• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    Bellbox skrev 2007-09-01 23:45:43 följande:
    Absolut! MEN; det där snacket om att det då inte ska bli en "juridisk" vigsel i kyrkan (utan att ALLA då måste gifta sig borgerligt innan kyrko-vigseln) köper jag inte!!Tycker snarare att ALLA vigslar då ska vara juridiskt bindande i kyrkan så som det är; varför ändra ALLA till det sämre?? Förstår ni hur jag menar?
    Fast det är inte till det sämre. Det fungerar så i Frankrike, bland annat.
  • qenzo

Drog min polare Free??
    Den enda jag tyckt riktigt bra om i den här tråden...

• Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-01 23:51:26 följande:
    *s* jo men då har du ju sökt dig dit av andra anledningar med...Du är säkert lite smygkristen du med...Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 23:46:20 följande:
    Nope. Jag är hetero. Inte bi, inte bdsm-are (OK, en lätt flair av dominans ibland), inte trans... Bara poly. ;)

Heh, inte en chans. Jag kan tänka mig att det finns något slags skaparkraft kanske, men seriöst, vilken evig varelse hittar på att det har ett kön, kallar sig för ett namn och hittar på en massa fåniga regler?

Litet som om en mikrobiolog bestämde sig för att alla hans nya bakterier i petriskålen som inte kallade honom Hasse skulle in i masugnen.
  • qenzo

hehehe...

Jag tror på ngt Gott och ngt Ont, för balans måste det finnas. Men som jag sa förut så är det varken en Gud eller en Djävul.
    Intresse finns för de båda också och hittills har jag endast funnit "sanningar" för mig personligen hos Satan, LaVey osv.

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 23:58:14 följande:

Nope. Jag är hetero. Inte bi, inte bdsm-are (OK, en lätt flair av dominans ibland), inte trans... Bara poly. ;)Heh, inte en chans. Jag kan tänka mig att det finns något slags skaparkraft kanske, men seriöst, vilken evig varelse hittar på att det har ett kön, kallar sig för ett namn och hittar på en massa fåniga regler?Litet som om en mikrobiolog bestämde sig för att alla hans nya bakterier i petriskålen som inte kallade honom Hasse skulle in i masugnen.
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-01 23:58:06 följande:
    Drog min polare Free??Den enda jag tyckt riktigt bra om i den här tråden...
  • qenzo

:D
    Jag har verkligen uppskattat att prata med dig Free.
    Du har hållit nivån saklig och inte vispat en massa nonsens i ansiktet på mig. All ära till dig!

Nu kallar "tanten" på uppmärksamhet. Jag har visst glömt bort det vi skulle se på dvd'n.
    Så kan det gå når man är inne i intressanta saker :)

Jag återkommer garanterat och kollar om ngt nytt har hänt i tråden.
    Må väl Free!

Free Spirit skrev 2007-09-02 00:15:51 följande:

• Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-02 00:18:59 följande:
    :D Jag har verkligen uppskattat att prata med dig Free.Du har hållit nivån saklig och inte vispat en massa nonsens i ansiktet på mig. All ära till dig!Nu kallar "tanten" på uppmärksamhet. Jag har visst glömt bort det vi skulle se på dvd'n.Så kan det gå når man är inne i intressanta saker :)Jag återkommer garanterat och kollar om ngt nytt har hänt i tråden.Må väl Free!Free Spirit skrev 2007-09-02 00:15:51 följande:
    Men du!!

Eg uppskattade å tala med deg med, for med deg gjekk det ann å tale sakligt med selv om vi er uenig..Men tydligt vi er enig om noe då, likavel..Skrattande
  • Auris
    Bellbox skrev 2007-09-01 23:45:43 följande:
    Absolut! MEN; det där snacket om att det då inte ska bli en "juridisk" vigsel i kyrkan (utan att ALLA då måste gifta sig borgerligt innan kyrko-vigseln) köper jag inte!!Tycker snarare att ALLA vigslar då ska vara juridiskt bindande i kyrkan så som det är; varför ändra ALLA till det sämre?? Förstår ni hur jag menar?
    Väldigt många länder har det ju så och det verkar funka. Fördelen är att då kan samfunden ha sin rit hur de vill utan att staten behöver ha åsikter (dvs de som inte vill viga homosexuella kan låta bli och de som vill viga homosexuella kan göra det) Nackdelen är att det blir mer byråkrati för alla som ska gifta sig.

Om man skulle bestämma att den som förättar vigsel ska behandla alla lika och därmed även viga homosexuella par så skulle sannorlikt väldigt många samfund avstå från vigselrätten och i stället låta alla gifta sig borgerligt för att slippa viga homosexuella. Om man vill behålla den juridiskt bindande kyrkliga vigseln måste man nog lämna det upp till varje samfund att bestämma om man viger homosexuella eller inte. Det ska bli intressant att se hur Svenska Kyrkan och andra samfund ställer sig i den situationen.
  • Åsa

Free Spirit: "homosex..kriminelt? Vel i Guds øyne er det synd på lik linje med utenom ekteskapelig forhold, prostutusjon mm.
    homo lagligt..betyder? "
    Ordet kriminellt innebär i svenskan per definition något som är olagligt enligt lagstiftning, därav protesten du fick när du använde ordet om homosexualitet.

• Åsa

ÅsaKj: Jag delar åsikten att det vore rimligare med en civil vigsel och att sedan respektive samfund fick viga/välsigna där de tillfrågas och vill. Så fungerar det ju som sagt på många andra håll. Och har fungerat här. Kyrklig vigsel har bara varit obligatorisk i Sverige i tvåhundrasjuttio år (ungefär sex generationer i min släkt).

Kanske finge då de spretiga borgerliga vigselförrättarna styras upp mer dock.
    www.aftonbladet.se/linkoping/article682973.a

Vad beträffar företrädare för andra trossamfund som någon tog upp som det skulle vara synd om ifall de inte fick viga, islam bland annat, så är det ju så ologiskt att det är här i Sverige de har vigselrätt, inte i sina ursprungsländer där äktenskapet är en civil angelägenhet.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?