• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Pormoicheia

Ja det tycker jag, av den enkla anledningen att kristna själva säger att "kyrkan ör öppen för alla"...

Apprentice Moraltant
  • MARIA99

Ja det tycker jag! De ska ha samma rättigheter som alla andra tycker jag

• Smilla 78
    Pormoicheia skrev 2007-08-30 09:31:13 följande:
    Ja det tycker jag, av den enkla anledningen att kristna själva säger att "kyrkan ör öppen för alla"...
    Amen
    Lycklig mamma till Neo 5 månader!
  • SystraMi

Vet inte. Jag tycker att kyrkan borde vara för de som är troende (alltså att man inte borde döpa sina barn och gifta sig där för traditions skull), och jag kan känna att ska man ha en religion är väl poängen att man ska följa det som den lär ut? Så om det inte "går emot" det som kyrkan står för så varför inte? Men om det gör det så varfr gifta sig där alls? Ett kristet bröllop kan man väl ha utanför kyrkan.

• Atamon

Jag är kanske lite snurrig så här på morgonen pga dålig sömn men jag förstår inte.. Är det mig du menar eller menar du dom på Bibelsajten? det var ju alltså inte jag som skrivit det du citerade, det var hämtat från bibelsajten, där olika präster och pastorer svarar på frågor som folk skriver in.

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-30 07:15:31 följande:

Ahem. Sodom och Gomorra? "En man ska inte ligga med en man som han ligger med en kvinna"?Jag har inget emot kristna, men när de fabulerar fritt och liksom dissar bibeln blir jag litet... perplex.
  • Arcoiris

För mig handlar kristendomen om att älska din nästa och det är kärleken i religionen som är den viktiga.

Att två människor, oavsett kön vill ställa sig inför gud och bekänna deras kärlek, det kan jag inte förstå att det skulle vara något fel i det.

Bibeln vill jag inte ens gå in på vad som står där... En bunt med gubbar som plockat ut godbitarna ur en massa brev och berättelser så att det passade deras egna syften, och kyrkan som utnyttjat religonen för att slakta oskyldiga m.m.

JESUS BUDSKAP, INTE BIBELN FTW

• Alexiaa

Det beror nog mer på människors egna inskränkthet och vissa människors okunskap, jag betvivlar att Stina84 verkligen analyserat bibeln fullt ut som många teologer eller präster gjort.
    Många präster (jo, riktiga troende präster) anser att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, många präster har ocså tolkat det "att det inte speglar guds ord" utan hur samhället såg ut på den tiden.
    Skulle man ta allt i bibeln på sanning så skulle jag ju knappt kunna fungera och leva i dagens samhälle...

• Gabriella S

presens konjunktiv skrev 2007-08-30 09:27:06 följande:

. I GT finns till exempel ett förbud mot att äta griskött. Det var otroligt förnuftigt på den tiden då texterna skrevs, då griskött ofta innehöll trikiner som var skadliga för människor. Det gör det oftast inte i dag. Hade förbudet kvarstått?
    Nu var det ju så att redan JESUS "tog tillbaka" förbudet mot griskött. Han sa att det inte var så viktigt, eftersom maten bara hade sin naturliga utgång genom kroppen. Utan det var det som kunde skada själen man skulle undvika.

Jesus tog även tillbaka flera andra regler i GT. Det där med det absoluta förbudet att arbeta på Sabbathen till exempel - som till och med kunde gå så långt att man straffades om man gjorde det. Jesus sa något om att Sabbathen var till för människan och inte tvärtom. Han manade alltså till sunt förnuft hela tiden. (Han var klok!)

...Men när det gäller homosexualitet, så tog han aldrig tillbaka förbudet mot det. Hade han tyckt så, så hade han helt säkert sett till att det blev nerskrivet i evangelierna för all framtid.

Jag tycker att det är fruktansvärt vanvördigt och fult som vissa "moderna" präster i Svenska Kyrkan gör idag, att de liksom sätter ord i Jesus' mun som han aldrig har sagt. "Jesus var Kärleken, och därför skulle han välkomna kärlek mellan två av samma kön också". Det står ingenstans i evangelierna, och då kan man som sagt inte förutsätta det bara för att det är en "modern" tanke just i vår del av världen, just i år.

Om några år har förmodligen opinionen svängt igen, och homosexualitet kommer inte längre att anses OK i samhället. (Det är dom vindarna som blåser.) Ska Svenska Kyrkan också ändra tillbaka då, angående vad Jesus egentligen tycker?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?