• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Squirl

miss maple skrev 2007-11-07 23:15:42 följande:

Jag förstår dig verkligen i hur du känner.Och hoppas att du en dag får ett barn.Men jag trodde att vi pratade om att betala under bordet för ägg här i sverige.Det är det jag motsätter mig.Hade jag tex misslyckats och eller varit för gammal för äd här i sverige så hade jag vänt mig till tex finland.
    När du blivit för gammal för Finland då? (Finland har en gräns på 45, övriga Europa på 49)
    Ja, jag provocerar. Missförstå mig rätt nu, jag önskar väcka tankar.
    Förstår jag rätt i att det är svartjobb du motsätter dig? Vi som köper utomlands där det är lagligt, vad säger du om det?
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 23:30:50 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 23:15:42 följande:
    När du blivit för gammal för Finland då? (Finland har en gräns på 45, övriga Europa på 49)Ja, jag provocerar. Missförstå mig rätt nu, jag önskar väcka tankar. Förstår jag rätt i att det är svartjobb du motsätter dig? Vi som köper utomlands där det är lagligt, vad säger du om det?
    Det säger jag inget om, eftersom det är den gängse gången där.

Att som sagt sälja ägg på det viset som ts menar (för det är då trots allt det är om vi ska hårddra det) det är att tjäna på andras olycka eller hur jag ska säga.
  • jennie ellie

Men blir de barnlösa lyckligare av att aldrig få ett ägg då pg av att köerna är för långa?
    miss maple skrev 2007-11-07 23:44:37 följande:

Det säger jag inget om, eftersom det är den gängse gången där.Att som sagt sälja ägg på det viset som ts menar (för det är då trots allt det är om vi ska hårddra det) det är att tjäna på andras olycka eller hur jag ska säga.
  • Headrush

Jag skulle nog kunna tänka mig att donera ägg om jag hade fått en större summa för det! Nu har jag inte så jäkla mycket koll på allt vad det innebär att donera ägg, vad man får gå igenom och sånt, men det är min spontana tanke i alla fall.

Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg... - Pippi Långstrump
  • miss maple

jennie ellie skrev 2007-11-07 23:46:03 följande:

Men blir de barnlösa lyckligare av att aldrig få ett ägg då pg av att köerna är för långa?miss maple skrev 2007-11-07 23:44:37 följande:
    Nej såklart inte, men jag gillar som sagt inte svarthandel med ägg och särskilt inte i landstingskön.
    Då blir det en klassfråga som tidigare har nämnts.

Och vill man enbart tjäna pengar för vad handlar det annars om? Då ska man tänka om tycker jag.
  • Squirl

Det säger jag inget om, eftersom det är den gängse gången där.Att som sagt sälja ägg på det viset som ts menar (för det är då trots allt det är om vi ska hårddra det) det är att tjäna på andras olycka eller hur jag ska säga.
    Du kan alltså aldrig tänka dig att betala för den tjänsten?
    Angående att tjäna pengar på olycka -får man arbeta inom välgörenhetsorganisationer mot en bra lön?
  • jennie ellie

Gillar och gillar... Jag donerar görna om ersättningen gjorde det värt besväret. Mina ägg är betydligt mera värda än 3000 all heder åt de som ger bort dem för den summan. Mina är värda minst 40 000 för mig. Sniken? Ja antagligen men skulle inte gå igenom minsta obehag utan rejäl ersättning.
    miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:

jennie ellie skrev 2007-11-07 23:46:03 följande:
    Nej såklart inte, men jag gillar som sagt inte svarthandel med ägg och särskilt inte i landstingskön.Då blir det en klassfråga som tidigare har nämnts.Och vill man enbart tjäna pengar för vad handlar det annars om? Då ska man tänka om tycker jag.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 23:54:49 följande:
    Du kan alltså aldrig tänka dig att betala för den tjänsten?Angående att tjäna pengar på olycka -får man arbeta inom välgörenhetsorganisationer mot en bra lön?
    Om man är chef så bör man få betalt ja MEN inga fantasisummor som ofta förekommer anser jag vad det nu har med detta att göra.
  • Headrush
    jennie ellie skrev 2007-11-07 23:59:31 följande:
    Gillar och gillar... Jag donerar görna om ersättningen gjorde det värt besväret. Mina ägg är betydligt mera värda än 3000 all heder åt de som ger bort dem för den summan. Mina är värda minst 40 000 för mig. Sniken? Ja antagligen men skulle inte gå igenom minsta obehag utan rejäl ersättning.miss maple skrev 2007-11-07 23:54:20 följande:
    Precis det jag menar också...
    Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg... - Pippi Långstrump
  • Ammi1970

Jag måste då fråga, JAg & min sambo som inte har 40000kr, ska vi då hamna långt bak i kön, för en som köpt sina ägg svart kommit fram i kön.

Ber redan nu om ursäkt om jag missförstått, är otroligt trött.

Är också en av dom som tar hjälp av ÄD...

Hur är ett liv utan en HEL familj (utan barn) ?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?