• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • stina84

ur korinterna:
    Har ni glömt att ingen orättfärdig ska få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva guds rike

• Dorian Ertymexx
    stina84 skrev 2007-08-30 07:12:27 följande:
    För de icke troende kanske, men för de som tror på jesus och bibeln så är allt väldigt äkta och precis som det alltid varit, bibeln har ju inte ändrats heller.
    *asgarv* Oj oj, ledsen, men där har du faktiskt fel. Bibeln har förändrats avsevärt genom tiderna. Faktum är att före trehundratalet FANNS det ingen bibel. Den blev ihopplåstrad av väl valda berättelser av ett gäng äldre gubbar. De delar som inte kom med är det som idag kalllas apokryferna. Och det var också där som katolska kyrkan splittrades från den ortodoxa, som inte såg likadant på det hela, och hade litet annorlunda val av texter och gudssyn.
  • Dorian Ertymexx

Mephala the ranger skrev 2007-08-30 07:15:55 följande:

Jamen ska man tillåta dem som inte tror på gud att gifta sig i kyrkan, är inte det lika stort hyckleri? Eller de föräldrar som står och lovar att uppfostra sitt barn i Jesu anda och allt de säger vid dopet, men är ungefär lika kristen som en hindu? Ska de ens få döpa sitt barn? Finns en massa hyckleri som förekommer i kyrkan så jag tror inte att viga homosexuella är det värsta....
    Håller med... Lika roligt varje gång som det ska hållas en avslutning eller något julnära firande i kyrkan på skolorna - när en stor del är ateister och andra är ortodoxa, muslimer, buddhister, satanister... Heh...
  • stina84
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-30 07:18:41 följande:
    *asgarv* Oj oj, ledsen, men där har du faktiskt fel. Bibeln har förändrats avsevärt genom tiderna. Faktum är att före trehundratalet FANNS det ingen bibel. Den blev ihopplåstrad av väl valda berättelser av ett gäng äldre gubbar. De delar som inte kom med är det som idag kalllas apokryferna. Och det var också där som katolska kyrkan splittrades från den ortodoxa, som inte såg likadant på det hela, och hade litet annorlunda val av texter och gudssyn.
    Blev nog missupfattat där, har du läst tråden från början? (en undran bara inget illa menat) Tänkte på ett tidigare inlägg där det stod att bibeln borde hänga med i samhällets utveckling, men det funkar ju inte riktigt så..
  • Mephala the ranger
    stina84 skrev 2007-08-30 07:27:08 följande:
    Blev nog missupfattat där, har du läst tråden från början? (en undran bara inget illa menat) Tänkte på ett tidigare inlägg där det stod att bibeln borde hänga med i samhällets utveckling, men det funkar ju inte riktigt så..
    Nae kanske dags att konstruera en ny då. För det är ju just det bibeln är, ett ihopsatt av män för några hundra år sedan.
  • stina84
    Mephala the ranger skrev 2007-08-30 07:30:19 följande:
    Nae kanske dags att konstruera en ny då. För det är ju just det bibeln är, ett ihopsatt av män för några hundra år sedan.
    Tycker du, och vem ska skriva den då?
  • Mephala the ranger
    stina84 skrev 2007-08-30 07:31:57 följande:
    Tycker du, och vem ska skriva den då?
    Det är knappats upp till ateisten att bestämma. Men ifall bibeln inte kan hänga med i samhällsutvecklingen så är det ju en rätt förlegad bok. Eftersom jag aldrig orkat traggla mig igenom bibeln så kan jag inte säga något om att den kan hänga med samhällsutvecklignen eller inte, men handlar det inte om tolkning?
  • stina84
    Mephala the ranger skrev 2007-08-30 07:34:29 följande:
    Det är knappats upp till ateisten att bestämma. Men ifall bibeln inte kan hänga med i samhällsutvecklingen så är det ju en rätt förlegad bok. Eftersom jag aldrig orkat traggla mig igenom bibeln så kan jag inte säga något om att den kan hänga med samhällsutvecklignen eller inte, men handlar det inte om tolkning?
    Bibeln är ju direkt inte något mode som ska hänga med i mode-trenderna
  • presens konjunktiv

Det stora problemet med Bibeln, som jag som ickekristen ser det, är att det används en massa analyser och liknelser som vi inte har någon relation till. De som skrev texterna levde i en helt annan kulturkontext än vi - och olika sinsemellan - och drar paralleller till sånt de kände till. Det är väl klart att Bibeln inte ska hänga med i modetrenderna, men det hade varit väldigt intressant att se en Bibel skriven i dag, med samma grundbudskap, men i dagens kulturkontext.

I GT finns till exempel ett förbud mot att äta griskött. Det var otroligt förnuftigt på den tiden då texterna skrevs, då griskött ofta innehöll trikiner som var skadliga för människor. Det gör det oftast inte i dag. Hade förbudet kvarstått?

Och för att återkoppla till ämnet - Paulus fördömde homosexualiteten, den *promiskuösa* homosexualiteten. Han, som helst tyckte att alla skulle leva i celibat, såg det som ännu ett steg på syndens skala. Hade en Bibel som skrevs i dag innehållit samma förbud mot homosexualitet, eller hade den legat närmre KG Hammars tankar om att det inte är homosexualiteten som är synden, det är den lössläppta sexualiteten utanför en kärleksrelation? (Sen kan man ju tycka vad man vill om monogami - det är en annan fråga.)

Dessutom är det en gammal text. Ord ändrar betydese, kan skrivas av fel, kan översättas fel. Det finns flera ord som inte förekommer någon annanstans än i Bibeln, och även om man med hjälp av rotmorfem och kontext kan gissa sig till ungefärlig betydelse, så kan vi aldrig veta säkert.

Många ord betyder många olika saker, och översättaren har ett stort ansvar i att välja rätt. Om något blev "fel", eller kanske mindre bra, i Septuaginta, så kan det hänga med.

Sen förstår jag också om man som kristen utgår från att Gud ser till att Bibeln blir rätt översatt.

Give me ambiguity - or give me something else.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?