• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Rosenöga

Free Spirit skrev 2007-09-02 13:03:10 följande:

Sant!! Men dei som er medlemer bør oxo tro på Bibelen og følge den..det ville eg tro vil være rett og riktigt. Fro hva skal en ha en kirke for elllers?
    Ja, det kan man ju fråga sig.

Om man nu tror på bibeln och tillhör kyrkan så är det inte _så_ underligt att man vill följa vad som står i bibeln och då är det inte _så_ underligt om man inte vill tillåta homosexuella vigslar.

Det måste ju inte vara avoghet mot homosexuella utan det är att följa bibeln som ligger till grund för kristendomen.

Så jag kan förstå dem som säger nej.
  • qenzo

Det kan visst den andra familjen!
    Bara för att barnet inte är biologiskt, så gör inte det barnet till mindre betydelsefullt för övrig familj!

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:49:05 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:38:32 följande:
    Det ligger i vad jag har sett i min omgivning. Jag tror visst att man kan älska ett adopterat barn lika mycket osm sitt eget. Men jag tror att det är lättare, om det är bådas adoptivbarn och ingens biologiska. Så att båda är föräldrar lika mycket. Det blir väldigt snett annars. Den biologiska föräldern kommer ALLTID att vara mer förälder än den andra - och det VET båda innerst inne. Och barnet också...Man måste ju komma ihåg, att den biologiska föräldern också kan ställa en hel biologisk släkt till barnet förfogande. Där barnet har en självklar plats. Det kan inte den andre...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:54:30 följande:

Tngen kjære Dorian er at vise ting forandrer seg aldri. Mennesker er ik skapt anderledes i dag en dei første menneskene. dei fungerer på samme måte fremdeles..
    Sant. Å andra sidan är utveckling att lära sig vad som fungerar bäst. För 2500 år sedan hade de åsnor. Fungerar åsnor bättre än bilar, flygplan, tåg? De hade flinta och sten. Vi har tändare, microvågsugn, kyl, frys... var deras variant bättre?

På den tiden stenade man folk för litet allt möjligt, brände dem på bål, kapade kroppsdelar och sålde varandra som slavar. Var det bättre än vår profana värld idag? Jag kan inte riktigt förmå mig att tycka det.
  • Free Spirit
    Rosenöga skrev 2007-09-02 13:16:25 följande:
    a, det kan man ju fråga sig. Om man nu tror på bibeln och tillhör kyrkan så är det inte _så_ underligt att man vill följa vad som står i bibeln och då är det inte _så_ underligt om man inte vill tillåta homosexuella vigslar.Det måste ju inte vara avoghet mot homosexuella utan det är att följa bibeln som ligger till grund för kristendomen.Så jag kan förstå dem som säger nej.
    Vel skrevet..

Det måste ju inte vara avoghet mot homosexuella utan det är att följa bibeln som ligger till grund för kristendomen.Så jag kan förstå dem som säger nej. Soleklart!!!
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 13:10:49 följande:
    Dorian Ertymexx, Om skolavslutning i kyrkan sa du:"Det är ingen som sagt att de inte får. Det är bara allt fler som väljer bort det. Vilket är helt OK i ett sekulariserat samhälle med religionsfrihet."Jag har väldigt svårt att sammankoppla talet om religionsfrihet med en skolavslutning i kyrka, synagoga, moské eller vilken kyrkobyggnad som helst. Har aldrig hört talas om att någon ändrat trosuppfattning för att de vistats högst en timme i ett kyrkorum där ett par psalmer spelas. Den blomstertid nu kommer och I denna ljuva sommartid i detta fall.Tycker det hör till allmänbildning att ha ett litet hum om hur det ser ut i olika tempel, kyrkor, moskéer och hur det fungerar där. Om inte annat så för att kunna bilda sig en åsikt.
    OK. Jag väntar på ditt förslag om att fira ramadan i en moské för alla kommunens kyrkor.
  • Dorian Ertymexx
    Rosenöga skrev 2007-09-02 13:16:25 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 13:03:10 följande:
    Ja, det kan man ju fråga sig. Om man nu tror på bibeln och tillhör kyrkan så är det inte _så_ underligt att man vill följa vad som står i bibeln och då är det inte _så_ underligt om man inte vill tillåta homosexuella vigslar.Det måste ju inte vara avoghet mot homosexuella utan det är att följa bibeln som ligger till grund för kristendomen.Så jag kan förstå dem som säger nej.
    Och ingen har sagt att ALLA kyrkor måste viga homosexuella, eller ens alla präster. Men idag får inte ens de som VILL viga samkönade göra det. Så då är det ju en ofrihet åt andra hållet. Tillåt kyrklig vigsel, så får samfunden och kyrkorna och prästerna bestämma för sig om de vill eller inte. Vari ligger problemet?
  • qenzo

Att det är bögar och flator som ska gifta sig, där är problemet.
    För det går inte ge "onormala" människor för mkt frihet i livet. För vi kan ju tänkas må bättre än idag då!

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 13:30:10 följande:

Och ingen har sagt att ALLA kyrkor måste viga homosexuella, eller ens alla präster. Men idag får inte ens de som VILL viga samkönade göra det. Så då är det ju en ofrihet åt andra hållet. Tillåt kyrklig vigsel, så får samfunden och kyrkorna och prästerna bestämma för sig om de vill eller inte. Vari ligger problemet?
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-02 14:25:27 följande:
    Att det är bögar och flator som ska gifta sig, där är problemet.För det går inte ge "onormala" människor för mkt frihet i livet. För vi kan ju tänkas må bättre än idag då!Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 13:30:10 följande:
    Som jag sagt tidigare, om ni får alla våra rättigheter kanske VÅRA barn tror att det är OK att vara som ni, och, ja, vi vet ju varför "mormor gråter", inte sant?
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:

Det har eg fått med meg, og undrer på hva som ligger bak det. Er det for å være politisk korrekt? Bli annsett som åpen folkekirke? Være ett med dagens mennesker?
    Det har nog väldigt lite politisk korrekthet att göra. Det är snarare en fråga om att man har insett att det inte finns någon som helst motsättning mellan kristen tro och homosexualitet. Bibeln fördömer inte homosexuell kärlek någonstans så varför skulle kyrkan göra det? För att det är tradition? Nej tack.
  • Dorian Ertymexx
    bbpop skrev 2007-09-02 14:44:23 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:
    Det har nog väldigt lite politisk korrekthet att göra. Det är snarare en fråga om att man har insett att det inte finns någon som helst motsättning mellan kristen tro och homosexualitet. Bibeln fördömer inte homosexuell kärlek någonstans så varför skulle kyrkan göra det? För att det är tradition? Nej tack.
    Det är faktiskt en intressant fråga det där... Om ett gaypar ingår sexuellt avhållsamhetslöfte, får de gifta sig då? Om de aldrig kommer att ha sex? För det är väl sexet som är problemet?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?