• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Thaleia

Självklart, den som vill gifta sig i kyrkan ska få göra det oavestt sexuell läggning!

• Guldskimmer
    josefsmamma skrev 2007-08-29 19:48:43 följande:
    det var det värsta jag hört!!!var det inte eran Jesus som sa att den som är fri från synd ska kasta första stenen?det är väl isf gud som skapat människan och då även homosexualitet!!man kan mycket väl vara homosexuell och kristen!
    Jag fördömmer ingen. Men är man kristen så tror man på bibeln, och att då inte hålla med om det som står går inte ihop för mig i alla fall.
  • Alexiaa

Guldskimmer- alltså det är ju folk som valt dem där...det finns ju folk som stödjer sig på koranen för att uttöva terrorism trots det inte står där.
    Vissa använder bibeln som "skydd" att hota människor (inte homosexuella utan vissa andra minoriteter) så det är din tolkning...men jag har svårt att tro att homosexuella präster skulle kunna bli det om det inte råder andra tolkningar.

Det är din personliga tolkningar, jag vet det finns massor med människor som tolkar bibeln på annorlunda sätt än vad du gör.
    Jag är inte insatt och tror massor i bibeln bara e "en liten saga" (även om jag tror på något)...men det är ju osannolikt att homosexuella skulle få bli präster om inte andra kristna tillät det.

• Alexiaa

bibeln e ju dessutom skriven för massor med år sedan, då det såg annorlunda ut i världen!!! Jag kan ju inte fatta att människor helt kan leva efter det...en saga som några människor kom på helt enkelt.
    Mycket i bibeln e intressant, men mycket är ju bara "ok, vilken enkel saga"!
    Men återigen finns olika tolkningar av den.

• Mori
    mindless skrev 2007-08-29 19:52:32 följande:
    Om inte kyrkan kan tänka sig att viga homosexuella bör de inte ha rätt att viga alls. Pusselbitar ställer en berättigad fråga: ”Varför inte ha alla vigslar borgligt och sen låta det vara upp till var och en att ha en välsignelsecermoni i valfritt samfund?”. Det undrar jag med.
    Men varför då undrar jag. Vill an gifta sig i kyrkan, då gör man det. Vill man inte så gör man det inte. Vi gifte oss borgerligt... Man blir ju gift vilket sätt man än väljer.
  • Elinore

Nej det tycker jag inte... jag tycker inte heller att föräldrar ska döpa sina barn i kyrkan(eller gifta)sig om dom en kvart senare säger; nej vi e inte troende.. men, det e ju så fint i kyrkan... då har man nog missat en hel del...

Det står i bibeln att en man och kvinna ska ingå äktenskap.
    Ett barn får inte sitt namn i kyrkan..
    Varför lova gud att man ska älska varandra när man inteär troende?

alla saker har sin plats...

• Alexiaa

Som Ma Oftendahl (eler vad hon heter sa): Kyrkan har fått en annan mening idag, precis som kineser firar jul...det har liksom blivit en högtid och något vi inte förknippar med kristendomen.
    Samma sak ser jag att ha skolavslutningar i kyrkan eller gifta sig där!

• Mori
    Elinore skrev 2007-08-29 20:00:00 följande:
    Nej det tycker jag inte... jag tycker inte heller att föräldrar ska döpa sina barn i kyrkan(eller gifta)sig om dom en kvart senare säger; nej vi e inte troende.. men, det e ju så fint i kyrkan... då har man nog missat en hel del...Det står i bibeln att en man och kvinna ska ingå äktenskap.Ett barn får inte sitt namn i kyrkan..Varför lova gud att man ska älska varandra när man inteär troende?alla saker har sin plats...
     Där håller jag helt med dig. Känns lite skenheligt att lova ditten och datten inför en gud man inte tror på....
  • Elinore

mori.. ja lite så... jag som e kristen kan tycka att det e lite "lustigt" att se alla tomma bänkrader på söndagarna... men.. gifta sig och döpa barn.det "ska" man minnsan göra...
    då tycker jag det e bättre att gifta sig i rådhuset och ha en namngivningsfest eller liknande..sånt respekterar jag!!

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?