• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    Jeffa skrev 2007-08-30 23:17:19 följande:
    Att läsa originalutgåvan av bibeln blir svårt, då jag inte behärskar varken arameiska, hebreiska eller grekiska. Är inte ens nära, faktiskt. Sen är alla helt överens om att ju fler översättningar man gjort av bibeln desto närmare den ursprungliga betydelsen kommer man. språkforskningen har vi att tacka för detta. Den kristna kyrkan tror också på det Jesus sade. Resultatet av detta är att det som står i nya testamentet gäller övre gamla testamentet. Jesus upphävde lagens bud, tror jag att det heter. I nya testamentet säger Jesus att vi ska älska varandra. Jag vägrar tro att en Gud som har skapat människan för att vi ska vara tillsammans med varandra och som säger att så länge vi visar varandra kärlek så följer vi lagen, den Guden kan väl inte ha något emot den som älskar en annan person om den den personen råkar vara av samma kön. Kan inte gå med på att kärlekens Gud skulle ha ett sånt villkor. Många beskriver det som att det finns inget ens egna barn kan göra för att man som förälder ska sluta älska dem. Skulle då den Gud som skapat oss var och en sluta bry sig om oss när vi trots allt följer det bud som Jeus själv sa är det allra viktigaste? Tror inte det!
    Det finns mycket som sägs, men allt är inte sant. Det är rätt lätt att börja hata sina egna barn.

Och med tanke på hur gud behandlat människan i bibelns berättelser är kärlek ärligt talat det sista jag kommer att tänka på...
  • fia sthlm

Ingen kommenterade det jag skrev jaja

Undrar om folk tycker det är lika självklart att homosexuella ska kunna kräva rätten att gifta sig i en moske eller i en pingstkyrka?
    Och om inte, vad är skillnaden?

Våran prinsessa är här
  • stina84
    fia sthlm skrev 2007-08-31 08:34:46 följande:
    Ingen kommenterade det jag skrev jaja Undrar om folk tycker det är lika självklart att homosexuella ska kunna kräva rätten att gifta sig i en moske eller i en pingstkyrka?Och om inte, vad är skillnaden?
    Håller med dig till fullo!
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • fia sthlm
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 00:31:59 följande:
    Det finns mycket som sägs, men allt är inte sant. Det är rätt lätt att börja hata sina egna barn.Och med tanke på hur gud behandlat människan i bibelns berättelser är kärlek ärligt talat det sista jag kommer att tänka på...
    hmm, måste protestera, det är väl inte lätt att börja hata sina barn?
    Jag kan inte tänka mig något som skulle kunna få mig att hata mitt barn?
    Våran prinsessa är här
  • RiaRa

fia sthlm skrev 2007-08-31 08:34:46 följande:

Ingen kommenterade det jag skrev jaja Undrar om folk tycker det är lika självklart att homosexuella ska kunna kräva rätten att gifta sig i en moske eller i en pingstkyrka?Och om inte, vad är skillnaden?
    Om en homosexuell är muslim eller pingstvän tycker jag att de ska ha rätten att gifta sig där de önskar, i en moske eller i pingskyrkans lokaler.

Vad spelar der för roll? Varför skilja ut en grupp människor. Man gifter sig av kärlek med den man älskar.

Vad blir nästa grej? Vi kan inte döpa barnen i kyrkan för tänk, ve och fasa, om de bli homosexuella senare i livet?! (obs ironi)
  • fia sthlm
    RiaRa skrev 2007-08-31 09:26:52 följande:
    fia sthlm skrev 2007-08-31 08:34:46 följande: Om en homosexuell är muslim eller pingstvän tycker jag att de ska ha rätten att gifta sig där de önskar, i en moske eller i pingskyrkans lokaler.Vad spelar der för roll? Varför skilja ut en grupp människor. Man gifter sig av kärlek med den man älskar.Vad blir nästa grej? Vi kan inte döpa barnen i kyrkan för tänk, ve och fasa, om de bli homosexuella senare i livet?! (obs ironi)
    men varför ska dom ha rätten till det?
    Dom får ju gifta sig idag vilket är bra.
    Men man kan ju tex inte tvinga muslimer att viga homosexuella muslimer i mosken när hela deras tro går emot det??
    Och varför vill man tvinga folk till det, har vi inte religionsfrihet i sverige?

Detsamma med präster i kyrkan, vill dom inte så ska dom inte behöva.
    Kyrkan, moske eller annat dylikt är inga stadshus.
    Våran prinsessa är här
  • markera

Ja, självklart, så länge ett giftermål i kyrkan har rättslig betydelse.

• Arcoiris

Fia; jag förstår din poäng, men det finns ju homosexuella kristna. Borde inte DE få gifta sig i kyrkan?

Det finns ju faktiskt homosexuella präster tom. Konstigt att de finns om hela religionen skulle gå emot det?

• RiaRa

Jag förstår också din poäng Fia, men jag tycker verkligen inte om den diskriminering man utsätter ett gäng människor för.

Vår doppräst var en av de som var snabbast på att skriva under uppropet mot homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan. Det kändes verkligen inte bra.
    Ponera att min son som döptes av denne man, välkomnades av denne in i Guds kärleksfulla familj, sedan kommer leva sitt liv som homosexuell kristen.
    Han upptas mer än gärna i församlingen och Guds familj, han är sedan välkommen att vara med på barntimmar, konfirmeras i kyrkan, gå på gudtjänster, leva sitt liv som kristen. När han sedan finner sitt livs kärlek och vill befästa sin kärlek inför Gud och i den kyrka han är uppväxt med/i så är det stopp.
    Nä nä mensan du ska gifta dig med en av samma kön då kan du dra. Du får gifta dig nån annanstans. Bye, bye....

• Gabriella S
    Arcoiris skrev 2007-08-31 09:38:11 följande:
    Fia; jag förstår din poäng, men det finns ju homosexuella kristna. Borde inte DE få gifta sig i kyrkan?Det finns ju faktiskt homosexuella präster tom. Konstigt att de finns om hela religionen skulle gå emot det?
    Ja, det ÄR konstigt. Och det är nästan bara den mesiga Svenska Kyrkan, som alltid vänder kappan efter hur vinden blåser i samhället utanför, som tillåter det. Felet ligger här hos Svenska Kyrkan och inte i religionen.

Den Katolska Kyrkan och den Grekisk-Ortodoxa kyrkan (som tillsammans har många miljoner medlemmar) skulle aldrig tillåta något sådant. Och inte frikyrkorna heller.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?