• Moparwoman

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Orkar inte heller läsa alla sidorna med inlägg!

Divina; jag hade kunnat betala dig 40.000:- för dina ägg och ärligt, jag hade inte brytt mig om vad du gjorde med pengarna. Du hade gärna fått festat upp dom. Har själv varit en hårsmån från att hamna på en 3 års lång väntelista på ägg. Och när man är så desperat efter ett barn så hade jag inte brytt mig vad du gjorde med dom. Bara du inte gått på droger eller gjort nåt destruktivt eftersom du själv är mamma.

Skattemässigt vet jag inte heller om det är olagligt!

Jag vet att många tycker det är omoraliskt att ta emot pengar men från min sida.. så ser jag hellre att fler tar emot pengar och gör det!! Än att inte donera! för det är så få som donerar överhuvudtaget.

Min syster har donerat, och det var enbart för att hon blev insatt i min problematik. Diskussionerna kom till att vi skulle korsdonera och hitta en till barnlas med en äggdonator. Men jag fick ytterligare ett försök och lyckades bli gravid! Eftersom tanken redan fanns hos henne så var det självklart att hon skulle genomgå det.

Hon gjorde det utan "pengar i fickan" och det har genererat till att två par har blivit föräldrar och ett par har dessutom fått ett helsyskon dsv. två barn som är helsyskon.

Hon valde att barnen ska kunna få reda på vem hon är efter dom fyllt 18 år men inte att de har arvsrätt.

Hon vet inte vilka de är bara att de har fötts.

• Moparwoman

I GÖteborg får du först vänta ca 2-2,5 år för att komma till Sahlgrenska, sedan efter kanske 1 års utredning måste du ställa dig i en äggdonationskö i 3 år.
    Då har man en väntetid på ca 6 år, vissa har dessutom försökt ett par år hemma innan de söker hjälp.

Men vad jag egentligen vill komma till är vad tror ni att en tre års väntetid på ägg beror på??
    Är det för att såååå många vill donera ägg utan ersättning?
    NÄ! Det finns inga donatorer!

Så då är det bättre att alla dessa par (40 st var det 2004 i VG) får vänta i 3 år för att det finns folk som har åsikter att det är fel att donera och ta emot pengar!?

Hyggligt!!! Har man verkligen en objektiv syn på det hela då?

Varför finns det inga donatorer som gör det gratis när det är så omoraliskt fel att ta emot pengar?

• Moparwoman

Varför ska man dra den negativa biten och säga till barnet..
    -Herregud du kostade mig 40.000:- då ska man f-n i mig inte ens ha barn!

Det är väl barnets rätt att komma till föräldrar som verkligen vill ha det! Oavsett om de har betalat för det eller inte!! eller hur?!
    Jag menar genomgår man allt som man genomgår med IVF:er mm så vill man ha ett barn! Då sitter man väl inte och förklarar för barnet att den är den är för att någon vill tjäna pengar???

Det är ju ingen fluga, mode grej att gå och köpa sig ägg för 40.000:-!!

• Moparwoman
    Ammi1970 skrev 2007-11-08 00:27:53 följande:
    Jag måste då fråga, JAg & min sambo som inte har 40000kr, ska vi då hamna långt bak i kön, för en som köpt sina ägg svart kommit fram i kön.Ber redan nu om ursäkt om jag missförstått, är otroligt trött.Är också en av dom som tar hjälp av ÄD...
    Det där med pengar och barn är inte lätt. Eftersom vissa landsting endast erbjuder 2 försök är det många som ändå tvingas gå till privata kliniker. För det är ju ändå måånga som inte ens behöver äggdonation som INTE blir gravid på 2 IVF försök!

Det kostar att gå på privatakliniker också! Och då har dessa paren inte råd att betala för fler IVF:er heller! och det är inte heller rättvisst tycker jag!
    Summan blir samma.. det är de som har pengar som har råd att skaffa barn! Adoptioner är ju jättedyrt!

Vi fick ta lån för att försöka få barn!

Bara för att man får ägg eler gör IVF: ger det ju ingen garanti att det blir ett barn!
  • Moparwoman

Det är inte säkert att du förlorar på det för finns det inga donatorer och kön står still....spelar det ingen roll!! om paret ligger före eller bakom för du påverkas inte

Står du i en obemannad kassa och någon bakom dig lämnar kassa kön för att gå ShopExpress.. står du där du står och påverkas inte!

• Moparwoman

2 försök innebär att man får tillbaka ägg två gånger oavsett om man använder sig av äggdonation eller inte.
    Även om jag har en massa ägg som är jättefina och befruktas jättefint så är det ändå bara 20-25% chans att bli gravid.

Detsamma är om jag får en äggdonation så påverkar det inte den "låga" procentchans det är att bli gravid..

Visst är det deprimerande! Tänka alla som tjoff tjoff blir gravid superlätt! *avundsjuk*

Ska även tillägga att om man t.ex. har så fina ägg OCH att kliniken använder sig av långtidsodling så kan ägget utvecklas till en blastocyst och då ökar chanserna till 40-50%. Enligt Carlanderksa iallfall.

• Moparwoman

Vi betalade 48.000:- för tre försök på Carlanderska (privat).
    Ett försök tror jag ligger på strax över 20.000:-

Fast det här med att 1 äggåterförande = 1 försök finns det en liten prantes till. Om man som i mitt 1:a förök inte ens har ägg.. så räknas det som ett halv försök!
    När vi gick på Sahlgrenska (landstinget) så fick vi flera avbrutna försök för att jag blev t.ex.överstimulerad av hormonerna eller så utvecklades äggblåsorna inte bra. Och då visade det sig att även om vi inte fick våra 3 landstingsförsök så var det dom som tog beslutet att vi fått tillräckligt med hjälp.

• Moparwoman
    Squirl skrev 2007-11-08 12:49:47 följande:
    Vi har redan en donator. Utomlands. Jag fick missfall för en månad sedan men vi har sex ägg kvar i frysen.Höga krav, näe, du anar inte hur billig man blir i vårt läge. Jag brukar säga att jag nöjer mig med en chimpansunge.
    chimpansunge.. den var söt

Lycka till med nästa FET!!
  • Moparwoman

Tror du det är skillnad på om ens mamma sålt dig eller slängt dig i ett gatuhörn?

• Moparwoman
    werner skrev 2007-11-09 10:13:09 följande:
    Usch, vilken formulering "slängt dig i ett gatuhörn"... Och, ja - jag tror att det är skillnad.
    Det som är ännu mer USCH är att det faktiskt händer. Det är den hemska sanningen!
  • Moparwoman

Nej men det menar jag inte heller! Det är känslor/tankar som barn får att ens mamma "sålt" dig eller "slängt" som jag syftade också!

Vi pratar ju även om att det är fel att ta emot pengar i donationssyfte för att barnen kommer må dåligt över detta! Att de kommer att känna att någon "sålde" och detta är omänskligt enligt vissa.

Det är ju vad barnen kommer fram till som vi pratar om..

• Moparwoman

Men det är väl bra att du kommer och nyanserar lite då eftersom detta är inte första gången jämförelsen med adoption kommer.

Det har ju varit snack om det här med pengar.. att det är klasskillnad, att det är par med pengar har råd att skaffa och att det är fel! Men att det är också så det är idag.. hur fel man än tycker att det är!

Alla är välkomna!! eller hur!

• Moparwoman
    Ammi1970 skrev 2007-11-15 22:33:31 följande:
    Finns inga garantier att en bebis som är av ÄD blir lik pappa...Har t.o.m läst att en mor & far genom ÄD fick en flicka som har en hårfärg som går i rödlätt, vilket ingen av dom har...
    Finns inga garantier även om man INTE fått ÄD. Vi har en rödhårig kille som är våran till 100% och ingen av oss är rödhårig!
    Vi är brunhåriga båda!

För det spelar ju ingen roll hur barnet ser ut! hade inte kunnat älska mitt barn mer om det var brunhårigt än vad jag älskar min Alfred!
  • Moparwoman

Det finns väl ingen sortering som säger att ÄD är ful eller fin!?
    Det står väl bara vad den har för hårfärg, ögonfärg osv. JAg menar vem ska sitta och bedöma om ÄD är ful eller fin?
    Men även om man väljer en brunett med blå ögon för att mamman är det kan det komma andra genetiska arvsanlag fram som bestämmer utseendet på barnet.

Var ihop med en tvilling där hans mor, far, tvillingbor var alla mycket mycket mörka. Han själv var ljus med blåögon och krulligt hår!!

Att man som mor inte kan ankyta sig till barnet har jag svårt att tro. Man har ju ändå burit barnet i 9 månader, vilken hårfärg det har sedan när det kommer kan jag inte förstå att de ska spela någon roll!?

• Moparwoman

Jovisst är det så även hon människan! Att hon kan stöta bort sitt barn, förlossningsdepression kan ju bli så men då finns det bra hjälp att få!
    Det har dock hänt fast barnet liknat mamma, nyfödda är ju sällan lik någon ändå!

Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?