• miss maple

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Fiaflopp skrev 2007-11-02 22:27:13 följande:
    Hmm det pratas i denna tråd om att donera äggceller?Då är det just att man DONERAR,det betyder att man ger.Det som är då man vill ha så pass höga summor ni pratar om här är ju att SÄLJA sina ägg...det heter donera just därför att man donerar=GER!Pejgan är min och min mans räddande ängel...Vi hade fruktansvärda lån efter 6 ivf med egna ägg och 1 äggdomation i Finland,äver 120.000 kr slutade räkningen på och det är inte slut ännu.Vi får nu chansen med fina donerade äggceller via landstinget och goa pejgan hjälper oss fram i kön så straxt startar vi.Det gör lite ont faktiskt att man pratar om så pass höga summor,det gör tillräckligt on att vara i våran situation tyvärr...Jag och min man är pejgan och vår faktiska donator ( det är korsdonation) evigt tacksamma,vi har dessa 2 kvinnor att färhoppningsvis tacka för ett litet värdefullt liv,ett kärleksbarn som vi kämpat och längtat efter i MÅNGA år...Se det inte som att donera om ni pratar pengar för det är inte att donera och man får inte handla med organ i Sverige.
    Kunde inte sagt det bättre själv.
    "tummen upp"
  • miss maple

Lite OT:
    Jag tror faktiskt att den största anledningen till att folk inte vill donera ägg/sperma beror på att dom tycker att det är deras barn som föds, samt att dom inte vill bli uppsökta.
    Men det är en helt annan diskussion.

• miss maple
    Tjockomammut skrev 2007-11-07 19:01:00 följande:
    Hur som helst tycker jag ingen ska komma och dömma någon annan som tar betalt för sina ägg. Den som inte vill köpa kan låta bli helt enkelt. Man gör sina egna val och jag tycker donatorn själv ska avgöra vad hon tycker sina ägg/behandlingen är värd! Och ingen ska faktiskt komma och gnälla över det. Det är det jag blir lite irriterad på. Folk ska alltid ha åsikter om andras val. Visst. Det är väl jättebra att vissa gör det gratis, men dom som vill ha betalt ska inte få skit för det! Det är ju toppen att även de vill ställa upp.
    Som du kanske vet så får man inte sälja ägg i sverige.
    Säljer man ägg så är det inte donation längre.
    Och ska man absolut ha betalt mer än dom 3000 som landstinget ger donatorn, så gör man det endast för att tjäna pengar inte för att hjälpa andra.
    Det sistnämda är mer värt i mina ögon.
  • miss maple

Och som jag skrivit tidigare så skulle inte fler donera om dom fick mer betalt.

• miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 21:28:46 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 19:22:18 följande:
    Men Miss Maple, det viktiga för mig är att få barn. Vad du tycker är bättre och sämre ägg har ju ingen betydelse för mig. Du tror inte att fler skulle donera ifall prislappen var högre. Krasst och kallt tror jag att det beror på prislappen. Det här är ingen fiktiv diskussion, detta är verkligheten en del av oss lever i. Vi som så innerligt vill.
    Då vill jag bara tala om först och främst att jag är en av dom som behöver ta hjälp av ÄD för att bli gravid.
    Jag ger min åsikt ur ett etiskt perspektiv i denna frågan.
    Jag har haft tur det ska jag inte sticka under stolen med, men jag hade tvekat starkt inför att "köpa" ägg för att nån skulle hjälpa mig fram i kön.
    Det hade inte känts rätt på nåt vis.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 23:05:24 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 22:51:26 följande:
    Jag förstod det efter mitt inlägg då jag såg dig prata äggdonation i en annan tråd. Det etiska perspektivet ja. Jag har tyvärr inte "råd" att ha ett sådant då jag blivit för gammal för donation i Sverige. Finland stod jag länge i kö för att få komma till, just på grund av att jag ville ha öppen donation. Men kön där är lång. för lång för att jag ska våga chansa på att hinna med en behandling där innan jag är för gammal även där. Så där sprack även det kravet jag hade.Nu blev detta väldigt personligt och handlade mer om mig än om trådfrågan. F'låt! Men vad jag vill säga är att jag har fått lägga en efter en av mina värderingar åt sidan då det kommit till kritan. Det var lättare att tycka mycket om saker när jag fortfarande hade valmöjligheter. Nu vill jag bara ha en bebis. Som jag gärna betalar för.
    Jag förstår dig verkligen i hur du känner.
    Och hoppas att du en dag får ett barn.
    Men jag trodde att vi pratade om att betala under bordet för ägg här i sverige.
    Det är det jag motsätter mig.
    Hade jag tex misslyckats och eller varit för gammal för äd här i sverige så hade jag vänt mig till tex finland.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 23:30:50 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 23:15:42 följande:
    När du blivit för gammal för Finland då? (Finland har en gräns på 45, övriga Europa på 49)Ja, jag provocerar. Missförstå mig rätt nu, jag önskar väcka tankar. Förstår jag rätt i att det är svartjobb du motsätter dig? Vi som köper utomlands där det är lagligt, vad säger du om det?
    Det säger jag inget om, eftersom det är den gängse gången där.

Att som sagt sälja ägg på det viset som ts menar (för det är då trots allt det är om vi ska hårddra det) det är att tjäna på andras olycka eller hur jag ska säga.
  • miss maple

jennie ellie skrev 2007-11-07 23:46:03 följande:

Men blir de barnlösa lyckligare av att aldrig få ett ägg då pg av att köerna är för långa?miss maple skrev 2007-11-07 23:44:37 följande:
    Nej såklart inte, men jag gillar som sagt inte svarthandel med ägg och särskilt inte i landstingskön.
    Då blir det en klassfråga som tidigare har nämnts.

Och vill man enbart tjäna pengar för vad handlar det annars om? Då ska man tänka om tycker jag.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 23:54:49 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 23:44:37 följande:
    Du kan alltså aldrig tänka dig att betala för den tjänsten?Angående att tjäna pengar på olycka -får man arbeta inom välgörenhetsorganisationer mot en bra lön?
    Om man är chef så bör man få betalt ja MEN inga fantasisummor som ofta förekommer anser jag vad det nu har med detta att göra.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-08 00:29:21 följande:
    miss maple skrev 2007-11-08 00:00:34 följande:
    Jag menar så här; Äggdonation eller svält, är det inte OK att tjäna pengar på andras olycka? Förstår du?Fattar fortfarande inte om du kan tänka dig att betala för ägg den dag du är för gammal även för kliniken i Finland.
    Det kan jag inte svara på tyvärr.
    Om jag lever mig in i just den situationen så är det inte helt omöjligt att jag skulle göra så men är inte helt säker.
  • miss maple
    Tussiluskan skrev 2007-11-08 08:37:35 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:
    Vem har sagt att man ENBART vill tjäna pengar för att man får en skälig ersättning för allt man måste gå igenom? Man kan väl bli läkare för att man vill hjälpa människor, men ändå vilja ha betalt?
    Anser du att du utför ett jobb om du donerar ägg alltså?
    Tänkte iom att du gör denna jämförelse?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?