03 följande:
    Varför skulle då någon lägga ner den tiden, smärtan och engagemanget? Jag tycker verkligen att de ska ha betalt som donerar ägg, det är ju ett dygnet runt arbete som dessutom har hormoniska följder för kvinnans kropp och som är tröttsamt och inte sällan smärtsamt, varför skulle de bara ha pengar för läkarbesök och resor? Slavar eller vad?
    För att det är en frivillig donation! Inte försäljning...
    Ska vi ha handel med njurar och andra organ också? För ingen skulle väl donera av fel skäl för pengarnas skull...., eller?
  • Jennie med ie
    jennie ellie skrev 2007-11-03 22:55:21 följande:
    Men ägg har vi ju nya oftare än njurar...
    Ännu större risk då att man säljer ägg för pengarnas skull än att man gör det med en njure, eller hur? Den egna fysiska förlusten blir ju mindre...

Men det spelar absolut ingen roll i detta sammanhanget, spelar ingen roll när det är frågan om "köpa/sälja eller donera" och att man inte skulle göra det för pengarnas skull...
  • Jennie med ie
    jennie ellie skrev 2007-11-03 23:00:29 följande:
    Jag skulle göra det för pengar, anser att 40.000 för ett barn är mycket billigt om jag var barnlös
    Nu är du fel på det. Nu var det ju inte det det var frågan om, utan att en risk med betalning till donatorerna var just att man skulle donera för pengarnas skull, en risk som förnekas här. Inte om att de barnlösa köparna skulle "göra det för pengarna".
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?