Atamon skrev 2007-08-30 11:43:28 följande:
Tack för att du tycker jag är snäll. Jag vet att katolicismen var den dominerade religionen i Sverige under medeltiden och jag vet också vad katolicismen säger om äktenskapet som ett heligt sakrament.Det jag ville säga var att det först 1734 års lag blev obligatoriskt med kyrklig vigsel och då också att kyrklig vigsel var ett villkor för att äktenskapet skulle ha full rättsverkan. Jag vet, precis som du, att avtalen som ingicks var omständiga. Under lång tid i Sverige så var det viktigaste trolovningen. I vissa delar av landet långt in på 1800-talet, dessa delar av landet sågs som ganska motsträviga ur kyrkans ögon. Det vet jag utifrån att jag har släktforskat en hel del. Det var inte alltid möjlighet att hålla bröllop, ibland långt till kyrkan, folk arbetade hårt och slet ont osv. En trolovning inför vittne räckte tills vidare. Barn födda inom trolovningen blev inte ?oäkta? barn om föräldrarna sedan gifte sig. Det där med ?oklara former? är inte något som jag har hittat på. Direkt citat från länken nedan, från Justitiedepartementet ?Före reformen var det vanligt att äktenskap ingicks under så oklara former att många levde i vad de trodde vara riktiga äktenskap men som inte var det. Andra visade sig vara lagligen gifta utan att veta om det. Genom den nya ordningen undveks sådana oklarheter.?
app.rfsl.se/apa/58/public_files/Fullstandiga_...www.aktenskap.nu/Gabriella S skrev 2007-08-30 10:44:45 följande:
Ja, men jag säger ju det, att när det gäller fattiga människor så har man alltid fått leva lite som det har gått, med hänsyn till omständigheterna... Det betyder inte att det var det RIKTIGA enligt de lagar, regler och seder som gällde på den tiden.
Nu var det homovigslar det gällde, och det har i alla fall ALDRIG praktiserats. ALDRIG. Det skulle vara ett enormt brott emot alla hävdsvunna regler och normer och känslan av vanlig, hederlig anständighet, om det skulle få börja praktiseras i Sverige...