• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Åsa

Gabriella S: "Nja, förutsatt att de var trolovade och gifte sig sedan, så var det rätt accepterat i bondesamhället, ja. "
    Och likaså om det var underförstått att de var ett par även utan formell trolovning. Inte för inte så visade på många håll kvinnans far sitt godkännande till och bekräftade förhållandet genom att "nattfriaren" inbjöds att stanna kvar och äta frukost med familjen på morgonen.

" Det var ju väldigt viktigt just det där, att man gifte sig med någon som man kunde slå ihop ägorna med och bli rikare. "
    Det var viktigt att gifta sig med någon där det fungerade socialt, ja. Detta var ju inget som förekom enbart bland storbönder utan likaväl bland småbrukare i fattigare landskap som Värmland och Dalsland. och den sociala kontrollen vaktade ju just på att förhållandena höll sig till "tänkbara" konstellationer.

• Rosenöga

Enligt kyrkan och kristendomen är det själva meningen med vigseln att det är två av skilda kön som ska alstra barn tillsammans.

Om nu själva meningen med vigseln försvinner (enl kyrkan och kristendomen) så är det ju ingen idé med kyrkliga vigslar över huvud taget utan man kan ta bort alltihopa.

• Åsa

Gabriella S: "PK-tanterna som har drivit igenom att eleverna inte längre ska få ha sina avslutningar i Kyrkan/.../ "
    OT Du väljer att missa hela poängen. På många orter har vi aldrig brukat ha dessa avslutningar i kyrkan utan andra varianter. Det handlar om lokala praktiska sedvänjor som i diskussioner av somliga som haft dem tenderar att upphöjas till regel och "religion" för att man på den egna orten haft det så i fyrtio år.

• Rosenöga

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:23:13 följande:

Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
    Det där är nog lite olika på olika håll i landet. I landsorten bryr man sig mer om traditioner och där har man inte heller tagit bort skolavslutningarna i kyrkan.
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 11:31:32 följande:
    Det där är nog lite olika på olika håll i landet. I landsorten bryr man sig mer om traditioner och där har man inte heller tagit bort skolavslutningarna i kyrkan.
    Exakt. Och då blir det ju ett spökproblem, eftersom de som bryr sig får sin kyrka, de som inte bryr sig slipper. Win-win.
  • Rosenöga

För övrigt har jag svårt att förstå det hela.

Det pågår en kamp för att homosexuella ska ha rätt till vigselakt i kyrkan. Samtidigt ska skolavslutningar inte _få_ förekomma i kyrkan.

• Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 11:37:38 följande:
    För övrigt har jag svårt att förstå det hela. Det pågår en kamp för att homosexuella ska ha rätt till vigselakt i kyrkan. Samtidigt ska skolavslutningar inte _få_ förekomma i kyrkan.
    Det är ingen som sagt att de inte får. Det är bara allt fler som väljer bort det. Vilket är helt OK i ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet.

En liten detalj i det hela är att det är så banalt att beskylla just invandrarbarn för det hela - det är inte som att ateister, Jehovas Vittnen, diverse frikyrkliga varianter HELLER vill/får gå i kyrkan på avslutningen.
  • gealach

Jaha, så var det dags för avslutningspratet igen då.

Det är helt riktigt att det inte är invandrarna som driver frågan, utan svenskarna själva (då jag själv är fjortonde generationens invandrare får jag nog räknas som svensk vid det här laget

Personligen vänder jag mig emot att alla ska tvingas till kyrkan på skoltid, men när det gäller just avslutningarna tycker jag det är mindre allvarligt än om man har t.ex. adventshögtider. På avslutningen används kyrkan mer som samlingslokal än som kyrka, på skolan där jag jobbar är det enda stället där vi kan få in alla 1000 elever med föräldrar samtidigt. Jag följer så klart med, det förväntas, men jag sjunger inte med i psalmer och liknande eftersom jag tycker att det strider mot min personliga tro och uppfattning.

MEN - i Sverige är kyrka och stat åtskilda sedan ett antal år tillbaka, därav debatten, skolan ska vara religiöst obunden. Det handlar inte om huruvida någon viss invandrargrupp skulle känna sig illa behandlad eller inte.

Som Åsa säger - det är inte alls tradition på alla orter och skolor att man har avslutning i kyrkan. Jag har gått på sammanlagt fyra skolor under min grundskole- och gymnasietid och på två av dem har vi haft avslutningen på skolan, i de övriga två fallen i kyrkan, och alla dessa skolor har legat i samma kommun.

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:20:21 följande: Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
    Jag jobbar som sagt också på skola och kan säga samma sak, visst finns det elever som tycker att stunden i kyrkan är trevlig, framför allt gäller det väl de som sjunger i kören och de som vill höra sina kompisar sjunga. Men för ganska många präglas den här stunden av otålighet för att man vill tillbaka till klassrummet, få sitt betyg och dra. Faktiskt.
  • susandra

Påfågelöga:

Det finns rätt mycket som "är meningen" och "tanken med" och "självklart" enligt kristendomen (och en massa andra religioner) som INTE är bra eller hälsosamt eller genomtänkt egentligen...

Dessutom handlar då äktenskap BARA om reproduktion. Så om man slaviskt skulle följa olika religioner, i detta fall fristendomen, skulle de heterosexuella som inte kan få barn, INTE få gifta sig. Eller hur?
    Och de som väljer att inte skaffa barn bode få skilja sig, eller?

Naturligtvis ska vi homosexuella få gifta oss var vi vill. I kyrkan precis som alla andra. Alla andra människor ska ju få sina önskemål efterlevda, så varför skulle inte vi få det?

JAG vill absolut inte gifta mig i kyrkan, därför att jag inte är troende och verkligen inte vill gifta mig inför en gud jag inte tror på.

Men ALLA ska ha samma rättigheter. Om nu alla är lika inför gud vill säga?!?
    Eller "han" kanske har valt ut vissa speciella???

/Sandra

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?