Tagetes66 skrev 2007-11-17 11:06:42 följande:
Naturligtvis finns det ingen sortering om ÄD är vacker eller ful. Dock faktiskt att ÄD inte har ovanligt markerade drag, typ jättestor näsa. Detta är ju med tanke på barnet.Jag är inte själv mor så jag har ju inte en susning om hur anknytning fungerar. Det är ju bra om det anknytningen alltid fungerar till 100 % bara man har burit barnet. Så är det ju tyvärr inte i djurens värld. Annorlunda ungar som inte passar in kan stötas bort av mamman.
Det kan ju vara så att donatorn själv inte har en "jättestor" näsa men kanske hennes farbror Kurt har det och att de anlagen förs vidare i ÄD - vem vet! Inga garantier alltså även om man har idéer om hur donatorn ska se ut.
Du har rätt i att svåra frågor uppstår för många då man börjar fundera på ÄD som behandling. En annan känslig fråga är om man ska berätta för sitt barn eller inte. Många verkar tycka att det är självklart att berätta, men jag är själv osäker på den punkten. Speciellt om donatorn är anonym. Till vilken nytta ska man i så fall berätta? Donatorn är ju inte "mamma" som till exempel den biologiska mamman till ett adopterad barn är. Det handlar bara om litet arvsmassa i en äggcell som aldrig skulle ha blivit det här barnet utan pappans "simmare" och mammans "gestation". Jag själv tror på att miljö mer än arv formar en människa men andra tycker säkert annorlunda. Det skulle vara intressant att höra era åsikter.