• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Mephala the ranger
    idisb skrev 2007-08-30 13:38:41 följande:
    det är tråkigt för dom som nu inte kan få sitt barn tycker jag
    Det är tråkigt för ALLA som inte får ett barn, oavsett vem det är. Längtan är inte mindre bara för att man älskar någon av samma kön
  • Ilithyia

Jag tycker att svenska kyrkan absolut ska vara öppet för vigslar mellan samkönade, men jag tror att det skulle vara svårt att tvinga andra samfund till att viga homosexuella.

Personligen är jag osäker på om jag tycker att kyrkan överhuvudtaget ska ha rätt att viga personer i juridisk mening, kanske skulle man ha som i vissa andra länder att man har en borgerlig vigsel, och sedan får de som vill, gifta sig kyrkligt också. Men det var lite OT.

• Gabriella S

Atamon igen: jag kan också tycka att det är löjligt med kvinnor som har kn*llat runt och inte levt enligt det kristna budskapet alls - i många fall har ett par barn redan till och med, och då INTE med den som dom gifter sig med - och som ändå ska gifta sig i Kyrkan bara för att få uppmärksamhet och leka prinsessa.

Det är en annan diskussion, men jag kan säga vad jag tycker om det i alla fall: jag tycker att den enskilde prästen som tillfrågas om han vill viga ett par, ska ha rätt att säga nej när han har träffat dom under det förberedande vigselsamtalet. Om det kommer fram just sådana saker. Eller att paret saknar grundläggande kunskaper om kristendomen.

Däremot tror jag inte på ett generellt förbud för vissa heterosexuella att gifta sig i kyrkan. Det är deras ATTITYD som måste undersökas, och det kan bara den enskilde prästen göra när han träffar dem.

• Gabriella S

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:40:22 följande:

Precis som Belgien inte består av pedofiler. Kan ju istället vara så att man faktiskt arbetar hårt för att få bort dem och på så vis får fast fler än andra länder.
    ...fast det kan bli lite svårt med motivationen, när de höga polischeferna själva förses med småpojkar och -flickor från pedofilnätverket...
  • Omorfia

Bara ett förtydligande.. Ingen männniska har RÄTT att adoptera ett barn, men i Sverige har alla rätt att ansöka om att bli adoptivförälder och PRÖVAS för detta.

• Mephala the ranger

Gabriella S skrev 2007-08-30 13:43:57 följande:

...fast det kan bli lite svårt med motivationen, när de höga polischeferna själva förses med småpojkar och -flickor från pedofilnätverket...
    Precis som det finns präster som förgriper sig på barn. Men att dra i princip alla Belgiens män över en kant är lite väl häftigt.
  • idisb
    Mephala the ranger skrev 2007-08-30 13:41:03 följande:
    Det är tråkigt för ALLA som inte får ett barn, oavsett vem det är. Längtan är inte mindre bara för att man älskar någon av samma kön
    ha varit inne i den diskutionen innan men 2 av samma kön kan absolut inte föröka sig, alltså e valet enkelt
  • Gabriella S

[citat]
    Gabriella S skrev 2007-08-30 13:33:20 följande:
    Haha det var den värsta generaliseringen av människor jag nånsin hört (läst). Visst Nederländerna har ingen bra lagstifning gällande prostitution och narkotika...men bara för den skulln så är knappast allt åt helvete i det landet.

Det är en del av den allmänna normupplösningen. Den har gått så långt att den kan tillåta att kvinnor säljs i skyltfönster och att ungdomar får köpa hasch på caféer. Och då är nästa steg i den normupplösningen att tillåta äktenskap mellan folk av samma kön... Allting hör ihop!

• Mephala the ranger
    idisb skrev 2007-08-30 13:45:35 följande:
    ha varit inne i den diskutionen innan men 2 av samma kön kan absolut inte föröka sig, alltså e valet enkelt
    Jaha men det kan ju inte dem som adopterar barn heller, eller hur.
  • Om Gyllene År

Självklart! Ingen diskussion!

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?