• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    RiaRa skrev 2007-08-31 10:11:30 följande:
    Jag förstår också din poäng Fia, men jag tycker verkligen inte om den diskriminering man utsätter ett gäng människor för. Vår doppräst var en av de som var snabbast på att skriva under uppropet mot homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan. Det kändes verkligen inte bra.Ponera att min son som döptes av denne man, välkomnades av denne in i Guds kärleksfulla familj, sedan kommer leva sitt liv som homosexuell kristen. Han upptas mer än gärna i församlingen och Guds familj, han är sedan välkommen att vara med på barntimmar, konfirmeras i kyrkan, gå på gudtjänster, leva sitt liv som kristen. När han sedan finner sitt livs kärlek och vill befästa sin kärlek inför Gud och i den kyrka han är uppväxt med/i så är det stopp. Nä nä mensan du ska gifta dig med en av samma kön då kan du dra. Du får gifta dig nån annanstans. Bye, bye....
    Då följde din doppräst sin tro. Trots de vindar som blåser utanför, så vågade han stå upp för det han vet/tror är RÄTT. Det tyder på att han är en stark och bra och rakryggad människa.

Själv har jag slutat att gå med mina barn till våran församlingskyrka, sedan en uttalat homovänlig kvinnlig präst blev kyrkoherde där. Vi åker i stället in till församlingen i sta'n, eller går i Missionskyrkan.
  • Alexiaa

Frankrike har homosexuella präster, likaså England och USA, Kanada för att nämna några.

Nämna katolska kyrkan som ofta har störst verksamhet i länder som Italien och liknande där vi inte har demokrati på samma nivå som ovanstående länder!
    Dessutom e det ju logiskt att det inte finns några katolska homosexuella präster då präster där ska leva i celibat.

• Alexiaa

Gabriella s- Då tycker jag uppriktigt synd om dina barn som får ta del av dina människofientliga värderingar!

Jag menar det är åsikter som är fientliga mot vissa människor som gör att det blir bråk i världen, att människor lever under hot...ungefär som nasisterna gjorde när de valde att skylla på judarna för "sina problem".

• Gabriella S
    Atamon skrev 2007-08-30 13:53:54 följande:
    Det är de regler som staten sätter upp som är juridiskt lagliga, inte de kyrkliga. Eftersom stat och kyrka är skilda åt så finner jag det märkligt att kyrkan kan vara myndighetsutövare, vilket jag anser att det blir eftersom vigseln är ett juridiskt bevis på äktenskapet.Då skulle man i så fall hårddra det, och säga att kyrkan måste vara de som godkänner en skilsmässa också.Gabriella S skrev 2007-08-30 13:37:54 följande:
    Ja, om det vore så att Kyrkan var de enda som fick viga, ja. Men nu menar jag (och många med mig) bara att Kyrkan ska ha rätt att vägra viga folk just I KYRKAN. De som får nej där kan ju bli vigda borgerligt.

Jag fattar inte varför man inte kan respektera detta? Jag menar, jag är ju till exempel frånskild. Om jag skulle komma till Kyrkan och vilja viga mig med en ny snubbe, och den prästen som jag vände mig till sa att han inte viger frånskilda - ja, då får jag väl RESPEKTERA det. Och gå någon annanstans. Jag kan inte komma till Kyrkan när det passar mig, och börja diktera villkoren där...

(Sedan tycker jag för övrigt inte att de homosexuella ska få kalla det för "vigsel" eller "äktenskap" om de gör det borgerligt heller. "Partnerskap" räcker utmärkt för dem, och känns inte lika stötande.)
  • Alexiaa

Jag tycker kyrkan ska ifråntas rätten att viga folk, det ska vara en "andlig cermoni"...Det är staten som borde viga folk eftersom kyrkan idag har lika mycket makt som "friskis & Svettis" rent politiskt.
    Då borde det vara lika för alla och alla äktenskap skulle vara lika mycket värda!
    Varför ska homosexuellas kallas partnerskap istället för äktenskap?

• qenzo

Ja vi HBQT-människor är ena farliga ena *asg*

Jösses så vi ställer till det för kyrkan

• RiaRa

Gabriella. Jag måste säga att jag tycker inte vår doppräst är "en stark och rakryggad människa" Du har helt missuppfattat poängen med mitt inlägg. Hade vi kunnat byta präst kan jag lova dig att det skett på momangen.
    Tyvärr kunde vi inte det.

Vad hände med Gud älskar alla människor. Gäller det bara om du är hetro eller?

• stina84
    RiaRa skrev 2007-08-31 10:36:24 följande:
    Gabriella. Jag måste säga att jag tycker inte vår doppräst är "en stark och rakryggad människa" Du har helt missuppfattat poängen med mitt inlägg. Hade vi kunnat byta präst kan jag lova dig att det skett på momangen.Tyvärr kunde vi inte det.Vad hände med Gud älskar alla människor. Gäller det bara om du är hetro eller?
    Gud älskar fortfarande alla människor, men inte alla deras handlingar
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-08-30 21:10:49 följande:
    Tja precis som med heterofolk så finns det gayfolk som också vill ha det där "drömbröllopet". Att få vara "prinsessa" för en dag osv...
    Ja, det är väl nästa grej vi får se i Svenska Kyrkan. Ett "drömbröllop" med två transor i värsta prinsessbrudklänningarna, brudkronor och slöjor och vita satinskor i storlek 46...
  • markera
    Gabriella S skrev 2007-08-31 10:33:21 följande:
    Ja, om det vore så att Kyrkan var de enda som fick viga, ja. Men nu menar jag (och många med mig) bara att Kyrkan ska ha rätt att vägra viga folk just I KYRKAN. De som får nej där kan ju bli vigda borgerligt. Jag fattar inte varför man inte kan respektera detta? Jag menar, jag är ju till exempel frånskild. Om jag skulle komma till Kyrkan och vilja viga mig med en ny snubbe, och den prästen som jag vände mig till sa att han inte viger frånskilda - ja, då får jag väl RESPEKTERA det. Och gå någon annanstans. Jag kan inte komma till Kyrkan när det passar mig, och börja diktera villkoren där...(Sedan tycker jag för övrigt inte att de homosexuella ska få kalla det för "vigsel" eller "äktenskap" om de gör det borgerligt heller. "Partnerskap" räcker utmärkt för dem, och känns inte lika stötande.)
    Kan du inte se att det finns en diskriminering i att samfunden (vilka det än är) har rätt att välja sina "kunder" när deras vigsel har en rättslig betydelse?
    Förresten, hur skulle du känna det om jag sa att : ok, nu har de heterosexuella haft så mycket fördelar och tolkningsföreträde i tusentals år så från och med nu så får de inte gifta sig i kyrkan, inte adoptera barn och om de nödvändigtvis måste leva ihop så duger det väl med att de får kalla sig sambos, det är ju inte lika stötande för oss normala homosexuella?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?