• kate79

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Jag tillhör Malmö.

Jag anser inte att man ska ha mer betalt, för som många andra påpekat då donerar man av fel anledning.

Skulle mottagarparet betala, var ska då vanliga människor som inte har råd att vända sig någon annanstans än till Landstinget, var ska dom vända sig då?

Ersättningen i Malmö är 3 000 kronor, det kommer väl gå ganska så jämt ut med vad jag lagt ut i körning och parkeringsavgift och ledighet från arbetet.

Jag tycker man ska fråga sig -varför vill jag donera ägg och inte blanda in pengar överhuvudtaget.

Visst hade jag behövt åka till Stockholm och betala resa och logi själv hade jag nog inte gjort det, så bra ser inte min ekonomi ut att jag skulle lägga ut så mycket pengar.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • kate79

Tycker även att donerandet ska man göra för att man vill och inte kräva något i gengäld.

Men jag förstår att du gärna vill ha en fin mage, fick själv en 5 kg klump och ser inte klok ut.

• kate79

Vad är mer rimlig ersättning?

En ersättning är just ersättning annars får man börja kalla det betalning.

Visst det finns risker men jag hade inte varit mer villig att utsätta mig för dom riskerna om jag fått mer pengar.

• kate79

Hade jag vetat att en som går igenom samma sak som jag går igenom får 37 000 kronor mer än vad jag får hade det gjort mig arg och förmodligen gjort att jag inte gjort donation överhuvudtaget för vilket val.

Vem vill inte ha pengar? Jag vill men inte för att donera ägg.

• kate79
    Tussiluskan skrev 2007-11-02 22:21:53 följande:
    Ehhh...men säger du inet emot dig själv nu?Du vill inte ha pengar för ett ägg?Du vill bara inte att någon annan ska få pengar för ett ägg?
    Säger emot mig själv?? Nej, det tycker jag inte.

Jag tycker inte att någon ska ha 40 000 för ett ägg men det är klart att jag vill ha pengar. jag gillar pengar.

Därför tycker jag inte att man ska ha betalt överhuvudtaget utan ersättning räcker.
  • kate79

Ersättningen ska täcka donatorns utgifter och det är en schablonsumma. Om ersättningen blir högre så är det ingen ersättning längre.

Jag tror inte att det är därför som antalet äggdonatorer är få, många kanske säger att orsaken till att de inte donerar är att man inte får betalt för det men det tror inte jag på utan att orsaken är att de inte vill.

Man måste vilja för att donera annars kan det bli väldigt fel tror jag och just därför ska man hålla pengar utanför detta så mycket som det går.

• kate79

Som sagt så är det en process där man går igenom en del dels för att förhoppningsvis glädja någon annan och dels så mår man själv bra av det, jag gör det i alla fall trots rädsla och hormonstinnhet.

Skulle jag innan eller efter jag tagit valet till att jag vill donera ägg ta ställning till vill jag göra detta "gratis" eller vill jag ha 40 000 kronor för det.

Hur många säger -jag gör det "gratis"?. Jag gör det "gratis", fast hade jag gjort det, jag vet inte det, vill inte ens ta ställning till det är glad att jag slipper.

Att jag inte skulle vilja att någon annan får 40 000 kronor för att gå igenom samma procedur, är det verkligen osjälviskt? är det konstigt att förstå?

• kate79
    Smurfan 81 skrev 2007-11-03 09:54:25 följande:
    Jag menar inte att man ska få så mycket som 40.000:- för att donera ett ägg, jag menar bara att 3000:- är lite väl lågt för de risker man faktiskt utsätter sin kropp för.
    Vad är riskerna? och hur mycket pengar ska man då ha för att det ska vara värt att ta risken.

Den summan är säkert olika för alla.
  • kate79

Men donationen i sig kostar ingenting så då blir det betalning.

Läkarbesök är gratis och mediciner är gratis.

Även om man skulle höja summan till 10 000 så tror jag att det inte skulle göra någon större skillnad på hur många som donerar. Vill man inte donera ägg så tror jag inte man gör det för 10 000.

Då är frågan vid vilken summa fler börjar donera?

Att det finns risker, vilket jag i och för sig hade läst på om men som man inser då det finns risker med det mesta, det tror jag man tar med i beräkningen innan man bestämmer sig för att donera.

• kate79
    Divina skrev 2007-11-03 10:33:12 följande:
    Då tycker jag att du ska fundera på varför du donerar. Om DU är så osjälvisk så ska det väl inte spela någon roll hur andra väljer att göra? Jag tycker f.ö att det är så bra med människor som du! Toppen att ni donerar!!!
    Jag behöver inte fundera, det beslutet är redan tagit.

Jag har inte sagt att jag är osjälvisk. Min största anledning till att jag donerar är att i hela mitt liv har jag velat ha barn och hade jag själv hamnat i en sits där jag inte kunde ha jag av hela mitt hjärta kunnat ha detta valet.

Detta betyder inte att jag tycker det är ok att andra får 40 000 kronor för att göra samma sak.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?