• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Åsa

Gabriella S: "Och vad jag har sett av styvfamiljer säger mig att det helt enkelt inte fungerar."
    Jag är glad att jag inte sett samma dåligt fungerande exempel som du.

• Gabriella S
    Åsa skrev 2007-09-02 10:48:45 följande:
    Gabriella S: "Kan du SLUTA skriva att kyrklig vigsel infördes 1734. Det är FEL."Kyrklig vigsel existerade givetvis tidigare men existerade parallellt med andra varianter. Detta år beslutades det att det skulle vara _obligatorisk_ kyrklig vigsel, d v s kyrkan fick monopol på de svenska vigslarna.Vad beträffar att ha historisk koll antar jag att du vet att den kanoniska lagen inte införde obligatorisk kyrklig vigsel för att godkänna äktenskap förrän i mitten av 1500-talet?Du avstod OT från att kommentera uppgifterna om relativt sen historisk kyrklig acceptans (Luther) för polygami?
    Läs Kristin Lavransdotter är du snäll! En underbar roman som utspelar sig på 1300-talet.

Nu har jag inte kollat om det ens stämmer att Luther skulle ha sagt något tillåtande om polygami. Men visst, de gamla patriarkerna levde ju ibland i polygami, så visst finns det i Bibeln. Och det är det som mormonerna stödjer sig på också.

Sedan moderniserade ju Jesus och de första kristna (Paulus t.ex.) den judiska tron, och gjorde en egen tro - kristendomen. Och i NT finns inte längre något stöd för polygami.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:45:39 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:42:10 följande:
    Visst finns det tjejer som tjatar till sig ett kyrkbröllop bara för att få leka prinsessa och få uppmärksamhet. Men att därför förstöra kyrkbröllopet för dom som faktiskt ser seriöst på det, skulle vara att gå för långt...Det där är också ett sådant fall, där den enskilde vigselprästen borde ta reda på parets motivation till äktenskapet mer ingående, innan han går med på att viga dem.
    Fast, det förstörs ju inget! Bröllopet kan man ju fortfarande ha om man vill, efter att man vigts juridiskt. Det fungerar så i Frankrike, och det är knappast känt som ett oromantiskt land va...
  • Åsa

OT Gabriella S: Möjligt att vi talar om olika saker. Märk väl att jag inte för att se en styvfamilj som välfungerande lägger in att styvföräldern automatiskt skulle ta en /full/ föräldraroll.

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:49:29 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:43:02 följande:
    Lustigt, jag har sett lika många trådar där båda bioföräldrarna har motsatt problem, att ena parten inte bryr sig tillräckligt. Jag tror, vet, att barnets biologiska identitet har extremt litet med huruvida föräldrarna älskar det eller inte.
    Då vet jag helt motsatta saker.

Men sedan är det visst så, att det finns rötägg överallt. Som vi redan har konstaterat i olika sammanhang.

Men när det gäller styvfamiljer, så är problematiken inbyggd i SITUATIONEN. Det skulle till ett HELGON för att aldrig känna sig utanför och utnyttjad, när man VET hela tiden att det egentligen är den andre som är den riktiga föräldern...

Men Q. får gärna svara på det här själv, när hon kommer hit.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:49:05 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:38:32 följande:
    Det ligger i vad jag har sett i min omgivning. Jag tror visst att man kan älska ett adopterat barn lika mycket osm sitt eget. Men jag tror att det är lättare, om det är bådas adoptivbarn och ingens biologiska. Så att båda är föräldrar lika mycket. Det blir väldigt snett annars. Den biologiska föräldern kommer ALLTID att vara mer förälder än den andra - och det VET båda innerst inne. Och barnet också...Man måste ju komma ihåg, att den biologiska föräldern också kan ställa en hel biologisk släkt till barnet förfogande. Där barnet har en självklar plats. Det kan inte den andre...
    Inte nödvändigtvis sant. Inte alla biobarn är direkt välkomna, vet du. Medan adopterade/inseminerade barn kan vara efterlängtade av hela släkten.

Och det är alltid farligt att utgå från personlig erfarenhet, eftersom den är färgad av ens åsikter. Jag har exakt motsatt erfarenhet, till exempel.

Jag ser det som så... vem som helst kan knulla fram ett barn av misstag, och "acceptera" det på grund av att man vill behålla partnern, att man inte vill göra abort, att det är för sent för abort... Men det krävs verkligen en önskan om ett barn att gå igenom den kamp som det är att få tillstånd adoption eller insemination.
  • Åsa

Gabriella S: Styvfamiljer har jag sett på närmare håll än i "Känsliga rummet" och liksom du bildat min uppfattning utifrån vad jag sett. Att det förekommer konfliktfyllda relationer också betvivlar jag inte det minsta.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:52:00 följande:

Läs Kristin Lavransdotter är du snäll! En underbar roman som utspelar sig på 1300-talet.Nu har jag inte kollat om det ens stämmer att Luther skulle ha sagt något tillåtande om polygami. Men visst, de gamla patriarkerna levde ju ibland i polygami, så visst finns det i Bibeln. Och det är det som mormonerna stödjer sig på också. Sedan moderniserade ju Jesus och de första kristna (Paulus t.ex.) den judiska tron, och gjorde en egen tro - kristendomen. Och i NT finns inte längre något stöd för polygami.
    ...och inte heller gör social gaybashing. Lustigt hur man plockar litet vad man vill ur GT. Synd att en del kräver konsekvens.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 10:45:59 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 10:40:31 följande:
    Mnja, det är litet olika det där. Kyrkan lade sig tidigt i de RIKAS vigsel. Ofta var det dock mer fråga om att de gav en redan existerande pakt sin välsignelse, än att de de facto vigde i dagens mening. Det var en fråga om makt och inflytande för kyrkan, inget annat. Ju mer kyrkan blev en maktinstitution, desto mer ville den lägga sig i maktens ärenden, därav sista smörjelsen (som såsom Black Adder-serien visade så fint, ofta var mer en fråga om att garantera att kyrkan fick ärva marker än annat), vigseln (som ju oftast var en politisk pakt mellan ätter än något kärleksrelaterat) etc.Att det blev mer intressant med hur vanligt folk skötte sina liv just på 1700-talet är inte så konstigt, eftersom allt fler blev allt mer bildade, och makten började sippra ned från kung och adel till borgarskap.
    Den kyrkliga vigseln var viktig för självägande bönder också. Det var den förresten redan på vikingatiden, fast man då gav sina löften inför en annan gud. Det är egentligen bara trälar och utanvidsfolk som har kunnat leva lite hipp-som-happ och ha barn med vem som helst...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?