• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Peki
    Divina skrev 2007-11-08 07:54:20 följande:
    De som fixar egna donatorer tar ju ingen "fattigs" donator, de försvinner ju från kön istället, så de som inte har råd/kan fixa en "gratis" egen donator kommer fram mkt fortare. Man kan se det som att det finns två köer... Låter hemskt, men jag tror Squirl har rätt i allting hon säger. Hon lever igenom detta!!!
    Det där stämmer bara om man står bakom det par som köper sig en gräddfil till behandlingen, dvs det paret har väntat längre än man själv. _Då_ vinner man på det. Om man i stället står framför dvs att det paret som köper svarta ägg väntat kortare tid än man själv, så halkar man tillbaka ett steg i stället. _Då_ förlorar man på det.

Så ja Ammi1070, risken finns. Om en person som står efter er i kön väljer att köpa ägg svart så halkar ni bakåt ett steg. Om personen i stället står framför er i kön så kommer ni ett steg framåt.
  • Divina
    Ammi1970 skrev 2007-11-08 09:41:32 följande:
    Håller med om att dom som har pengar e oftast dom som får barn.Jag kan säga i vårt eget fall, får vi inge bra resultat på våra frysförsök nu, så blir d inga barn. Vi har inte dom pengarna tyvärr...Jag tackar för alla svar på mitt inlägg...Önskar alla kunde få det dom önskar, den DÄR HELA familjen, Det DÄR kärleksbarnet...Önskar er all lycka till...
    Usch! Det är ju helt fruktansvärt!
    Jag önskar er också lycka till!!!!
  • Divina
    Peki skrev 2007-11-08 10:32:23 följande:
    Det där stämmer bara om man står bakom det par som köper sig en gräddfil till behandlingen, dvs det paret har väntat längre än man själv. _Då_ vinner man på det. Om man i stället står framför dvs att det paret som köper svarta ägg väntat kortare tid än man själv, så halkar man tillbaka ett steg i stället. _Då_ förlorar man på det. Så ja Ammi1070, risken finns. Om en person som står efter er i kön väljer att köpa ägg svart så halkar ni bakåt ett steg. Om personen i stället står framför er i kön så kommer ni ett steg framåt.
    Nej, det gör det väl inte? Det blir ju korsdonation... + - noll för den som står framför i kön... en donator tillkommer och ett par tillkommer, sedan byter man donator ju!
  • Moparwoman

Det är inte säkert att du förlorar på det för finns det inga donatorer och kön står still....spelar det ingen roll!! om paret ligger före eller bakom för du påverkas inte

Står du i en obemannad kassa och någon bakom dig lämnar kassa kön för att gå ShopExpress.. står du där du står och påverkas inte!

• Moparwoman

2 försök innebär att man får tillbaka ägg två gånger oavsett om man använder sig av äggdonation eller inte.
    Även om jag har en massa ägg som är jättefina och befruktas jättefint så är det ändå bara 20-25% chans att bli gravid.

Detsamma är om jag får en äggdonation så påverkar det inte den "låga" procentchans det är att bli gravid..

Visst är det deprimerande! Tänka alla som tjoff tjoff blir gravid superlätt! *avundsjuk*

Ska även tillägga att om man t.ex. har så fina ägg OCH att kliniken använder sig av långtidsodling så kan ägget utvecklas till en blastocyst och då ökar chanserna till 40-50%. Enligt Carlanderksa iallfall.

• snöstjärna71
    Squirl skrev 2007-11-08 00:29:21 följande:
    miss maple skrev 2007-11-08 00:00:34 följande:
    Jag menar så här; Äggdonation eller svält, är det inte OK att tjäna pengar på andras olycka? Förstår du?Fattar fortfarande inte om du kan tänka dig att betala för ägg den dag du är för gammal även för kliniken i Finland.
    Ja, det är OK att få lön (skälig) för att man jobbar på en välgörenhetsorganisation. För då är det ju just ett JOBB. Samma sak om man jobbar inom sjukvården, då lever man ju faktiskt egentligen på andras olycka, men självklart ska man ha lön. Och jobbar man på en adoptionsorganisation eller ett barnhem ska man också ha lön, det är därför adoptioner kostar.

Skillnaden när man donerar ägg är att det inte är nåt jobb (även om det verkar som det finns personer i USA som mer eller mindre försörjer sig på detta). Det handlar om att vara med och skapa en _människa_. Och att skapa en människa för att tjäna pengar är oetiskt tycker jag. Det tycker även "donatorbarn", de vill inte ha det med sig i sitt bagage att "den där snälla tanten/farbrorn som gav mammafrön/pappafrön" egentligen inte var (bara) en snäll tant/farbror utan någon som var ute efter pengar. Donatorn är inte en förälder men lika mycket barnets kött och blod som den av föräldrarna som bidrog med ägg/spermier. Att ge sig in i donationsvärlden, både som donator och som förälder kräver respekt för barnet tycker jag.

Att riskera att bli barnlös är en fruktansvärt skrämmande tanke och visst förstår jag att man till slut kan bli beredd att göra nästan vad som helst för att få ett barn, så visst har myntet flera sidor. Jag tror dock att mer information är ett mycket bättre sätt att få fler donatorer, än att göra det till ett sätt att tjäna pengar. Många vet inte att äggdonation är tillåtet i Sverige, men jag vet också flera som efter att ha sett goda vänner kämpa för att få barn bestämt sig för att bli donatorer.

Jag

• Divina
    Moparwoman skrev 2007-11-08 10:42:49 följande:
    2 försök innebär att man får tillbaka ägg två gånger oavsett om man använder sig av äggdonation eller inte.Även om jag har en massa ägg som är jättefina och befruktas jättefint så är det ändå bara 20-25% chans att bli gravid.Detsamma är om jag får en äggdonation så påverkar det inte den "låga" procentchans det är att bli gravid.. Visst är det deprimerande! Tänka alla som tjoff tjoff blir gravid superlätt! *avundsjuk*Ska även tillägga att om man t.ex. har så fina ägg OCH att kliniken använder sig av långtidsodling så kan ägget utvecklas till en blastocyst och då ökar chanserna till 40-50%. Enligt Carlanderksa iallfall.
    Oj! Ok. Men om man går till privatklinik efter de två gångerna så får man hjälp eller? Vad kostar det att gå till privatklinik/gång ungefär? Någon som vet?
  • Squirl
    snöstjärna71 skrev 2007-11-08 10:45:50 följande:
    Ja, det är OK att få lön (skälig) för att man jobbar på en välgörenhetsorganisation. För då är det ju just ett JOBB. Samma sak om man jobbar inom sjukvården, då lever man ju faktiskt egentligen på andras olycka, men självklart ska man ha lön. Och jobbar man på en adoptionsorganisation eller ett barnhem ska man också ha lön, det är därför adoptioner kostar. Skillnaden när man donerar ägg är att det inte är nåt jobb (även om det verkar som det finns personer i USA som mer eller mindre försörjer sig på detta). Det handlar om att vara med och skapa en _människa_. Och att skapa en människa för att tjäna pengar är oetiskt tycker jag. Det tycker även "donatorbarn", de vill inte ha det med sig i sitt bagage att "den där snälla tanten/farbrorn som gav mammafrön/pappafrön" egentligen inte var (bara) en snäll tant/farbror utan någon som var ute efter pengar. Donatorn är inte en förälder men lika mycket barnets kött och blod som den av föräldrarna som bidrog med ägg/spermier. Att ge sig in i donationsvärlden, både som donator och som förälder kräver respekt för barnet tycker jag.Att riskera att bli barnlös är en fruktansvärt skrämmande tanke och visst förstår jag att man till slut kan bli beredd att göra nästan vad som helst för att få ett barn, så visst har myntet flera sidor. Jag tror dock att mer information är ett mycket bättre sätt att få fler donatorer, än att göra det till ett sätt att tjäna pengar. Många vet inte att äggdonation är tillåtet i Sverige, men jag vet också flera som efter att ha sett goda vänner kämpa för att få barn bestämt sig för att bli donatorer. Jag
    Jag kan bara hålla med i allt du säger. För jag vill ju också att alla ska få det de vill. Och att människor får en såpass bra utbildning att de av empatiska skäl donerar.
    Jag vill också att Divina ska få hjälp av landstinget att åtgärda sin sargade kropp.
    Men det hjälper ju inte mig och mannen som fösökt på varenda sätt som finns att bli gravida. Det ger ju inte oss en bebis.
    Mina fina tankar ger inte Divina det hon behöver heller.
    Det finns massor med saker jag vill åtgärda i världen. Men först vill jag ha en bebis.
  • Moparwoman

Vi betalade 48.000:- för tre försök på Carlanderska (privat).
    Ett försök tror jag ligger på strax över 20.000:-

Fast det här med att 1 äggåterförande = 1 försök finns det en liten prantes till. Om man som i mitt 1:a förök inte ens har ägg.. så räknas det som ett halv försök!
    När vi gick på Sahlgrenska (landstinget) så fick vi flera avbrutna försök för att jag blev t.ex.överstimulerad av hormonerna eller så utvecklades äggblåsorna inte bra. Och då visade det sig att även om vi inte fick våra 3 landstingsförsök så var det dom som tog beslutet att vi fått tillräckligt med hjälp.

• uniMog
    Squirl skrev 2007-11-08 11:23:45 följande:
    Jag kan bara hålla med i allt du säger. För jag vill ju också att alla ska få det de vill. Och att människor får en såpass bra utbildning att de av empatiska skäl donerar.Jag vill också att Divina ska få hjälp av landstinget att åtgärda sin sargade kropp.Men det hjälper ju inte mig och mannen som fösökt på varenda sätt som finns att bli gravida. Det ger ju inte oss en bebis. Mina fina tankar ger inte Divina det hon behöver heller.Det finns massor med saker jag vill åtgärda i världen. Men först vill jag ha en bebis.
    Du får säga till om det här blir för privat men har ni väldigt höga krav på er donator eller hittar ni ingen överhuvudtaget?
    What do they need such good eyesight for anyway?
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?