Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
Jag trodde man fick betalt om man donerade ägg! Finns det inte nån klinik du kan kontakta?
Jag trodde man fick betalt om man donerade ägg! Finns det inte nån klinik du kan kontakta?
Konstigt att man inte får betalt för det tycker jag! Det hjälper ju barnlösa par otroligt mycket! Tror fler skulle donera ägg om man fick ersättning för det!
3000:- får man på Karolinska i Stockholm... Då är det ju inte värt det! Jag menar, det är ju jätteroligt att få hjälpa nån annan men man får ju faktiskt själv genomgå flera tester, läkarbesök och sen själva ingreppet när man donerar ägget. Sjukt ju!
Nä, vad är 40.000 mot att du får ett barn som du inte kan skaffa på egen väg! En adoption kostar väl mer om jag inte minns helt fel, och då får du ju inte bära barnet själv.
Brottsligt blir det väl kanske om du inte skattar på pengnarna...
Om de skulle betala dina operationer då? Så att du aldrig "tar emot" pengarna?
Om det nu är så ont om äggdonationer kanske fler skulle överväga att donera ägg om man fick en mer rimlig ersättning för det! Med de risker som finns tycker inte jag att 3000:- är rimligt.
Divina
Som jag skrev tidigare tror jag det mest "lagliga" är att de i så fall betalar din operation. Om du tar emot pengar måste du på något sätt redovisa detta och betala skatt på det. (nu är det iofs inga stora pengar så det är ganska liten risk att du fastnar i en kontroll, men för att vara på den säkra sidan). Om de betalar din räkning är det ungefär som att du betalar din mans räkningar, ingen kommer märka vart pengarna kommer ifrån.
Men säger inte antalet donationer en del om vad kvinnor tycker om ersättningsnivån??? Om det nu står så många kvinnor i kö för att få ett ägg och kvinnor som har ägg att donera inte gör det för (kan vara en anledning) det är för låg ersättning, tror ni inte då att man skulle kunna hjälpa fler barnlösa om man höjde ersättningen?