• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • qenzo

Tja precis som med heterofolk så finns det gayfolk som också vill ha det där "drömbröllopet". Att få vara "prinsessa" för en dag osv...

wellpapp skrev 2007-08-30 20:35:01 följande:
    jag tycker absolut att homosexuella SKA få gifta sig i kyrkan, frågan är varför dom VILL det?kyrkan är ju inte direkt homo-positiv!visst finns det präster av idag som är homosexuella ochdom som är toleranta, men i själva grunden har ju den svenskakyrkan sällan varit särskilt vänlig mot gayfolk.åt andra sidan är hela våran samhällsstruktur byggd på svenska kyrkan, så då borde ju kyrkan ha följt med sverige i tiden och även våran nya samhällssyn, där vi faktiskt (många utav oss i alla fall) tycker det är okej att leva ihop som samkönade.
  • Kajee
    Gabriella S skrev 2007-08-30 20:16:17 följande:
    Ingen fara, jag vet allt det där (tro mig...). Men det är ändå stor skillnad på att tillåta något i lagen och att inte tillåta det (även om det sker ändå). Lagen säger ju ändå vad som BÖR gälla i ett land. Vilken människosyn som landet står för OFFICIELLT. Och ja, jag är övertygad om att allting i den allmänna normupplösningen hör ihop. Det har blivit allmänt att våldta kvinnor, att fuska till sig bidrag, att ha sex med samma kön, att ha sex med djur (som faktiskt är lagligt i Sverige), att vara otrogen, att sparka på den som redan ligger, att flera ger sig på en ensam i ett slagsmål, att tränga sig in i gamla människors lägenheter och råna dem på deras besparingar...De gamla hederskodexen gäller helt enkelt inte längre.
    Men vad är det som säger att Bibeln är komplett i det skick som den trycks och ges ut idag? Eftersom man nu har hittat Judasevangeliet så kan det mycket väl finnas fler böcker som har redigerats bort. Någon har någon gång valt och valt bort delar ur Bibeln. Vd som är den sanna Bibeln kan vi aldrig veta säkert. Det är fullt möjligt att Jesus tagit de homosexuella "i famn" i någon av de böcker som redigerats bort.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Meli o Neo

Ja. Alla borde vara välkomna i Guds hus.

Vigseln befäster kärleken mellan två människor inför Gud.
    Synd bara att Bibeln talar emot homsexualitet.

• common people

Ja, men det är väl klart.

Fast bättre vore det ju om man tog i från kyrkan vigselrätten, och lät dem enbart välsigna par.

Man kan inte låta en 2000 år gammal bok bestämma vem som får göra vad och vart. Inte 2007. Inte när det så tydligt handlar om diskriminering.

• leksakspistol

ja, självklart!
    på samma sätt som andra par får gifta sej i kyrkan, kristna/troende eller inte.

• Gabriella S
    Kajee skrev 2007-08-30 21:16:43 följande:
    Men vad är det som säger att Bibeln är komplett i det skick som den trycks och ges ut idag? Eftersom man nu har hittat Judasevangeliet så kan det mycket väl finnas fler böcker som har redigerats bort. Någon har någon gång valt och valt bort delar ur Bibeln. Vd som är den sanna Bibeln kan vi aldrig veta säkert. Det är fullt möjligt att Jesus tagit de homosexuella "i famn" i någon av de böcker som redigerats bort.
    Det är ju lätt att kolla om det finns något sådant i Apokryferna. Vi vet ju vilka det är. JAG orkar inte leta, men du får gärna göra det. I och för sig så tror jag att RFSL-lobbyn hade slagit på stora trumman redan, ifall det hade funnits där...
  • Gabriella S
    Mori skrev 2007-08-30 20:24:20 följande:
    Gabriella S: Jag har läst, jag är full kapabel till det. Om Jesus inte tagit tillbaka det han sagt om homosexuella sexuella handlingar, då innebär ju det i praktiken att de ska straffas med döden. Så skrev du ju i ett tidigare inlägg att det står i bibeln.13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos enkvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas meddöden, blodskuld låder vid dem.  För övrigt vill jag tillägga att vi idag lever i ett samhälle då ett stort antal, mycket stort antal människor inte lever så som bibeln föreskriver. Av flera skäl, då vissa anser det förlegat, och vissa inte alls tror på varken bibeln eller någon gud alls. För mig är bibeln inte en "sanning", men jag respekterar de som ser den så. Just för att det inte är sanning för mig, och för att jag inte respekterar sättet att se på homosexualitet eller för den delen sexualitet i allmänhet så har jag helt tagit avstånd ifrån kyrkan i mitt liv.
    Jo, men nu var det ju ATT GIFTA SIG I KYRKAN vi talade om. Det är ingen som har sagt att homosexualitet ska förbjudas i lag och straffas med döden eller på annat sätt. Men ska man gifta sig i Kyrkan så måste man ju för *svordom* hålla sig till det som står i Bibeln! Annars blir det ju helt absurt!!!

Dom homosexuella kan ju redan idag ingå partnerskap och få samma juridiska rättigheter som heterosexuella par. Det känns som att dom bara vill bråka - och att en massa do-goody PK-käringar (som Mona Sahlin) hakar på bara för att framhäva sig själva!
  • Kajee
    Gabriella S skrev 2007-08-30 21:47:54 följande:
    Det är ju lätt att kolla om det finns något sådant i Apokryferna. Vi vet ju vilka det är. JAG orkar inte leta, men du får gärna göra det. I och för sig så tror jag att RFSL-lobbyn hade slagit på stora trumman redan, ifall det hade funnits där...
    Vad jag vet så finns inte Judasevangeliet med bland apokryferna. Vem säger att den listan är komplett? Det är ju just det som är problemet. Att man inte med säkerhet kan säga vad som saknas - inte bara vilka böcker man är oense om ifall de ska finnas med i Bibeln eller inte.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Mori

Du drog paraleller till lagstiftning och bibeln och jag ställde en fråa utifrån det. Du hänvisade till samhällets våld och dess samröre med homosexuella sexakter, och jag svarade på det. Jag anser min fråga befogad då hela frågan om de homosexuellas "rätt" att gifta sig kyrkligt eller inte baseras på bibelns syn på homosexuella...

"MEN observera att det inte står någonting i något av evangelierna om, att han skulle ha tagit tillbaka eller mildrat förbudet mot homosexuella förbindelser. Jesus var ju allsmäktig, så hade han tyckt så, så hade han med all säkerhet ordnat en situation där han hade talat om detta och välsignat något homopar.

Nu gjorde han inte det, och då måste vi utgå ifrån att det som står i GT gäller fortfarande!!!"  Jag förstår också att du inte vill att homosexuella ska stenas! Men ska de straffas, ska de uteslutas ur kyrkan?

Jag har som du säkert läst valt att inte ta del av kyrkan, då vi inte är troende, och därför inte vill gifta oss inför gud med en präst närvarande. Alltå, jag tycker att man ska gifta sig i kyrkan om man är TROENDE!! Annars inte, men "problemet" är ju att det finns homosexuella kristna som vill gifta sig i kyrkan. Varför kan man undra, när kyrkan inte accepterar deras kärlek... Men de vill ju uppenbarligen det. Tror inte att det bara handlar om att bråka. Tror det handlar om att de vill accepteras, respekteras i den kyrka de uppenbarligen vill vara del av.

Jag undrar faktiskt fortfarande hur kärlek och sex mellan samkönade hör ihop med det ökade våldet. Jag får inte riktigt ihop det...

• fia sthlm

Svenska kyrkan är separerad ifrån staten numera något som många verkar glömt i den här disskusionen.
    Vissa verkar tro att kyrkan är stadshuset?

Att säga att svenska präster skulle vara tvungna att gå emot sin egen tro, och viga homosexuella om dom tycker det är fel är ungefär samma sak som att kräva att dom skulle få viga sig i en moske?!
    Man kan väl inte tvinga folk att gå emot sin tro?

Våran prinsessa är här
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?