• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-29 20:13:19 följande:

Tveksamt, eftersom jag anser att det är upp till varje enskild kyrka.Däremot ska man skilja äktenskap från vigsel, som i Frankrike, så att folk kan gifta sig vad olika kyrkor än tycker om det. Sedan kan man gå igenom ceremonin i kyrkan om man har lust med det (och om kyrkan tillåter det).
    Det kan du i Sverige också. Det finns borgerlig vigsel om du är heterosexuell och ingående av partnerskap om du är homosexuell. Kyrkan är fullkomligt frivillig, men SKA man gifta sig där, så får man faktiskt hålla sig till dess grundläggande lagar och regler!
  • Mori
    Gabriella S skrev 2007-08-29 21:01:32 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-29 20:13:19 följande: Det kan du i Sverige också. Det finns borgerlig vigsel om du är heterosexuell och ingående av partnerskap om du är homosexuell. Kyrkan är fullkomligt frivillig, men SKA man gifta sig där, så får man faktiskt hålla sig till dess grundläggande lagar och regler!
    En nyfiken fråga bara. Står det någonstans i bibeln att homosexualitet inte är accepterat. Att det är en syd. Jag läste relionskunskap och gjorde ett fördjupningsarbete då jag intervjuade en präst. Nu var det ju iof bara EN präst, men han sade att han inte kunde finna i biblen att det var en synd.
  • josefsmamma

jag lever i synd, mina barn är bastarder eftersom jag inet är gift med deras pappa. Osis va!? synd att samhället förändras! jag har aldrig varit gift så jag kanske skulle bli stenad för mina utomäktenskapliga brott Nej... skämt åsido. Jag håller inte med.

Josef 050703..... Elise och Fiona 070408
  • Alexiaa

Jag kan som sagt ifrågasätta kyrkan rätt att viga folk...kyrkan har ju ingen makt längre, vigsel bör ju egentligen uträttas av en myndighets person om det inte är så att alla får gifta sig i kyrkan.
    Ett äktenskap är idag något juridisk så varför inte ha en speciell cermoni i kyrkan!

Men sedan menar jag också att kyrkan har en annan roll idag, vi har skol avslutningar där och liknande...det har fått en annan roll än det "religiösa" helt enkelt precis som många av våra kristna högtider.
    För hur många firar egentligen jul för Jesu födelse...jag är inte ateist eller något ska tilläggas, jag tror på något och jag tror på en gud! Däremot så e jag inte så naiv och tror att allt i bibeln e sann (det e ju en saga skriven för väldigt, väldigt många år sedan).

• Atamon

Inte för att vara petig, men tusen år är att ta i.

Under medeltiden så krävdes endast samförstånd mellan parterna för ett äktenskap. Vigsellöften gavs inför vittnen och bekräftades med samlag. Det ingicks ett avtal som innehöll flera rättshandlingar. Som följd av det kristna inflytandet i Sverige så infördes så småningom den kyrliga vigseln. Men man kunde länge välja att ingå äktenskap i kyrkan eller enligt den gamla traditionen. Först 1734, genom det årets allmänna lag, blev det obligatoriskt med kyrklig vigsel.
    Under det första århundradet var det vanligast med vigsel i samband med gudstjänst och inför församlingen. En del av motiveringarna för kravet på kyrlig vigsel var dels religiösa men också rent praktiska. Äktenskap hade ingåtts under så oklara former att det ibland inte var ?riktiga? äktenskap och andra var gifta utan att veta om det.

Gabriella S skrev 2007-08-29 20:57:13 följande:

Nu har Svenska Kyrkan haft vigselrätt i tusen år - och det är ju ett tag. Då ska dom banne mig inte förlora den rätten nu, bara för att tillmötesgå en liten grupp som inte ens lever enligt kristendomens regler...
  • Fru U

Mori, jag kan tyvärr inte hänvisa till något specifikt bibelställe men det är själva kärleksakten (samlag) mellan två män (av någon anledning nämns inte kvinnor) som inte är okej (dvs det är otukt). Kärlek rakt upp och ner är däremot okej

Live and let live
  • Atamon

det kanske är något sådant här du tänker på. Hämtat ur ett svar på bibelsajten
    "Varför står det då som det gör i bibeln? Det kan faktiskt finnas andra förklaringar än att Gud skulle mena att detta är synd. Begreppet homosexualitet fanns inte på bibelns tid. Man tror dock att det var ganska vanligt att äldre män utnyttjade pojkar sexuellt. Kanske var det framför allt detta Paulus tog avstånd ifrån. På bibelns tid, inte minst under israeliternas flykt, var det viktigt att folket förökade sig och blev starkt. Man kunde därför inte tillåta relationer som inte ledde till barnafödande.

Situationen ser annorlunda ut idag än det gjorde på bibelns tid. Däremot finns det saker som aldrig kommer att förändras. Jag tror att Gud vill att vi alltid skall vara kärleksfulla och goda mot varandra. Han är emot alla typer av förtryck och relationer som bygger på att någon blir utnyttjad oavsett om det gäller heterosexuella eller homosexuella relationer. Jag kan dock inte se att Gud skulle vara emot samkönade relationer som bygger på kärlek och ömsesidig respekt för varandra."
    www.bibelsajten.nu/visaFraga.asp&offset=15

• Alexiaa

Atamon- Vad enormt bra skrivet...som tagit ur mina tankar!
    Det e ju verkligen så, saker och ting förändras och verkligheten var inte lika då som idag.

• Atamon

Jag önska att det var jag själv som hade formulerat mig men tyvärr inte.. Men det finns många bra svar på den sajten, olika präster som svarar.

Alexiaa skrev 2007-08-29 22:53:49 följande:
    Atamon- Vad enormt bra skrivet...som tagit ur mina tankar!Det e ju verkligen så, saker och ting förändras och verkligheten var inte lika då som idag.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?