• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

"Jag undrar faktiskt fortfarande hur kärlek och sex mellan samkönade hör ihop med det ökade våldet. Jag får inte riktigt ihop det..."

Det kan jag svara på, vackra vän: Det handlar om att ju fler bögar man ser, desto fler mål finns det för nynazister och gaybashers. Och då dessa två grupper är Normala och Sunda, måste de få företräda framför de ofina bögarna. Fär Jesus/bibeln talade faktiskt aldrig emot vare sig nazism eller gaybashing!

• Mori
    Dorian Ertymexx skrev 2007-08-30 22:33:05 följande:
    "Jag undrar faktiskt fortfarande hur kärlek och sex mellan samkönade hör ihop med det ökade våldet. Jag får inte riktigt ihop det..."Det kan jag svara på, vackra vän: Det handlar om att ju fler bögar man ser, desto fler mål finns det för nynazister och gaybashers. Och då dessa två grupper är Normala och Sunda, måste de få företräda framför de ofina bögarna. Fär Jesus/bibeln talade faktiskt aldrig emot vare sig nazism eller gaybashing!
    Du är en klok man du!
  • Jeffa

Bibeln predikar bara kärlek. Inget annat. Finns inget ställe i bibeln som säger att man inte får vara Homosexuell. Framför allt säger aldrig Jesus att det skulle vara nåt tokigt med det. han säger att vi ska älska varandra. Inget annat... Förstår inte varför alla människor fått för sig att bibeln har nåt emot homosexuella... Detta ligger hos de som har tolkat bibeln och denna syn är inte särskillt vanlig i kyrkan idag. Två problem finns: 1. Det äldre gardet inom det ämbetliga i kyrkan. Där har man kvar en gammaldags syn på saken i många fall. 2. Folk bestämmer sig för att man tror på ett visst sätt i kyrkan. Tror att man kallar det en fördom...
    Tyvärr är kyrkan en långsam organisation som arbetar hårt med denna fråga. tråkigt nog man kvarnarna alldeles för långsamt, så kyrkan framstår som omodern i sin syn på saken.
    personligen tycker jag att det bör vara upp till varje präst att fatta sitt eget beslut. Vill man inte själv viga ett homosexuellt par så har mn rätt att neka, precis som man kan neka ett heterosexuellt par.
    Det sjukaste av allt är väl att homosexuella par inte får lyda under äktenskapsbalken utan under sambolagen, vilken inte alls ger ett lika bra juridiskt skydd om något skulle hända som gör att den ena parten står ensam kvar med skulder och liknande... Finns mycket mer att göra där än inom kyrkan, tyvärr...
    Men kom ihåg: Gud vill att vi ska älska varandra. så står det i bibeln. Det handlar inte om kön...

• Zemiramis

Finns eg inget att kommentera. Självklart ska homosexuella få gifta sig kyrkan om de vill det. Varför skulle de inte få det? Helt sanslöst att denna fråga fortfarande kommer upp år 2007...Och vad mer sanslöst är, är att det inte är ok för gaypar att gifta sig i kyrkan trots att "vi kommit så långt".

• Fru U

Jeffa, så du säger att det inte står något om att homosexualitet inte är okej i biblen, vad är detta då?

3 Mosebok 20 kap:

13. Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en
    kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med
    döden, blodskuld låder vid dem.

Live and let live
  • Dorian Ertymexx
    Mori skrev 2007-08-30 22:35:21 följande:
    Du är en klok man du!
    Fast jag stavar som en kratta, märkte jag. :P
  • Dorian Ertymexx
    Jeffa skrev 2007-08-30 22:42:37 följande:
    Bibeln predikar bara kärlek. Inget annat. Finns inget ställe i bibeln som säger att man inte får vara Homosexuell. Framför allt säger aldrig Jesus att det skulle vara nåt tokigt med det. han säger att vi ska älska varandra. Inget annat... Förstår inte varför alla människor fått för sig att bibeln har nåt emot homosexuella... Detta ligger hos de som har tolkat bibeln och denna syn är inte särskillt vanlig i kyrkan idag. Två problem finns: 1. Det äldre gardet inom det ämbetliga i kyrkan. Där har man kvar en gammaldags syn på saken i många fall. 2. Folk bestämmer sig för att man tror på ett visst sätt i kyrkan. Tror att man kallar det en fördom...Tyvärr är kyrkan en långsam organisation som arbetar hårt med denna fråga. tråkigt nog man kvarnarna alldeles för långsamt, så kyrkan framstår som omodern i sin syn på saken.personligen tycker jag att det bör vara upp till varje präst att fatta sitt eget beslut. Vill man inte själv viga ett homosexuellt par så har mn rätt att neka, precis som man kan neka ett heterosexuellt par.Det sjukaste av allt är väl att homosexuella par inte får lyda under äktenskapsbalken utan under sambolagen, vilken inte alls ger ett lika bra juridiskt skydd om något skulle hända som gör att den ena parten står ensam kvar med skulder och liknande... Finns mycket mer att göra där än inom kyrkan, tyvärr...Men kom ihåg: Gud vill att vi ska älska varandra. så står det i bibeln. Det handlar inte om kön...
    Ehm, jag rekommenderar att du läser bibeln igen. Hela bibeln. Originalutgåvan.
  • Jeffa

Att läsa originalutgåvan av bibeln blir svårt, då jag inte behärskar varken arameiska, hebreiska eller grekiska. Är inte ens nära, faktiskt. Sen är alla helt överens om att ju fler översättningar man gjort av bibeln desto närmare den ursprungliga betydelsen kommer man. språkforskningen har vi att tacka för detta. Den kristna kyrkan tror också på det Jesus sade. Resultatet av detta är att det som står i nya testamentet gäller övre gamla testamentet. Jesus upphävde lagens bud, tror jag att det heter. I nya testamentet säger Jesus att vi ska älska varandra. Jag vägrar tro att en Gud som har skapat människan för att vi ska vara tillsammans med varandra och som säger att så länge vi visar varandra kärlek så följer vi lagen, den Guden kan väl inte ha något emot den som älskar en annan person om den den personen råkar vara av samma kön. Kan inte gå med på att kärlekens Gud skulle ha ett sånt villkor.
    Många beskriver det som att det finns inget ens egna barn kan göra för att man som förälder ska sluta älska dem. Skulle då den Gud som skapat oss var och en sluta bry sig om oss när vi trots allt följer det bud som Jeus själv sa är det allra viktigaste? Tror inte det!

• Alexiaa

Gabriella s- så du jämnför homosexualitet med pedofiler och våldtäktsmän?

Dessutom tror jag inte alls att antalet överfall eller misshandelsfall har ökat, det har bara blivit vanligare att man anmäler.
    Varför det är fler som blir misshandlade och våldtagna beror också på folkmängden.
    Du kan väl inte vara så dum att du tror att folk inte blev våldtagna på 1800- talet också, eller att folk inte rånades på 1920- talet?

Jag tycker det är bra det finns människor som upphäver gamla normer, menar e det någon idag som tycker det var dåligt att upphäva apartheid i sydafrika?

• Jeffa

År 300 e.kr sattes bibeln ihop. Man hade en hel driva med texter att välja mellan. Man valde de 66 böcker som fanns i bibeln fram till år 2000. dessa texter är alla de ursprunliga och har samtliga funnits med hela tiden. Under åren som gått har man lärt sig mer och mer om språk så lite då och då har bibeln översats igen, då har man alltid utgått från så gamla texter som möjligt, för att inte förändra betydelsen av det som står i originaltexten. År 2000 lade man till apokryferna. Finns någon motivering till det som jag inte läst.
    När man valde ut texterna valde man också bort en hel del texter, vet int eom det s.k. judasevangeliet fanns bland desa texter.
    man fastslog då att de texter man stoppat in i bibeln skulle vara hela bibeln och man var nöjd med det... Man har troligen förlorat en hel del på det, men så ser det ut. Ungefär.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?