• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • mindless

Mori:
    Därför att kyrkan har fått samhällets mandat att viga folk. Då är det inte rimligt att de ska få ha rätten att diskriminera folk. En borgerlig vigselförrättare har givetvis ingen möjlighet att diskriminera utan i så fall får han eller hon avsäga sig sitt uppdrag.

Samma sak här, om kyrkan inte vill ställa upp på de regler som gäller för giftermål får de avsäga sig rätten att viga, och nöja sig med att välsigna [eller vad de nu vill göra].

• josefsmamma

jag betalar kyrkskatt och ska då ha rätt att nyttja kyrkan oavsett sexuell läggning!

Josef 050703..... Elise och Fiona 070408
  • Dorian Ertymexx

Tveksamt, eftersom jag anser att det är upp till varje enskild kyrka.

Däremot ska man skilja äktenskap från vigsel, som i Frankrike, så att folk kan gifta sig vad olika kyrkor än tycker om det. Sedan kan man gå igenom ceremonin i kyrkan om man har lust med det (och om kyrkan tillåter det).

• Mori
    Elinore skrev 2007-08-29 20:07:01 följande:
    mori.. ja lite så... jag som e kristen kan tycka att det e lite "lustigt" att se alla tomma bänkrader på söndagarna... men.. gifta sig och döpa barn.det "ska" man minnsan göra...då tycker jag det e bättre att gifta sig i rådhuset och ha en namngivningsfest eller liknande..sånt respekterar jag!!
    Vi är inte döpta varken jag eller min man, går inte i kyrkan och tror inte på gud. Vi var helt överrens om att inte gifta oss i kyrkan. Vi var också rörande överrens om att inte döpa Moa.
  • Enkiteng

Ja, det tycker jag.

Men jag tycker inte att de enskilda prästerna ska vara tvungna att viga homosexuella. Om de nu tycker att det är fel med homosexualitet tycker jag inte de ska tvingas "stödja" det mot sin vilja, (även om jag inte håller med dem).

Och hur kul är det att bli vigd av någon som tycker att man inte ska få vigas? Det finns ju många präster som inte har något emot samkönade förhållanden, så då kan ju de hålla i den biten.

• Guldskimmer
    Elinore skrev 2007-08-29 20:00:00 följande:
    Nej det tycker jag inte... jag tycker inte heller att föräldrar ska döpa sina barn i kyrkan(eller gifta)sig om dom en kvart senare säger; nej vi e inte troende.. men, det e ju så fint i kyrkan... då har man nog missat en hel del...Det står i bibeln att en man och kvinna ska ingå äktenskap.Ett barn får inte sitt namn i kyrkan..Varför lova gud att man ska älska varandra när man inteär troende?alla saker har sin plats...
    Håller med!
  • Julias mamma
    MissTag skrev 2007-08-29 15:38:01 följande:
    Ni som är hetero, troende och gifta. Varför ville ni gifta er i kyrkan?? Var det för att så gör man bara eller var det för att ni ville att erat äktenskap skulle vara välsignat av gud? Jag tror de flesta svarar det senare, iaf om man verkligen är troende. Kan det kanske vara därför homosexuella troende vill gifta sig i kyrkan?Bibeln är inte den mest dagsfärska, uppdaterade boken som finns. Om man levde ordagrant efter bibelns ord skulle man inte fungera i dagens samhälle. Om man tror på allt som står i bibeln så har man livlig fantasi och brist på logiskt tänkande. Personligen är jag inte troende men jag kan inte tänka mig att Gud skulle vara så inskränkt att han dömde folk på grund av deras sexuella läggning. Jag tror att H*n mer dömer människor genom deras handlingar i så fall.
    Ja är gift, hetero, men inte troende....därför gifte jag mig borgligt!
  • Hästtokigmamma33

Jamen självklart ska dom det

• Gabriella S
    josefsmamma skrev 2007-08-29 19:48:43 följande:
    det var det värsta jag hört!!!var det inte eran Jesus som sa att den som är fri från synd ska kasta första stenen?det är väl isf gud som skapat människan och då även homosexualitet!!man kan mycket väl vara homosexuell och kristen!
    Ja och nej. Man kan vara homosexuell = ha dom känslorna. Men man kan inte leva ut dom, och samtidigt påstå sig leva enligt den kristna läran. Stor skillnad.

Angående den första stenen, så gällde det inte homosexualitet utan äktenskapsbrott. Det står ingenstans i NT att Jesus upphäver eller förmildrar det mycket uttryckliga förbudet mot homosexuella handlingar i GT. (Som han gjorde med en del andra gammaltestamentliga lagar.)

Jag är rätt säker på, att om Jesus hade tyckt att homosexuella förhållanden var OK, så skulle han ha sökt upp/skapat en scen där han sa det till ett homosexuellt par. Så att det blev upptecknat i evangelierna för eftervärlden.
  • Gabriella S
    mindless skrev 2007-08-29 19:52:32 följande:
    Om inte kyrkan kan tänka sig att viga homosexuella bör de inte ha rätt att viga alls. Pusselbitar ställer en berättigad fråga: ?Varför inte ha alla vigslar borgligt och sen låta det vara upp till var och en att ha en välsignelsecermoni i valfritt samfund??. Det undrar jag med.
    Nu har Svenska Kyrkan haft vigselrätt i tusen år - och det är ju ett tag. Då ska dom banne mig inte förlora den rätten nu, bara för att tillmötesgå en liten grupp som inte ens lever enligt kristendomens regler...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?