Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
Jag har ingen aning om vad man får och inte får göra vad det gäller pengarna. men jag tycker att äggdonatorerna får för lite i ersättning.
Jag har själv gjort ett IVF och därigenom gått igenom hela behandlingen. Nu gjorde jag ju det för att få det jag önskar mig mest i hela världen - ett barn så det var självklart värt det. Men det var fruktansvärt jobbigt och vi har förlorat betydligt mer än 3000 kronor i inkomst. Nu är jag egen företagare så det slår hårdare mot min ekonomi att vara borta men ändå. Jag hade sån huvudvärk under nedregleringen att jag bara arbetade halvtid under två veckor och efter äggplocket var jag sängliggande en vecka. Utöver detta så var det fyra dagar med klinikbesök då både jag och min man var borta från jobbet under några timmar.
Behandlingen har även påverkat mig i efterhand med humörsvängningar, viktökning och oregelbunden och smärtsam mens.
Jag tycker att man utöver de faktiska kostnaderna (olika beroende på yrke och hur man mår) för resor, medicin och arbetsinkomst även ska få en ersättning för sveda och värk. Jag tror ändå att det här är något man gör för att hjälpa någon, men lite plåster på såren kan behövas. Precis som att man får utbetalat på sin sjukförsäkring för sveda och värk.