• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 14:54:56 följande:

Dorian: det blev en VÄLDIGT stor skillnad i människosyn när kristendomen kom och träldomen förbjöds. Man kunde inte längre ÄGA människor. Att adeln i vissa fall ockuperade jorden för bönder som tidigare varit självägande, är inte samma sak som att de ägde bönderna. Alla människor fick ett grundläggande värde när kristendomen kom. Trälarna under vikingatiden jämställdes ju mer DJUR och kunde köpas och säljas på samma sätt..!En annan sak var synen på handikappade barn. Under vikingatiden var det fadern som bestämde om ett barn skulle få leva. Om det var missbildat - eller bara såg klent ut - så kunde han bestämma att det skulle sättas ut. Modern hade ingen talan! Det här upphörde med kristendomen. (Eller FÖRDÖMDES i alla fall av kristendomen. Det finns fortfarande enstaka människor som dödar sina spädbarn än idag - som allt annat.)Ge dig någon gång...
    *asgarvar så jag trillar av stolen - igen!*

Herre skymningar, du kan ju jobba som komiker på historiska institutet!

Kristendomen ledde till slutet för träldomen, den var kul du!

Träldomen UPPSTOD UNDER KRISTEN TID!

De senromerska och tidiga postromerska samhällena hade väldigt litet trälar och slavar, det var först med den (kyrkligt stödda) feodalismen som träldom återinfördes.

Och att det var fel att äga andra människor... Har du läst bibeln? Och har du koll på historia alls? Gud, som uppenbarligen pratar med folk om rätt och fel ibland om man ska tro folk här på tråden, glömde visst under drygt femhundra års tid att tala om för påven och andra att det är FEL att ha svarta som slavar, och att de INTE är apor utan människor. Detta gällde så sent som 1873, kan jag berätta. Litet över hundra år sedan, alltså. Och då var det fortfarande långt kvar tills kvinnor slutade ses som egendom. I KRISTNA länder, med KYRKANS glada nickanden.

Snälla, läs litet historia. Du gör det alldeles för lätt för mig.
  • qenzo

Nej det är det säkert inte. Vad sa han?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:57:52 följande:

*Skrattar*Det är inte vad Sankt Gardell den syndige har sagt! ;)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:45:37 följande:

Det är faktiskt en intressant fråga det där... Om ett gaypar ingår sexuellt avhållsamhetslöfte, får de gifta sig då? Om de aldrig kommer att ha sex? För det är väl sexet som är problemet?
    Det funkar inte, eftersom ett av syftena med äktenskapet är just att paret ska ha sex och fortplanta sig. Man kan s.a.s. inte avhandla bort det, och fortfarande kalla det äktenskap. Egentligen är äktenskapet inte ens giltigt, om det inte har fullbordats. (Fast idag ser man aldrig någon åberopa det argumentet i Sverige. Men det händer i katolska länder.)
  • qenzo

Jag betalar kyrkoskatt och lägger min röst i kyrkovalen.
    Så jag anser mig iaf ha rätten att komma med "gnäll" då jag anser att mina pengar inte stödjer ngt som eg har med mig att göra.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:00:11 följande:

Ja, det skulle vara fördelen då med att ha gjort om Statskyrkan till Folkkyrka (vilket jag var emot). Nu kunde ju medlemmarna få bestämma då - Staten skulle ju inte ha något finger i Kyrkan längre. Men det verkar det som dom vill ha ändå? Eller i alla fall en massa enskilda människor som inte ens är medlemmar i kyrkan, som tycker att de ska ha rätt att diktera villkoren där fortfarande...Hur går det ihop?
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-02 14:58:42 följande:

Hva betyder ordet besvärlig?
    Svår, krånglig
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:00:11 följande:

Ja, det skulle vara fördelen då med att ha gjort om Statskyrkan till Folkkyrka (vilket jag var emot). Nu kunde ju medlemmarna få bestämma då - Staten skulle ju inte ha något finger i Kyrkan längre. Men det verkar det som dom vill ha ändå? Eller i alla fall en massa enskilda människor som inte ens är medlemmar i kyrkan, som tycker att de ska ha rätt att diktera villkoren där fortfarande...Hur går det ihop?
    Det går ihop lika bra som när folk I kyrkan försöker påverka resten av samhället UTANFÖR kyrkan. Ge och ta, kallas det.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 14:59:59 följande:
    Det är för det mesta en feminin och en mindre feminin (eller som i mitt fall, jag fem, flickvän butch) och alltså ter det sig väldigt naturligt VEM i ett flatförhållande som ska bära barnet i magen.Gabriella S skrev 2007-09-02 14:47:41 följande:
    Vet du, det där som du skriver nu är också en sådan där OBEGRIPLIG grej för mig. Om man nu inte vill leva med en man, varför måste det då ändå vara en manlig och en kvinnlig i ett lesbiskt förhållande?

Är det inte bättre att ta en RIKTIG man då, och slippa alla problemen..?

*kliar mig i huvudet*
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-02 14:56:33 följande:

Men Ordet er klart og tydligt når det gjelder forbud
    Nej, ordet är varken klart eller tydligt. Det vi menar idag när vi talar om homosexualitet är nånting helt annat än "män som ligger med män". Jag tror inte att särskillt många homosexuella ens kan relatera till den beskrivningen. Lika lite som jag själv skulle definiera mig som en "man som ligger med kvinnor".

Att biben inte nämner homosexualitet någonstans borde vi alla vara överens om eftersom begreppet inte existerade på biblisk tid och eftersom företeelsen inte heller var känd på samma sätt som idag. Det fanns helt enkelt inte i människors begreppsvärld att homosexualitet skulle kunna vara något annat än en perversion och ett avvikande sexuellt beteende. Först i mitten av 1800-talet började man tala om homosexualitet som en läggning. Alltså något man kunde födas till och som inte går att ändra på.

Vad de där bibelverserna egentligen handlar om är en tolkningsfråga och en fråga om bibelnsyn och historiesyn. Du vill tolka texten bokstavligt och hävdar därför att "män som ligger med män" syftar på samkönat sex och inget annat. Jag säger att, visst, om man tar citatet ur sitt sammanhang så kan en sådan tolkning ligga nära till hands. Men jag anser att för att förstå vad som skrivs måste man även ha viss historisk kännedom. Och satt i sin samtid kan Paulus ord antas handla om pedofili och övergrepp snarare än det vi idag kallar homosexualitet.
  • qenzo

Har du verkligen ingen aning om VARFÖR de gör allt sånt där "konstigt"??
    Det är för att dra MER människor till kyrkan! För av ngn outgrunlig anledning är inte kyrkan så intressant längre, och då fixas det med djurgudstjänster, konserter och allt vad det nu månde vara.

Kanon måste jag säga!
    För jag har ALDRIG haft så KUL i kyrkan i hela mitt liv, som då jag gick på en gudstjänst/konstert och sjöng psalmer hej vilt blandat med rockmusik!
    Och ärligt talat, så LÄNGTAR jag tills det händer igen, så jag har en annan anledning än vakcra målningar för att kliva över tröskeln till Herrens Portar!

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:04:17 följande:

Fortsättning: det har blivit så många idiotiska präster i Svenska Kyrkan på senare år, som överhuvudtaget inte verkar ha LÄST Bibeln. Det finns dom som ordnar djurgudstjänster och jag vet inte allt... Jag tänker ibland på den där Monty Phyton-sketchen, med de två prästerna som försökte påminna varandra om vad Jesus hette. - You know - walks on water... (Det verkar som om de har samma problem i den anglikanska kyrkan...)
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:01:41 följande:
    Men eftersom homosexuallitet har funnits sedan urminnestider (även inom djurlivet) så måste ni ju även inse att det aldrig förändras heller.Gabriella S skrev 2007-09-02 14:51:05 följande:
    Nä, och det har alltid ansetts lika mycket fel. Och DET ändras inte heller (var så säker)...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?