• Squirl

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Divina, modigt av dig att ta upp detta brännbara ämne.
    Och synnerligen intressant att läsa om olika åsikter.
    I teorin ger jag dig nobben, nix, tycker inte att man ska kunna profitera på känslor!
    Men i praktikten ger jag dig rätt. Ännu ett exempel på hur hopplöst det är att få teori och praktik att gå ihop.
    Krassa trista verkligheten -man har det moral man har känslomässigt och ekonomiskt råd med.

Jag tycker som sagt egentligen inte att man ska betala för donationer. När jag vill tycka "rätt", och "fint".
    MEN -gör det mer än gärna när det väl kommer till "the bottom line". Mer än gärna. Och hade jag befogenheten skulle jag vilja ge dig Divina möjligheten att tjäna en slant på dina ägg.
    Jag har själv betalat för en skörd ägg som ligger i en frys utomlands och även erbjudit mig att betala mer för att få reda på donatorns identitet ifall det blir ett barn.
    Anledningen till att de här äggen ligger i en frys utomlands är för att vi som är villiga att betala finns. Här hemma har jag ju inte den möjlighteten.

Divina, jag skulle gärna bekosta dina plastikoperationer om det gav mig ett barn.
    För så gärna önskar jag mig en bebis.

• Squirl
    Divina skrev 2007-11-06 15:27:41 följande:
    Jag känner mig som en stor skit varje gång någon skriver att de är beredda att hjälpa mig om jag hjälper dem... Precis som du skriver så vill jag också tycka rätt, men jag har också en enorm drift mot att bli hel igen och därför skapar jag detta drama (vilket man kan tycka att det är). Vartenda sak jag skrivit, det står jag för även om jag plötsligt kan bekosta min så själsligt viktiga operation själv. Skillnaden blir bara att jag slipper "byta" till mig något alls.Idag var jag på arbetsförmedlingen, väntar också på besked om ett ev. jobb som jag hoppas på att få. Håll tummarna för mig, även ni som tycker att jag är en skitstövel.
    Om någon nu nödvändigtvis måste agera skitstövel så är det väl den som har råd att betala!
    Sen tror jag, rätta mig om jag har fel, att denna relativt nya teknik ger kvinnor den möjlighet som innan bara var männen förunnad, nämligen mostvarigheten till att kunna sprida sin säd, att kunna likt göken lägga sina ägg i andras bon och veta att någonstans går det kanhända runt en människa som har mina gener.
  • Squirl

Glömde påpeka (tack, moparwoman) att du naturligtvis får göra som du önskar med dina pengar, hehe. De blir ju dina.
    Och naturligtvis håller jag tummarna för dina jobbchanser.

• Squirl
    Tjockomammut skrev 2007-11-06 20:20:29 följande:
    Fortfarande. Det är fortfarande endast "de mer välbärgade" som har råd att adoptera. Mellan 64 000 och upp till 126 000 kostar det att adoptera ett barn.
    Nu hör ju inte detta till diskussionen men: visserligen är det orättvist att den ene får betala för något som andra får gratis men så ser ju världen ut. Tyvärr. Men det är väl få som avstår adoption av ekonomiska skäl? Den avgiften klarar en medelinkomst familj av.
    Inte behöver man vara särskilt "välbärgad" för att ha råd med en adoption?
    Är barn en rättighet eller en gåva?
  • Squirl

Innan jag själv hamnade i barnlöshet hade jag "råd" med högre svansföring vad det gällde etik och moral rörande dessa frågor.
    Bye-bye den svansföringen säger jag nu!
    Kokar man ner essensen av hur gärna man VILL HA ett barn och vad man är villig att gå med på för att få det -då är inte frågan längre svår.
    Lika lite som den är det för donatorn. Även hon vill ju ha något väldigt mycket. Cyniskt? Tja, för en utomstående med intakta rosenröda drömmar kanske, men för mig med bebislängtan synnerligen ocyniskt.
    Kan dessutom se det ifrån Divinas håll då jag faktiskt delvis varit i samma situation. Jag bildade familj tidigt och hade redan vid 22 års ålder en mage som en ful tant.
    Jag avstod ifrån mycket för att slanta upp en bukplastik. Under 80-talets mitt, det ni!
    Gick tillbaka tidigt till ett fysiskt ansträngande arbete, kändes som att jag knäppt ihop västen med gylfen, om ni förstår. Men jag tjänade ju pengar.
    Vi svennar är födda med värderingen att det alltid är någon annan som tar hand om en och ger en det man vill ha.
    Men verkligheten är inte alltid sån. Man får kämpa för att få det man vill.

• Squirl
    Marelb skrev 2007-11-06 21:44:05 följande:
    Ok... Nu har jag läst lite mer. Det är verkligen en intressant diskussion och man får vrida och vända på sin hjärna några varv. Hur tycker jag igentligen... Vet inte faktiskt.Men jag förstår mer vad du menar nu Divina. Igentligen är det väl inget fel att ge något värdefullt till varandra. Men jag håller med om en del som Pejgan skriver också. Jag vill inte heller ha ett samhälle där kvinnor säljer ägg för att de vill tjäna pengar. Kontrollen innan en donation måste vara väldigt bra i så fall, så att de som donerar gör det för att de verkligen också vill hjälpa någon annan. Donation ska vara öppet för alla och alla har ju inte 40.000. Det blir synd om dem som då hamnar utanför. Svår diskussion det här... Ska försöka följa den lite mer nu.
    De länder som har denna typ av donation kräver att mamman har en viss minimiålder och att hon redan fått barn.
    Sen är äggen ju en värdefull sak för mig som mottagare, men den som donerar kanske värdesätter andra saker som hon vill ha råd till.
  • Squirl
    Luloo skrev 2007-11-07 10:50:45 följande:
    om det är brottsligt vet jag inte men för mig låter summan lite väl hög, kanske skulle du halvera den...., men de borde vara lika naturligt att donera sina ägg som att vissa vill donera sina organ efter sin död....
    För min del får hon gärna dubbla den. Har hon de förutsättningar jag önskar betalar jag henne gärna det hon vill ha.
    Borde, ja. Men det ÄR ju inte så. Verkligheten ser ju inte ut på det viset.
  • Squirl
    Pejgan skrev 2007-11-07 11:48:36 följande:
    Det gör det. Jag är en av dem och en av mina bekanta och jag har "lärt känna" 5st till bara här på familjeliv.Det är inte BARA donatorbrist som gör att köerna är långa, det är dessutom brist på resurser i landstinget.Helt ärligt tror jag att det skulle tillkomma fler donatorer om de tog bort icke-anonymiteten än om de lät mottagarna betala. Eller om de lät donatorer donera fler ggr för jag hade gjort det årligen om jag fickOch återigen... jag har absolut INGET emot att mottagarna FRIVILLIGT betalar donatorn. Men jag ogillar skarpt tanken på en "svarta börsen" med ägg där man säljer till högstbjudande samt en situation där icke lämpade kvinnor donerar för att ta sig ur ekonomisk knipa. SÅ enkelt är det inte att donera, varken mentalt eller fysiskt och den psykologiska undersökningen är klart bristfällig och lätt att ta sig igenom.
    Du kommer med intressanta tankar.
    Men jag undrar om behovet verkigen är så stort att det skulle leda till en veritabel handel?
    för min egen del tog beslutet att gå igenom detta ett par år att värka fram. År efter misslyckade IVFer. Jag har svårt att se de som köper ägg i affekt.
    Jag tror för min del inte (för veta kan jag ju inte göra)att risken för psykiska men är större än de är för de som gör tvärtom, alltså abort. Det beslutet görs ju ofta i affekt, en donation däremot är generellt mer genomtänkt. Vad jag vet har det inte funnits någon diskussion om att strypa aborträtten på grund av psykiska men.
    Däremot kan man känna sig hyfsat illa ute psykiskt som barnlös.
  • Squirl
    Tjockomammut skrev 2007-11-07 19:10:29 följande:
    Inte? Isåfall har vi väldigt olika syn på vad god ekonomi innebär. Jag vet iallafall bekanta som inte kan hosta upp runt 100 000 för att adoptera. Varför tror du många måste välja bort att adoptera? Det är MYCKET pengar för många svenskar.
    Oj, JA! Det är mycket pengar! Vad jag menar är att de flesta har råd med en adoption idag. Om det är det man vill. Självfallet har inte flertalet 100 000 på banken att spendera som de önskar men lånar man till bankränta går det faktiskt.
  • Squirl

miss maple skrev 2007-11-07 19:22:18 följande:

Som du kanske vet så får man inte sälja ägg i sverige.Säljer man ägg så är det inte donation längre.Och ska man absolut ha betalt mer än dom 3000 som landstinget ger donatorn, så gör man det endast för att tjäna pengar inte för att hjälpa andra.Det sistnämda är mer värt i mina ögon.
    Men Miss Maple, det viktiga för mig är att få barn. Vad du tycker är bättre och sämre ägg har ju ingen betydelse för mig.
    Du tror inte att fler skulle donera ifall prislappen var högre. Krasst och kallt tror jag att det beror på prislappen.
    Det här är ingen fiktiv diskussion, detta är verkligheten en del av oss lever i.
    Vi som så innerligt vill.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?