Jaha, så var det dags för avslutningspratet igen då.
Det är helt riktigt att det inte är invandrarna som driver frågan, utan svenskarna själva (då jag själv är fjortonde generationens invandrare får jag nog räknas som svensk vid det här laget )
Personligen vänder jag mig emot att alla ska tvingas till kyrkan på skoltid, men när det gäller just avslutningarna tycker jag det är mindre allvarligt än om man har t.ex. adventshögtider. På avslutningen används kyrkan mer som samlingslokal än som kyrka, på skolan där jag jobbar är det enda stället där vi kan få in alla 1000 elever med föräldrar samtidigt. Jag följer så klart med, det förväntas, men jag sjunger inte med i psalmer och liknande eftersom jag tycker att det strider mot min personliga tro och uppfattning.
MEN - i Sverige är kyrka och stat åtskilda sedan ett antal år tillbaka, därav debatten, skolan ska vara religiöst obunden. Det handlar inte om huruvida någon viss invandrargrupp skulle känna sig illa behandlad eller inte.
Som Åsa säger - det är inte alls tradition på alla orter och skolor att man har avslutning i kyrkan. Jag har gått på sammanlagt fyra skolor under min grundskole- och gymnasietid och på två av dem har vi haft avslutningen på skolan, i de övriga två fallen i kyrkan, och alla dessa skolor har legat i samma kommun.
Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:23:13 följande:
Gabriella S skrev 2007-09-02 11:20:21 följande: Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
Jag jobbar som sagt också på skola och kan säga samma sak, visst finns det elever som tycker att stunden i kyrkan är trevlig, framför allt gäller det väl de som sjunger i kören och de som vill höra sina kompisar sjunga. Men för ganska många präglas den här stunden av otålighet för att man vill tillbaka till klassrummet, få sitt betyg och dra. Faktiskt.