• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • qenzo

Ja kanske det, men de har iaf försökt!
    De har kämpat och kanske skämt ut sig för sin ordinarie församling. för att göra ett tappert försök att få kyrkan roligare och mer intressant att besöka.

Det ska ju snarare hyllas än förlöjligas, för inte blir kyrkan mer intressant av ex denna tråd, där man om och om igen får veta hur värdelös man är som inte slutar knulla brudar och istället kämpar för att få en plats i en sk himmel.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:22:05 följande:

Jo, jag har förstått det. Men det får motsatt effekt. Lika många lämnar kyrkan efter varje sådan där show...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:24:26 följande:
    Men vad händer om säg, mannen på väg till bröllopsnattens näste, råkar ut för en bilolycka och förlorar förmågan att avla barn?Ska då äktenskapet annulleras eller har kvinnan då rätt att fixa en unge med ngn annan man?Gabriella S skrev 2007-09-02 15:07:59 följande:
    I sådana fall var äktenskapet inte giltigt förr. En kvinna, som hade gifts bort med en impotent man, kunde t.ex. få äktenskapet annulerat genom att låta sin mödomshinna inspekteras.

Detta förekom även i arvstvister. Det hände att en gammal mans barn från tidigare äktenskap krävde att hans unga änka skulle läkarundersökas efter makens död - så att hon skulle förlora arvsrätten.
  • Alexis1987

En katolsk präst har blivit bildad av kyrkan, med kyrkans regler och deras kunskap.
    En människa som studerar religion på ett universitet är ju mer insatt för den människan har fått lära sig mer "fritt" och fått en icke vinklad utbildning.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:13:47 följande:

Nä, och det har alltid ansetts lika mycket fel. Och DET ändras inte heller (var så säker)...
    Och återigen har du fel.

Homosexualitet (som vi skulle kalla det idag) var inte bara OK, det var IDEALET i det antika grekland. Det var fint att ha en ung gosse som man lärde upp i manlig kärlek.

Ett skäl till att det är så mycket porr på antika kannor är för att myndigheterna ville påminna männen om att kvinnor OCKSÅ dög att ha sex med, vilket inte ansågs fint då, med sjunkande barnafödsel som följd. Detta är alltså den kultur som många ser som civilisationens vagga, grunden för vår filosofi, rättstänkande, vetenskap etc.

Och, roande nog, även vaggan för den tidiga kristendomen och dess världsbild - bibelns (eller snarare kyrkans) världsbild är tagen från Aristoteles, inte bibeln. En av de glada homosexuella gossarna, alltså.

Historiekunskaper är ljuvligt!
  • Alexis1987

Idag är inte meningen med äktenskap att skaffa barn och sånt, många som gifter sig väljer att inte skaffa barn.
    Man kan inte heller säga att meningen med livet är att fortplanta sig, eftersom världen redan har sådan enormt stor befolkning.
    Vi lever i ett helt annat samhälle och det är skönt att tiderna ändras och vi blir mer toleranta emot människor!

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:25:48 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:12:17 följande:
    Nej att du inte förstår har vi förstått.Du skulle alltså tycka att det var helt OK med ett heteropar, där mannen var liten, pipig, feminin och patetisk, medan kvinnan var stor, stark, älskade sport och jobbade mer än tog hand om ungarna? Eller måste man vara "RÄTT" sorts heterosexuella också, med en Man till man, och en undergiven kvinna i köket?Alla människor är olika. Så även i samkönade par är det ofta en part som är litet manligare (har egenskaper som vanligtvis tillskrivs män i högre grad) och en som är kvinnligare (dito). En del lever ut det helt och fullt, andra försöker att inte se det på det viset. Det betyder inte att de VILL HA en man. Eller en kvinna. Bara att ena parten ofta har fler egenskaper som påminner om klassiskt manligt/kvinnligt.
    Jo, fast lite motsägelsefullt är det allt... Hela Queer-grejen går väl ut på att ta bort könsrollerna, har jag för mig. Att säga att män och kvinnor är precis lika. Men sedan ska det ÄNDÅ vara en manlig och en kvinnlig i förhållandena... Då fanns det alltså något som är "manligt" och något som är "kvinnligt" ändå, då..? Det var inte bara inlärda könsroller..? :)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:32:18 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:13:47 följande:
    Och återigen har du fel.Homosexualitet (som vi skulle kalla det idag) var inte bara OK, det var IDEALET i det antika grekland. Det var fint att ha en ung gosse som man lärde upp i manlig kärlek.Ett skäl till att det är så mycket porr på antika kannor är för att myndigheterna ville påminna männen om att kvinnor OCKSÅ dög att ha sex med, vilket inte ansågs fint då, med sjunkande barnafödsel som följd. Detta är alltså den kultur som många ser som civilisationens vagga, grunden för vår filosofi, rättstänkande, vetenskap etc.Och, roande nog, även vaggan för den tidiga kristendomen och dess världsbild - bibelns (eller snarare kyrkans) världsbild är tagen från Aristoteles, inte bibeln. En av de glada homosexuella gossarna, alltså.Historiekunskaper är ljuvligt!
    Det där vet jag. Är det något du försvarar, menar du? För det var oftast inte så att gossarna lärdes upp, utan de UTNYTTJADES av de sjuka äldre männen.

Det finns till och med en gripande berättelse, där en ung, vacker pojke hellre kastade sig i ett kar med skållhett vatten och dog, än lät sig utnyttjas av en man...

För övrigt så nådde den där kulten sin kulmen precis innan ROMARRIKET FÖLL. Finns det mööööööjligen något samband där..?
  • qenzo

QEnzo ;)

Ja som oftast är den ena kvinnan ngt mer fem än den andra, men att det alltid är så, det har jag itne sagt.
    Det finns fem som vill ha fem och butch som vill ha butch.
    Jag är mer fem, om än inte überkvinnlig och min flickvän är butch.

Jag blev inte kär i en spec kroppsdel utan i en hel person. Nu var det så att denna person var en kvinna. So What?
    Den kärlek jag möts av idag har jag inte upplevt under tidigare år med enbart pojkvänner.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:27:34 följande:

Tant Greta skrev 2007-09-02 15:15:59 följande:
    Det var quenzo som skrev det alldeles nyss. Hon får väl utveckla.
  • Gabriella S
    Alexis1987 skrev 2007-09-02 15:32:05 följande:
    En katolsk präst har blivit bildad av kyrkan, med kyrkans regler och deras kunskap.En människa som studerar religion på ett universitet är ju mer insatt för den människan har fått lära sig mer "fritt" och fått en icke vinklad utbildning.
    ...Vi har något som kallas "prästseminarium" här i Sverige också. Det ligger i Uppsala, och man måste gå där - efter religionvetenskapliga studier på valfritt universitet - för att kunna vigas till präst.
  • qenzo

Ja men med tanke på vad man fått för bemötande i tråden (dock har ju faktiskt Free varit MYCKET tillmötesgående trots oenigheten) så önskar jag att det är just Djävulen som skapat mig.
    Han tycker iaf att jag inte gör ngt fel i, att söka kärleken där jag finner den!

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:23:10 följande:

Ja, kanske Djävulen hade sitt finger med i spelet när ni konstruerades... Nä, nu var jag elak!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?