• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-08-30 13:33:58 följande:
    Gabriella S- Tror du verkligen att hälften av Beligens män är pedofiler?
    Nejdå - jag överdrev lite nu. "Hyperbol", du vet! :)

Ett plan nödlandade på vatten och hotade att sjunka. "Save the children!" sa svensken. "Fuck the children!" sa amerikanen. "And do we still have time for that..?" sa belgaren... =)
  • idisb
    Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:46:18 följande:
    Jaha men det kan ju inte dem som adopterar barn heller, eller hur.
    vissa kan det, men dom kan försöka sig oftast genom ivf, äggdonation osv. men bögar, lesbiska par kan aldrig själva göra ett barn. ett barn blir till av en man o kvinna. annars borde ju männ kunna föda barn med
  • Mephala the ranger

Gabriella S skrev 2007-08-30 13:46:02 följande:

Visst Nederländerna har ingen bra lagstifning gällande prostitution och narkotika...men bara för den skulln så är knappast allt åt helvete i det landet. Det är en del av den allmänna normupplösningen. Den har gått så långt att den kan tillåta att kvinnor säljs i skyltfönster och att ungdomar får köpa hasch på caféer. Och då är nästa steg i den normupplösningen att tillåta äktenskap mellan folk av samma kön... Allting hör ihop!
    Så du jämför prostitution och knark med att homosexuella får viga sig? Jag ser inte riktigt kopplingen där. Det ena handlar om att människor utnyttjas och det andra om att bli beroende, förstöra sin kropp samt ökar det kriminaliteten. Det sista är att två människor som är tillsammans av fri vilja och älskar varandra vill gifta sig. Nae, jag kan verkligen inte se jämförelsen med normupplösning.
  • idisb
    Gabriella S skrev 2007-08-30 13:48:07 följande:
    Nejdå - jag överdrev lite nu. "Hyperbol", du vet! :)Ett plan nödlandade på vatten och hotade att sjunka. "Save the children!" sa svensken. "Fuck the children!" sa amerikanen. "And do we still have time for that..?" sa belgaren... =)
    förlåt men den va rätt komisk
  • Gabriella S

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:46:18 följande:

Jaha men det kan ju inte dem som adopterar barn heller, eller hur.
    Nja - dom har väl i alla fall försökt i dom flesta fall..?! =)

(Nä, nu måste jag slita mig härifrån.)
  • Mephala the ranger
    idisb skrev 2007-08-30 13:48:10 följande:
    vissa kan det, men dom kan försöka sig oftast genom ivf, äggdonation osv. men bögar, lesbiska par kan aldrig själva göra ett barn. ett barn blir till av en man o kvinna. annars borde ju männ kunna föda barn med
    Men det är ju lugnt, då kan man ju dra det så långt till att de par som inte kan få barn, det är inte meningen att de ska få barn heller om nu inte ivf eller äggdonation funkar. Så då borde ingen få adoptera för det är ändå inte meningen att det paret ska få barn.
  • Omorfia

"Visst, men alla folk på jorden brukar också ha något religiöst inslag med i vigseln. Även de "primitiva folken" har någon form av magi med i sina vigselritualer. Det där att det är något heligt, är nog något som människor har känt överallt, på alla platser och i alla tider... Det är något STORT, som ska leda till mänsklighetens fortbestånd.

Om samkönade par skulle få gifta sig, så skulle det urholka värdet och storheten och heligheten med äktenskapet. Det skulle bli en tom Kalle Anka-ceremoni... Och det skulle drabba även heterosexuella par som gifter sig i samma kyrka efteråt. Det skulle inte vara lika mycket värt längre. Eller - så känner jag i alla fall."

Det är såklart viktigt att du betonar att detta är din ÅSIKT. Jag tycker att det är något stort att gifta mig med min sambo, inte för att jag tror på en gud, utan för att jag älskar honom och vill visa för alla mina vänner och min familj hur mycket. Själva äktenskapet är för mig (och Svea Rikes Lag) en ekonomisk-juridisk uppgörelse som inte reglerar vår kärlek till varandra.

Att äktenskapet skulle "urholkas" av att homosexuella gifter sig är rent trams. Du behöver inte bevista deras bröllop och påverkas inte heller av det, och att kalla någons då kanske borgerliga bröllop för Kalle Anka-ceremoni är inte bara lågt utan också omoget.

• Atamon

Det är de regler som staten sätter upp som är juridiskt lagliga, inte de kyrkliga. Eftersom stat och kyrka är skilda åt så finner jag det märkligt att kyrkan kan vara myndighetsutövare, vilket jag anser att det blir eftersom vigseln är ett juridiskt bevis på äktenskapet.

Då skulle man i så fall hårddra det, och säga att kyrkan måste vara de som godkänner en skilsmässa också.

Gabriella S skrev 2007-08-30 13:37:54 följande:

Atamon: det är många som har gått ur Kyrkan också, efter att biskopen i deras stift har sagt sig vara positiv till homovigslar. De har antingen gått med i en frikyrka eller börjat konvertera till katolicismen. Andra avvaktar, och kommer att göra detsamma om homovigslarna verkligen blir av. Att kristna samfund skulle FÖRLORA sin vigselrätt, för att de följer Bibelns regler när det gäller äktenskap, är ju fullkomligt absurt...Det är så absurt, att jag inte är säker på att jag vill bo kvar i Sverige om det sker. Det är alltför mycket en eftergift åt mähän och idioter.
  • Atamon

Jag hoppas på att ordet också i din första mening inte syftar till något som jag har tyckt. För mig får folk knulla runt och gifta sig i kyrkan hur mycket de vill. Det var troende eller inte troende jag pratade om!

Gabriella S skrev 2007-08-30 13:42:30 följande:

Atamon igen: jag kan också tycka att det är löjligt med kvinnor som har kn*llat runt och inte levt enligt det kristna budskapet alls - i många fall har ett par barn redan till och med, och då INTE med den som dom gifter sig med - och som ändå ska gifta sig i Kyrkan bara för att få uppmärksamhet och leka prinsessa. Det är en annan diskussion, men jag kan säga vad jag tycker om det i alla fall: jag tycker att den enskilde prästen som tillfrågas om han vill viga ett par, ska ha rätt att säga nej när han har träffat dom under det förberedande vigselsamtalet. Om det kommer fram just sådana saker. Eller att paret saknar grundläggande kunskaper om kristendomen. Däremot tror jag inte på ett generellt förbud för vissa heterosexuella att gifta sig i kyrkan. Det är deras ATTITYD som måste undersökas, och det kan bara den enskilde prästen göra när han träffar dem.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?