• Divina

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Att det är moraliskt fel har jag inga problem med! Jag ser det som att vi hjälper varandra. Jag har tänkt använda pengarna till att "reparera" skador på min kropp efter graviditeterna och förlossningarna, som jag mår otroligt dåligt över och har ingen fast anställning för tillfället så jag kan inte ta lån för att göra det.

Om jag finner någon som skulle betala för att få ägg, är det lagligt om man tar emot pengar då? De får väl gå före i kön, antar jag? Jag skulle självklart ställa upp med att donera så många ggr tills vi vet att det "tagit", men jag är väldigt fertil så det borde inte vara några bekymmer. När jag gjort donationen är jag klar med ägg och ska sterilisera mig.

Jag kan väl inte bli skyldig enligt lag att ta hand om barnet om föräldrarna inte skulle vilja ha det efteråt väl? Jag är så nöjd med min familj och vill inte ha fler barn så det skulle innebära att jag inte vill donera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-02 13:52:58:
    Fler funderingar efter att ha diskuterat en stund:

Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget?

• Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?
  • Squirl
    Tjockomammut skrev 2007-11-07 19:10:29 följande:
    Inte? Isåfall har vi väldigt olika syn på vad god ekonomi innebär. Jag vet iallafall bekanta som inte kan hosta upp runt 100 000 för att adoptera. Varför tror du många måste välja bort att adoptera? Det är MYCKET pengar för många svenskar.
    Oj, JA! Det är mycket pengar! Vad jag menar är att de flesta har råd med en adoption idag. Om det är det man vill. Självfallet har inte flertalet 100 000 på banken att spendera som de önskar men lånar man till bankränta går det faktiskt.
  • miss maple
    Tjockomammut skrev 2007-11-07 19:01:00 följande:
    Hur som helst tycker jag ingen ska komma och dömma någon annan som tar betalt för sina ägg. Den som inte vill köpa kan låta bli helt enkelt. Man gör sina egna val och jag tycker donatorn själv ska avgöra vad hon tycker sina ägg/behandlingen är värd! Och ingen ska faktiskt komma och gnälla över det. Det är det jag blir lite irriterad på. Folk ska alltid ha åsikter om andras val. Visst. Det är väl jättebra att vissa gör det gratis, men dom som vill ha betalt ska inte få skit för det! Det är ju toppen att även de vill ställa upp.
    Som du kanske vet så får man inte sälja ägg i sverige.
    Säljer man ägg så är det inte donation längre.
    Och ska man absolut ha betalt mer än dom 3000 som landstinget ger donatorn, så gör man det endast för att tjäna pengar inte för att hjälpa andra.
    Det sistnämda är mer värt i mina ögon.
  • miss maple

Och som jag skrivit tidigare så skulle inte fler donera om dom fick mer betalt.

• kate79
    Divina skrev 2007-11-07 13:05:40 följande:
    Nu tycker jag att diskussionen börjar bli riktigt intressant! Sedan har en liten fågel viskat i mitt öra att i denna tråd finns en och annan som propagerar emot att ta emot pengar men själv varit inblandad i en sådan situation. Anmärkningsvärt!DEt säger ju, om nåt, att ämnet är så tabubelagt och det finns två sidor av samma mynt om man säger så. Man vill vara moraliskt korrekt i sina val, men gör det ändå för att världen ser ut som den gör.
    Bara ifall någon skulle tro det så är denna någon ej jag.

Har svårt att förstå varför någon som tagit emot pengar skulle engagera sig i denna tråden dåFundersam
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Divina
    kate79 skrev 2007-11-07 20:14:40 följande:
    Bara ifall någon skulle tro det så är denna någon ej jag.Har svårt att förstå varför någon som tagit emot pengar skulle engagera sig i denna tråden då
    Det tyckte jag också var lite underligt, men kanske just för att rentvå sitt eget samvete då? Vet inte. Vet inte ens vem det är, bara att det är någon. Brydde mig inte om att fråga vem.
  • Squirl

miss maple skrev 2007-11-07 19:22:18 följande:

Som du kanske vet så får man inte sälja ägg i sverige.Säljer man ägg så är det inte donation längre.Och ska man absolut ha betalt mer än dom 3000 som landstinget ger donatorn, så gör man det endast för att tjäna pengar inte för att hjälpa andra.Det sistnämda är mer värt i mina ögon.
    Men Miss Maple, det viktiga för mig är att få barn. Vad du tycker är bättre och sämre ägg har ju ingen betydelse för mig.
    Du tror inte att fler skulle donera ifall prislappen var högre. Krasst och kallt tror jag att det beror på prislappen.
    Det här är ingen fiktiv diskussion, detta är verkligheten en del av oss lever i.
    Vi som så innerligt vill.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 21:28:46 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 19:22:18 följande:
    Men Miss Maple, det viktiga för mig är att få barn. Vad du tycker är bättre och sämre ägg har ju ingen betydelse för mig. Du tror inte att fler skulle donera ifall prislappen var högre. Krasst och kallt tror jag att det beror på prislappen. Det här är ingen fiktiv diskussion, detta är verkligheten en del av oss lever i. Vi som så innerligt vill.
    Då vill jag bara tala om först och främst att jag är en av dom som behöver ta hjälp av ÄD för att bli gravid.
    Jag ger min åsikt ur ett etiskt perspektiv i denna frågan.
    Jag har haft tur det ska jag inte sticka under stolen med, men jag hade tvekat starkt inför att "köpa" ägg för att nån skulle hjälpa mig fram i kön.
    Det hade inte känts rätt på nåt vis.
  • Squirl

miss maple skrev 2007-11-07 22:51:26 följande:

Då vill jag bara tala om först och främst att jag är en av dom som behöver ta hjälp av ÄD för att bli gravid.Jag ger min åsikt ur ett etiskt perspektiv i denna frågan.Jag har haft tur det ska jag inte sticka under stolen med, men jag hade tvekat starkt inför att "köpa" ägg för att nån skulle hjälpa mig fram i kön.Det hade inte känts rätt på nåt vis.
    Jag förstod det efter mitt inlägg då jag såg dig prata äggdonation i en annan tråd.
    Det etiska perspektivet ja. Jag har tyvärr inte "råd" att ha ett sådant då jag blivit för gammal för donation i Sverige. Finland stod jag länge i kö för att få komma till, just på grund av att jag ville ha öppen donation. Men kön där är lång. för lång för att jag ska våga chansa på att hinna med en behandling där innan jag är för gammal även där. Så där sprack även det kravet jag hade.
    Nu blev detta väldigt personligt och handlade mer om mig än om trådfrågan. F'låt! Men vad jag vill säga är att jag har fått lägga en efter en av mina värderingar åt sidan då det kommit till kritan.
    Det var lättare att tycka mycket om saker när jag fortfarande hade valmöjligheter. Nu vill jag bara ha en bebis. Som jag gärna betalar för.
  • miss maple
    Squirl skrev 2007-11-07 23:05:24 följande:
    miss maple skrev 2007-11-07 22:51:26 följande:
    Jag förstod det efter mitt inlägg då jag såg dig prata äggdonation i en annan tråd. Det etiska perspektivet ja. Jag har tyvärr inte "råd" att ha ett sådant då jag blivit för gammal för donation i Sverige. Finland stod jag länge i kö för att få komma till, just på grund av att jag ville ha öppen donation. Men kön där är lång. för lång för att jag ska våga chansa på att hinna med en behandling där innan jag är för gammal även där. Så där sprack även det kravet jag hade.Nu blev detta väldigt personligt och handlade mer om mig än om trådfrågan. F'låt! Men vad jag vill säga är att jag har fått lägga en efter en av mina värderingar åt sidan då det kommit till kritan. Det var lättare att tycka mycket om saker när jag fortfarande hade valmöjligheter. Nu vill jag bara ha en bebis. Som jag gärna betalar för.
    Jag förstår dig verkligen i hur du känner.
    Och hoppas att du en dag får ett barn.
    Men jag trodde att vi pratade om att betala under bordet för ägg här i sverige.
    Det är det jag motsätter mig.
    Hade jag tex misslyckats och eller varit för gammal för äd här i sverige så hade jag vänt mig till tex finland.
  • Squirl

Med tanke på att jag flyttat in i denna tråd så kanske ni förstår att detta ämne berör mig djupt. Jag har funderat över de här frågorna genom alla dessa år av längtan.
    Till dig som tycker det är dirty att ta betalt vill jag fråga ifall det är fult att arbeta på Röda Korset, Rädda Barnen och Amnesty mot lön? Fult att köpa sig något snyggt i stället för att skänka allt överflöd man har till nödställda? Kanske bagladyn på Storgatan med frostknölar på fötterna hellre skulle få ett par stövlar av dig än att du får fredagsmys med god mat och dryck?
    Heders till den som donerar, med eller utan betalning.

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?