• werner

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Nu förstår jag nog inte vad du menar... Att jämföra adoption med ÄD går ju inte...

• werner

Fast jag tror snöstjärna menar att man som donator måste vara beredd på att ett barn kan söka upp en i framtiden och vilja ha svar på varför man valde att donera. Och att barnet då kanske gärna vill höra en mer "ideologisk" tanke bakom än bara att "jag behövde stålar".

Ett barn säljs aldrig. Inte när det gäller adoption, inte vid ÄD eller spermiedonation heller. Därför tycker jag att det är bra att donation i Sverige är ideelt och icke-anonymt.

• werner
    Smurfan 81 skrev 2007-11-04 22:12:13 följande:
    Så att alla mellanhänder tjänar pengar på det är ok, men den genetiska givaren ska inte ha några pengar! Det jag menade var att det var "pengar inblandade" även vid adoption och IVF ex., något som någon (vem det nu var) tyckte var upprörande att barnet hade blivit till när det var "pengar inblandade".
    *suck* Men, det är OMKOSTNADER! Förstår du ärligt talat inte skillnaden? Det kostar ju pengar att vara gravid och föda barn i Sverige också, bara att du inte märker det då det betalas via skattemedel. Så det är alltid "pengar inblandade" då det gäller barns tillkomst.

Skillnaden är ju vad det är man betalar för. Hur mkt tycker du då att en biologisk mamma ska ha för ett barn som hon adopterar bort? Hur mkt skulle du vilja ha för ditt barn?
  • werner
    Moparwoman skrev 2007-11-09 09:32:16 följande:
    Tror du det är skillnad på om ens mamma sålt dig eller slängt dig i ett gatuhörn?
    Usch, vilken formulering "slängt dig i ett gatuhörn"... Och, ja - jag tror att det är skillnad.
  • werner
    Moparwoman skrev 2007-11-09 10:14:43 följande:
    Det som är ännu mer USCH är att det faktiskt händer. Det är den hemska sanningen!
    Men det fattar väl jag med att kvinnor överger sina barn. Men din formulering antyder att de slänger bort dem som sopor. I vissa länder är det förbjudet att överge sina barn och mammorna måste därför låta sina barn bli "hittebarn". Alla adoptivbarn har faktiskt inte blivit "slängda i ett gatuhörn"
  • werner
    Moparwoman skrev 2007-11-09 10:23:37 följande:
    Nej men det menar jag inte heller! 
    Va bra. När man är inne i adoptionssvängen blir man lätt lite känslig när det gäller vissa formuleringar.

Men jag tycker egentligen inte att adoption och donation kan jämföras. så vet varför inte egentligen jag är här inne å tjatar emellanåt
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?