Tussiluskan skrev 2007-11-05 19:23:55 följande:
Men alltså, ingen donerar ett ägg eller blir gravid för barnets skull - de gör det för sin egen skull , för att de vill ha barn, eller för att de vill hjälpa någon få barn. Hajjar du nu? Och som sagt, det är ju upp till föräldrarna vad de vill säga till barnet, att äggen eller spermierna donerades och donatorn fick betalt eller att donatorn fick betalt, men jag delar absolut inte din åsikt om att barnet skulle må dåligt för att donatorn fått betalt, för det gör absolut inte den personen till en dålig människa vilket du verkar tycka! Jag ser inget fel med att ta betalt.
Som jag skrev i inlägg 302 verkar "donatorbarn" inte vara positiva till att deras donatorer gjort donationen för att tjäna pengar. För barnet är ju donationen en mycket viktig del av deras tillblivelse och då blir det liksom lite skevt om donationen för donatorn var något man gjorde för att få pengar till öl, en resa, dryga ut studiemedlen eller nåt annat. Många donatorbarn vill träffa sin donator, inte för att få en ny förälder men för att man är nyfiken, se om man liknar honom/henne osv. Och då tycker jag man ska bespara barnen att som svar på frågan "Varför donerade du?" få svaret att man ville ha pengar.
Jag säger inte att de som donerar för att få pengar är dåliga människor, de är väl snarare obetänksamma. Men för att förhindra att sådant händer är det bra att vi har den lagstiftning vi har.
Ja, det är klart att man skaffar barn för sin egen skull, inte för barnets skull. Men det blir ju ändå ett barn i slutändan och då tycker jag det är viktigt att ha barnets bästa i åtanke.
Man kan ju säga vad man vill till barnet. Men om barnet vet att det förekommer att donatorn får pengar och barnet frågar hur det ligger till i deras fall, vad som är deras historia, ska man då som förälder ljuga barnet rakt upp i ansiktet? Hur blir relationen förälder-barn om barnet kommer på att föräldern ljugit?
Men om man håller sig till det system vi har i Sverige slipper man alla dessa diskussioner. För att få fram fler donatorer tror jag att det är mycket bättre med information, många vet inte att äggdonation är tillåtet i Sverige, än att göra det till något man kan tjäna pengar på.