• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • bobbosmile

nja jag e tveksam till att de ska få gifta sig i kyrka, orsaken är faktis att det är en religös cermoni och tyvärr så är inte bibeln ok med homosexuella vigslar då kan vi ju inte komma och ändra på ngt och säga att jo det är ok, jag har mååånga homosexuella NÄRA vänner och dem e faktis inte för att man ska få gifta sig i kyrkan utan tycker att religonen e en sak för sig i just giftermål, men nu är det som så att i sverige så vill mäniskor förändra saker och ting och helt ärligt antingen är man religös och kristen och då accepterar man hur den tron är eller så är man inte religös och då spelar det ju ingen roll om man gifter sig i kyrkan. personligen är jag inte kristen utan troende av annat,

• idisb
    Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:49:49 följande:
    Men det är ju lugnt, då kan man ju dra det så långt till att de par som inte kan få barn, det är inte meningen att de ska få barn heller om nu inte ivf eller äggdonation funkar. Så då borde ingen få adoptera för det är ändå inte meningen att det paret ska få barn.
    men jisses  2 män kan du ärligt säga att dom ens skulle kunan få barn? ge barnet  allt som en mamma kan göra? alla barn behöver en mamma och en pappa
  • memlan

nefertitiii skrev 2007-08-30 14:07:11 följande:
    [citat]
    nja jag e tveksam till att de ska få gifta sig i kyrka, orsaken är faktis att det är en religös cermoni och tyvärr så är inte bibeln ok med homosexuella vigslar [...]

Men det finns ju många som är både kristna & homosexuella och många kristna som inte tolkar bibeln som emot homosexuallitet.
    För mig är det en självklarhet att den som vill skall få vigas i kyrkan.

• memlan

idisb...
    Måste bara fråga vad du tycker att man ska göra åt alla barn (i Sverige) som växer upp med bara en (biologisk) förälder?

• n k

idisb
    "men jisses 2 män kan du ärligt säga att dom ens skulle kunan få barn? ge barnet allt som en mamma kan göra? alla barn behöver en mamma och en pappa"

men jisses, skojar du?
    handlar det inte om att omge barn med människor som älskar dem? måste det vara en mamma och en pappa för att det ska fungera?

• bobbosmile

Hur kan detta tolkas annorlunda? "äktenskapet är instiftat i himmelen mellan man och kvinna?" Nu är jag som sagt inte kristen men jag kan inte förstå varför och hur man ska kunna ändra på ngt som en religion tydliggjort för 2000år sedan, man får vara kristen och homosexuell men kan man verkligen begära att en präst ska bryta mot det han/hon predikar om och viga två av samma kön?
    religionen förespråkar ju att äktenskapet är mellan två olika kön för fortplantnings fråga och människans vidare levnad, det är ju hela pointen med det.
    homosexuella får ju också bli kära och kan väl ha en kärlekscermoni utanför kyrkan som ju följer en religion.

• Alexiaa

idisb- Men vem ska få adoptera då?
    Jag kanske hellre skulle vilja ha en förälder som e miljonär, alltså borde alla som inte är förmögen inte få adoptera! Sedan borde inte föräldrarna få vara "fula" eller "feta" heller för vem vill umgås med fula människor...använder man ditt resonemang så borde ingen få adoptera.
    Jag tycker att alla som kan ge ett barn ett bra hem och en kärleksfull uppväxt borde få adoptera, spelar väl ingen roll om man kan få barn naturligt eller inte!

Vet det är lite ot, men blir bara så arg på människor som inte kan se att vi alla är lika oavsett vart vi kommer ifrån, hudfärg eller sexuell läggning.

• Pormoicheia
    idisb skrev 2007-08-30 14:11:06 följande:
    men jisses  2 män kan du ärligt säga att dom ens skulle kunan få barn? ge barnet  allt som en mamma kan göra? alla barn behöver en mamma och en pappa
    Enda anledningen jag har till att hålla med om ditt uttalande är att jag har en något traditionell bild av familjen (du vet mamma/kvinna, pappa/man, barn).

Men jag tvivlar inte en sekund på att en kvinna inte skulle kunna ta den "maskulina" biten eller att en man inte skulle kunna ta hand om den mer "feminina".
    Huvudsaken är att kärlek finns att ge och att barnet får det det behöver.

En familj fungerar väl inte bättra bara för att "pappa" faktiskt är pappa och "mamma" faktiskt är mamma.

Jag tycker i ren allmänhet att folk borde testas innan dom skaffar barn (dom som vill adoptera eller bli fosterfamilj måste ju det...), fast bara lite grundläggande då givetvis.

Saker som borde testas är:
    -tålamod och temprament (hur länge behålls lugnet och hur stark blir explosionen när den väl kommer?)
    -värderingar (för att förhindra kränkande åsikter av typen rasism t.ex.)
    -diplomati (klarar hon/han av att vara diplomatisk under problem trots att hela själen skriker??)
    -Psyket (stabil eller labil i psyket?)
    -fantasi och pedagogik (för rolig inlärning och för att motverka stillasittande)
    -Allmän kunskap om barn och deras olika "åldrar" (grundkunskap om barns intellektuella utveckling)
    -ekonomi och budget ( Konsten att få pengarna att räcka )

När den sammanlagda mängden "kunskap" är till tillfredsställelse kan man få barnkörkort och börja avla och uppfostra.
    Ingen är ju perfekt så ett godkänt räcker, skulle man dock kugga totalt i något så kunde man få gå kurser.
    Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia

Glömde kosthållning!!!

Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia

Inte meningen att komma så OT och småspamma...

Apprentice Moraltant
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?