Atamon skrev 2007-08-30 13:53:54 följande:
Det är de regler som staten sätter upp som är juridiskt lagliga, inte de kyrkliga. Eftersom stat och kyrka är skilda åt så finner jag det märkligt att kyrkan kan vara myndighetsutövare, vilket jag anser att det blir eftersom vigseln är ett juridiskt bevis på äktenskapet.Då skulle man i så fall hårddra det, och säga att kyrkan måste vara de som godkänner en skilsmässa också.Gabriella S skrev 2007-08-30 13:37:54 följande:
Ja, om det vore så att Kyrkan var de enda som fick viga, ja. Men nu menar jag (och många med mig) bara att Kyrkan ska ha rätt att vägra viga folk just I KYRKAN. De som får nej där kan ju bli vigda borgerligt.
Jag fattar inte varför man inte kan respektera detta? Jag menar, jag är ju till exempel frånskild. Om jag skulle komma till Kyrkan och vilja viga mig med en ny snubbe, och den prästen som jag vände mig till sa att han inte viger frånskilda - ja, då får jag väl RESPEKTERA det. Och gå någon annanstans. Jag kan inte komma till Kyrkan när det passar mig, och börja diktera villkoren där...
(Sedan tycker jag för övrigt inte att de homosexuella ska få kalla det för "vigsel" eller "äktenskap" om de gör det borgerligt heller. "Partnerskap" räcker utmärkt för dem, och känns inte lika stötande.)