• Bling1975

Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?

Jag har ingen aning om vad man får och inte får göra vad det gäller pengarna. men jag tycker att äggdonatorerna får för lite i ersättning.

Jag har själv gjort ett IVF och därigenom gått igenom hela behandlingen. Nu gjorde jag ju det för att få det jag önskar mig mest i hela världen - ett barn så det var självklart värt det. Men det var fruktansvärt jobbigt och vi har förlorat betydligt mer än 3000 kronor i inkomst. Nu är jag egen företagare så det slår hårdare mot min ekonomi att vara borta men ändå. Jag hade sån huvudvärk under nedregleringen att jag bara arbetade halvtid under två veckor och efter äggplocket var jag sängliggande en vecka. Utöver detta så var det fyra dagar med klinikbesök då både jag och min man var borta från jobbet under några timmar.

Behandlingen har även påverkat mig i efterhand med humörsvängningar, viktökning och oregelbunden och smärtsam mens.

Jag tycker att man utöver de faktiska kostnaderna (olika beroende på yrke och hur man mår) för resor, medicin och arbetsinkomst även ska få en ersättning för sveda och värk. Jag tror ändå att det här är något man gör för att hjälpa någon, men lite plåster på såren kan behövas. Precis som att man får utbetalat på sin sjukförsäkring för sveda och värk.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Bling1975

Jag har funderat lite.

Med tanke på att organhandel inte är tillåtet i sverige så kan jag faktiskt tänka mig att detta skulle vara helt olagligt och kunna leda till samma straff, vilket om man funderar lite på det borde vara fängelse.

För lagen är nog skriven för att förhindra den organhandel som tex pågår i många fattiga länder där människor dödas för att man ska kunna sälja deras organ till rika västerlänningar. Att mottagaren betalar för en vara eller tjänst istället gör ingen skillnad rent lagligt. Men visst är det svårt att upptäcka.

• Bling1975
    Divina skrev 2007-11-03 15:52:32 följande:
    Men gåvor är inte olagligt att ta emot. Jag skulle aldrig hålla i pengarna ens, så det är inte en betalning.
    Visst kan du gömma det, men i lagens ögon gör det ingen skillnad och det var ju det du frågade efter. Självklart så försöker alla som bryter mot lagen dölja det. Men om jag tex mutar en politiker med en gåva istället för pengar så är det precis lika olagligt - bara svårare att upptäcka. Men rena kontanter är också svåra att upptäcka så jag förstår faktiskt inte skillnaden. Jag trodde det var hurvida det var lagligt eller inte som du undrade över, inte om du kunde komma undan med ett lagbrott.
  • Bling1975
    Divina skrev 2007-11-03 17:51:50 följande:
    Det är inte ett lagbrott att ge gåvor har jag tagit reda på nu.
    Va bra, då ska jag bara ge gåvor i lön så jag slipper betala skatt för mina anställda

Så om jag tex mutar en politiker med en bjudresa till Milano istället för pengar för att få ett kontrakt så är inte det olagligt? Om du tror det så har du nog inte riktigt läst igenom lagarna ordentligt.

En gåva som ges i ersättning för någonting som man inte får betala för är olaglig. En gåva som ges för att man vill vara snäll är inte olaglig. Hade de betalat din operation utan att få några ägg så hade det inte varit olagligt. Att du ger ditt ägg utan att få en operation är inte heller olagligt. men att de två är sammankopplade är olagligt. För då är gåvorna en byteshandel och handel med organ är olagligt. Förstår inte varför det är så svårt att förstå skillnaden.
Svar på tråden Är det brottsligt att ta emot 40.000 för att donera ägg?