• Primrose

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

mom2b skrev 2007-11-15 22:08:13 följande:
    Har en fundering.. vad ska vi mörka göra när det finns ingen svarta/mörka/mullat på listan i sverige.... har ingen släkt här o min man e svensk o har bara bröder...fy fan
    Om du ska göra ÄD privat så går det ju bra att t ex få IVF behandling i England (och troligen Frankrike) - Europeiska länder med "mångkulörta" befolkningar. Det är ganska dyrt i England c:a 90.000:-, tror jag, så c:a 20.000:- mer än i Finland te x.

Och som Squirl skrev så finns det kanske färgade donatörer även i Sverige.
  • Primrose

challis: jag tror inte att de kommer att ge en vit kvinna en färgad kvinnas ägg och vice versa. Bl a därför att de antagligen anser att barnet kan lida av att vara väldigt olik både sin "födslomamma" och sin biologiska pappa.

Jag fick nyligen en blankett i min hand där jag skulle fylla i önskemål om utseende och jag måste erkänna att det kändes litet obehagligt. "Nu ska jag välja hur jag vill att mitt barn ska se ut." Det kan man ju inte i vanliga fall, så varför nu, om ni förstår hur jag menar.

Jag håller med Ammi - jag skulle bli lycklig över ett barn, likt mig eller inte, det spelar ingen roll. Men kanske för barnets skull ...vad vet jag....

• Primrose
    Tussiluskan skrev 2007-11-16 22:34:42 följande:
    fast om jag satt där och fick välja; och det ena ägget var från en kines och det andra från en blond svensk som jag själv; så skulle jag faktiskt ta det som var mest likt mig själv: men inte skulle man väl avstå från ett ägg för att det var från en annan "ras"; men vad vet jag; alla måste känna själva vad som är bäst: själv skulle jag välja att adoptera om jag var barnlös; jag kan inte tycka att det är särskilt kul att vara gravid och föda barn så om det ändå inte skulle vara mitt biologiska barn skulle jag helst rädda ett litet barn som redan fanns! obs!!!menar inte att någon annan borde göra så bara för det!!!!alla gör vad de själva känner blir bäst:*trasigt tangentbord*
    Tyvärr är det ofta striktare åldersregler för adoption än ÄD-behandling (utomlands). Jag har fått veta att som snart 43-åring och med en man som är några år yngre är vi på väg att bli för gamla för adoption.
  • Primrose
    Tagetes66 skrev 2007-11-17 11:06:42 följande:
    Naturligtvis finns det ingen sortering om ÄD är vacker eller ful. Dock faktiskt att ÄD inte har ovanligt markerade drag, typ jättestor näsa. Detta är ju med tanke på barnet.Jag är inte själv mor så jag har ju inte en susning om hur anknytning fungerar. Det är ju bra om det anknytningen alltid fungerar till 100 % bara man har burit barnet. Så är det ju tyvärr inte i djurens värld. Annorlunda ungar som inte passar in kan stötas bort av mamman.
    Det kan ju vara så att donatorn själv inte har en "jättestor" näsa men kanske hennes farbror Kurt har det och att de anlagen förs vidare i ÄD - vem vet! Inga garantier alltså även om man har idéer om hur donatorn ska se ut.

Du har rätt i att svåra frågor uppstår för många då man börjar fundera på ÄD som behandling. En annan känslig fråga är om man ska berätta för sitt barn eller inte. Många verkar tycka att det är självklart att berätta, men jag är själv osäker på den punkten. Speciellt om donatorn är anonym. Till vilken nytta ska man i så fall berätta? Donatorn är ju inte "mamma" som till exempel den biologiska mamman till ett adopterad barn är. Det handlar bara om litet arvsmassa i en äggcell som aldrig skulle ha blivit det här barnet utan pappans "simmare" och mammans "gestation". Jag själv tror på att miljö mer än arv formar en människa men andra tycker säkert annorlunda. Det skulle vara intressant att höra era åsikter.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?