• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Alexiaa

Atamon- ok, kikade in på den sajten nu. Väldigt bra sajt måste jag säga, där folk verkligen också förklarar istället för att propsa på en massa åsikter.
    Den sidan ska jag absolut spara, tack för du visade den!

• Fru U

Njae...... Jag tror fortfarande att Gud inte avsåg att två personer av samma kön skulle vara par.... Att jag sen tycker det är okej är ganska oväsentligt

Redan i moseboken kan man läsa följande:Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.

Live and let live
  • Alexiaa

Fru U- som sagt, tolkningar var folk gjorde på den tiden...och saker och ting såg annorlunda ut då. Folk "visste inte speciellt mycket åp den tiden" och vore bibeln skriven idag skulle den ju garanterat vara annorlunda.

Det finns ju som sagt homosexuella präster och de prästerna e nog säkerligen bra reiligiösa de med!

• Mori

Fru U: Tack iallafall.

Ataon: Bra sida du länkade till!

Att anse det vara en synd när två människor älskar med varandra, en ömsesidig kärleksrelation, det känns för mig helt vansinnig.

• mindless

Gabriella S:
    De behöver inte tillmötesgå någon utan kan gott få fortsätta leva efter sina förhistoriska värderingar. Det räcker att de följer de regler som samhället ställer upp för vilka som får gifta sig. I alla fall så länge det är den juridiska delen av äktenskapet vi talar om.

När det gäller annat religiöst mumbojumbo får de ha vilka regler de vill.

• Dorian Ertymexx
    Atamon skrev 2007-08-29 22:34:36 följande:
    Inte för att vara petig, men tusen år är att ta i.Under medeltiden så krävdes endast samförstånd mellan parterna för ett äktenskap. Vigsellöften gavs inför vittnen och bekräftades med samlag. Det ingicks ett avtal som innehöll flera rättshandlingar. Som följd av det kristna inflytandet i Sverige så infördes så småningom den kyrliga vigseln. Men man kunde länge välja att ingå äktenskap i kyrkan eller enligt den gamla traditionen. Först 1734, genom det årets allmänna lag, blev det obligatoriskt med kyrklig vigsel.Under det första århundradet var det vanligast med vigsel i samband med gudstjänst och inför församlingen. En del av motiveringarna för kravet på kyrlig vigsel var dels religiösa men också rent praktiska. Äktenskap hade ingåtts under så oklara former att det ibland inte var ?riktiga? äktenskap och andra var gifta utan att veta om det.Gabriella S skrev 2007-08-29 20:57:13 följande:
    Tack Atamon. Det är fasligt vad folk inte har koll på sin egen historia.

Det ska tilläggas att kyrkans smak för att förrätta vigslar är av ekonomiska och politiska skäl, inte religiösa. Den äldre kyrkan befattade sig inte med världsliga ting, vigsel inkluderat, då det just var profant, och kyrkan skulle vara sakral. Men när kyrkan blev en maktfaktor och ett hem för maktmänniskor blev vigseln plötsligt intressant, då det i högre klasser involverade allianser och byte av mark och liknande, och sådant ville en makthungrig kyrka ha del i.

Så att det skulle brytas nu är helt rätt, oavsett om det är för "en liten minoritet" eller om det bara är för hederligt vett och förnuft. Som sagt, det långt mer traditionella Frankrike har brutit den traditionen, varför skulle inte det långt mer sekulariserade Sverige göra samma sak?
  • stina84
    Alexiaa skrev 2007-08-29 20:01:44 följande:
    Som Ma Oftendahl (eler vad hon heter sa): Kyrkan har fått en annan mening idag, precis som kineser firar jul...det har liksom blivit en högtid och något vi inte förknippar med kristendomen.Samma sak ser jag att ha skolavslutningar i kyrkan eller gifta sig där!
    För de icke troende kanske, men för de som tror på jesus och bibeln så är allt väldigt äkta och precis som det alltid varit, bibeln har ju inte ändrats heller.
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Dorian Ertymexx
    Atamon skrev 2007-08-29 22:52:04 följande:
    det kanske är något sådant här du tänker på. Hämtat ur ett svar på bibelsajten"Varför står det då som det gör i bibeln? Det kan faktiskt finnas andra förklaringar än att Gud skulle mena att detta är synd. Begreppet homosexualitet fanns inte på bibelns tid. Man tror dock att det var ganska vanligt att äldre män utnyttjade pojkar sexuellt. Kanske var det framför allt detta Paulus tog avstånd ifrån. På bibelns tid, inte minst under israeliternas flykt, var det viktigt att folket förökade sig och blev starkt. Man kunde därför inte tillåta relationer som inte ledde till barnafödande.Situationen ser annorlunda ut idag än det gjorde på bibelns tid. Däremot finns det saker som aldrig kommer att förändras. Jag tror att Gud vill att vi alltid skall vara kärleksfulla och goda mot varandra. Han är emot alla typer av förtryck och relationer som bygger på att någon blir utnyttjad oavsett om det gäller heterosexuella eller homosexuella relationer. Jag kan dock inte se att Gud skulle vara emot samkönade relationer som bygger på kärlek och ömsesidig respekt för varandra."www.bibelsajten.nu/visaFraga.asp&offs...
    Ahem. Sodom och Gomorra? "En man ska inte ligga med en man som han ligger med en kvinna"?

Jag har inget emot kristna, men när de fabulerar fritt och liksom dissar bibeln blir jag litet... perplex.
  • Mephala the ranger

Jamen ska man tillåta dem som inte tror på gud att gifta sig i kyrkan, är inte det lika stort hyckleri? Eller de föräldrar som står och lovar att uppfostra sitt barn i Jesu anda och allt de säger vid dopet, men är ungefär lika kristen som en hindu? Ska de ens få döpa sitt barn? Finns en massa hyckleri som förekommer i kyrkan så jag tror inte att viga homosexuella är det värsta....

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?