• babyblue68

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

jag skulle mer än gärna donera ägg.. har många ägg... har även funderat på att kunna vara surogat till den som inte kan... Har vänner som inte kan få barn och skulle nog inte tveka om dom frågade.

• babyblue68

Ursäkta om jag lägger mig i nu, men hur kan man säga såhär:

"Klart man inte måste berätta allt. Men sanningen brukar komma fram på nåt sätt när man minst anar det. Nej, det är klart att man inte säger "din genetiska mamma sålde dig till mig". Men det är sådana tankar barnet riskerar att få om det får veta att det var pengar inblandade."

det är väl ingenting man berättar för barnet? Det är ju annat för dom som är tvungen att använda sig utav en sperma-donator...?? för dom måste berätta för barnet då det är gammalt nog att förstå.

• babyblue68

Läste i en mamma-tidning för ett par månader sen som var surrogat. De paret betalade över 100.000 till den kvinnan som var deras surrogat. För diverse läkarkostnader etc.

Det är ju så att det kostar. Dom som kan få barn på normalt sätt behöver ju inte lägga ut några direkt höga kostnader under graviditeten. Men dom som inte kan måste använda sig av IVF,donation eller surrogat.
    Jag tycker inte att det är fel att kvinnan som bär ett barn åt en annan får betalt en summa, Men jag skulle inte göra det för pengarna, utan jag skulle göra det för min vän. Att se min vän lycklig betyder mycket för mig...

• babyblue68
    Divina skrev 2007-11-04 21:46:44 följande:
    Välkommen in i diskussionen. Jag kan bara hålla med.Om man är oroad över en sådan sak som förälder får man se till att barnet inte får veta. Men om det ändå råkar se papper på det så får man berätta den vackra varianten!
    ja precis.. man kan likson inte tänka såhär :
    "Hade min genetiska mamma inte sålt mig hade jag inte blivit till"

Personen i fråga hjälper ju en annan att få bli mamma.

Klart det finns folk som säkert inte kan hålla tyst om sånna saker, min mamma är en sån person som inte kan hålla igen kakhålet alla gånger. Talar före hon tänker...

Men om man är så dum att man säger en sån sak till barnet..en sak som föräldern ska prata med sitt barn om , ja då är man ju dum. Det är ju inget som den personen har med att göra. Den personen har ingen som helst skyldighet att berätta för barnet
  • babyblue68
    Divina skrev 2007-11-04 21:58:41 följande:
    Jag har funderat ännu mer på detta nu. Jag ska nog donera fler ggr efter den donationen som vi "byter" gåva i. Kanske kan tänka mig en syskondonation tom. innan jag steriliserar mig. Lite som botgöring för att jag har dåligt samvete över att jag måste vara så drastisk. Kanske finns någon som vill ha ett genetiskt syskon till sitt barn? Kanske är jag helgalen som tänker så, men kan tänka mig att jag hade velat ha det i den sitsen. Lätt att säga utan att ha varit i den sitsen... men ja, ni förstår!
    Ja men det är väl inte fel tänkt? Dessutom så funkar det så bra med den första surrogaten så vill man ju gärna använda sig utav samma igen.. helt rätt tänkt
  • babyblue68
    Divina skrev 2007-11-05 08:41:37 följande:
    "Istället för att lägga pengar på dyra privata kliniker för att skynda på sitt fall, kan man ju hjälpa någon för de pengarna och gå lika snabbt via landstinget? "Någon som har kommentarer på det?
    jo i och för sig.. Men ett ivf försök går på Här i Umeå på minst 21.000. Och har inte den man bor ihop med spermier i utlösningen, men att han har i bitestikeln så går det ytterligare 7.000 kr till bara det.

Kan man hjälpa en annan människa så tycker jag att man ska göra det.. inte tveka... Så vad gör det om dom så att säga går före i kön.
    Vi gick via Danmark. Och det lyckades ju. dessutom blev det mycket billigare än att utföra i Sverige.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?