• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • fia sthlm
    pusselbitar skrev 2007-09-01 16:38:22 följande:
     Nej, vi får inte gifta oss, vi får ingå partnerskap. för någon som går genom livet och alltid kan räkna med att kunna ta del av ALLT som samhället har att erbjuda kan det vara svårt att förstå vad som är skillnaden. Jag vet att många i den här tråden tycker att vi ska "nöja" oss med ett partnerskap. Så länge jag lever kommer jag aldrig nöja mig med mindre än någon annan. Jag tänker aldrig låta mig behandlas som en andraklassens medborgare för att jag förälskade mig i en tjej.Ja, man borde väl ta bort vigselrätten från ALLA som inte är beredda att viga oavsett sexuell läggning?
    nej just d, har du ju rätt i.
    Och det kan jag tycka är orättvist att man inte har samma förutsättningar juridiskt när man ingår partnerskap som vid äktenskap.
    Man borde ha samma rättigheter och skyldigheter mot sin partner.

Men ni som tycker att alla ska acceptera homosexuella på alla plan, ni är inte villiga själva att acceptera att andra har åsikter som går emot era?
    För det är ju indirekt vad man säger när man menar att alla som inte tycker att homosexuella äktenskap är rätt, inte ska få viga någon annan heller?
    Det finns ju folk som viger homosexuella mer än gärna idag så varför tvinga alla att göra det?
    Varför tvinga folk med en religös övertygelse att viga någon i deras KYRKA eller LOKAL, borde inte dom själva få bestämma vem dom vill viga?
    Vi har religionsfrihet i sverige men ni verkar tycka att den ska bort ?
    Våran prinsessa är här
  • Åsa

fiasthlm: "För det är ju indirekt vad man säger när man menar att alla som inte tycker att homosexuella äktenskap är rätt, inte ska få viga någon annan heller?"

Jag anser att eftersom äktenskapet ger juridiska följder så ska det vara civilt. Att man skulle vigas i kyrkan infördes 1734 för att det förekom att det var oklart om par verkligen var gifta eller ej och man ville undvika sådana tvister. I dåtidens samhälle gav kyrkan, med lysningar etc, den bästa garanten för att det administrativa fungerade. Detta var dock på en tid när Svenska kyrkan var ett officiellt organ och det var _förbjudet_ att tillhöra andra samfund, inklusive kristna sådana. Andra samfund har fått vigselrätt i mer modern tid.

"Det finns ju folk som viger homosexuella mer än gärna idag så varför tvinga alla att göra det?"
    Nej, homosexuella får inte vigas av någon, vare sig prästen vill eller ej.

"Varför tvinga folk med en religös övertygelse att viga någon i deras KYRKA eller LOKAL, borde inte dom själva få bestämma vem dom vill viga?"

Idag när till och med Svenska Kyrkan saknar koppling till staten finns inget skäl att kyrkan ska få utöva myndighetsutövning. Lämpligt vore att ha en civil vigsel och så kan de som så vill och får gå och ha ett kyrkligt bröllop därtill. En religiös ceremoni utan civilrättslig innebörd, så som det ser ut på många håll i världen. Ingen tvingas till någonting och tro och lagstiftning hålls isär.

OT Det var väl du som tog upp moskéer och imamer ovan? Vigslar sker inte där i muslimska länder utan framför en typ av rådman.

• fia sthlm

Åsa
    Ok förstår vad du menar och det kanske borde vara så som du säger.
    Visst är det så i något land redan?

Våran prinsessa är här
  • Åsa

fia sthlm: "Visst är det så i något land redan?"
    Typ i hela den katolska världen åtminstone

• pusselbitar
    Fia sthlm: Jag tycker att Åsa sammanfattat det så bra att jag bara kan instämma i det hon säger. Jag är mycket väl villig att acceptera att andra tycker olika än mig. Jag har full förståelse för att en del präster inte alls skulle vilja viga homopar, lika mycket som homopar inte vill bli vigda av dom. Men det blir fel när kyrkan har en makt att insifta juridiska band mellan två personer men välja vilka genom att åberopa gud. Vad jag däremot inte förstår är vad de kristna som motsätter sig en helt borglig vigsel och sedan en andlig cermoni i valfritt samfund egentligen motsätter sig. För cermonin i kyrkan(eller var som helst) har ju samma betydelse fortfarande.
  • Rosenöga

Eftersom Svenska Kyrkan saknar koppling till staten så ska kyrkan själv bestämma regler och stadgar. Precis som andra fria församlingar har egna stadgar. De kan tillåta eller avvisa beroende på vilka regler medlemmarna bestämmer.

Det är skillnad mot tidigare då kyrkan tillhörde staten och var en folkkyrka för alla.

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 22:49:37 följande:

Precis så.Sedan kan man ju fråga sig vad man skulle ha för glädje av att återfödas i guds rike, när man ska leva enligt samma trista regler och lagar där i tusen år till... För att sedan prövas igen, och kanske få en plats i efterlivet. Där man FORTSÄTTER att inte få ha kul. Grattis, om du är snäll och är avhållsam liten bög, då får du äran att FORTSÄTTA vara en avhållsam liten bög i evigheters evighet. YAAAY!
    Nja - jag tror inte att vi kommer att bry oss om sådant som sex när vi kommer dit. Det lämnar vi nog tillsammans med våra jordiska kroppar. Eller rättare sagt, så lämnar vi det nog redan på jorden, ett antal år innan vi dör.

Jesus' sa ju något om det, när han fick frågan om hur det ska gå i Himlen, om man har varit gift två gånger på jorden. Vem av dom ska man leva med då? Då sa Jesus' något (minns det inte ordagrant nu) om att i Himlen ska vi inte bry oss om sådant, för där ska vi leva som änglarna...

Jag tror inte att vi kan förstå det här ännu, så länge som vi är bundna av våra kroppar och allt som hör till vår jordiska tillvaro.
  • Rosenöga

pusselbitar säger:

"..Men det blir fel när kyrkan har en makt att insifta juridiska band mellan två personer men välja vilka genom att åberopa gud.."

Kyrkan åberopar alltid Gud!

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?