• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:06:45 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:03:20 följande:
    Eh... Oookey. Förutsätt nu för ett ögonblick att det var femtiotalet, att vi talar om svarta och inte bögar, och att vi är i USA, och upprepa det där. Om du inte skäms då, ja...
    Fast nu förstår jag inte vad du menar. Vad har de svarta förstört i USA?

Rasbråken är speciellt idiotiska i USA, eftersom de vita är lika mycket inkränktare där. Det är bara indianerna som har hemortsrätt där från början. (Och naturligtvis i Afrika, eftersom Afrika är just de svartas land och ingen annans.)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:08:04 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:01:48 följande:
    Nej, dom flesta var väl självägande bönder. Sedan fanns det bröder och systrar som inte gift sig utan blivit kvar på gården, samt drängar och pigor. Men dom hörde ju också till gården, och husmodern förväntades att vakta på alla kvinnor i hushållet så att de inte gick och blev med barn. Träldomen upphörde i och med landets kristnande.
    Tvärtom. Självägande bönder var vanligt FÖRE kristnandet, och lyckades upprätthållas fram till Gustav Vasas tid ungefär, när kungamakten och adelsmakten (med kyrkan som stöd) tog sig för allt mer. Och du talar nu om Sverige. Resten av europa var det verkligen inte vanligt med självägande bönder.
  • Gabriella S
    Åsa skrev 2007-09-02 11:05:47 följande:
    Gabriella S: "Det är egentligen bara trälar och utanvidsfolk som har kunnat leva lite hipp-som-happ och ha barn med vem som helst... "Fast nu var det ju lagliga former för äktenskap vi diskuterade och inte utomäktenskapliga samlevnadsformer.OT så var idealet om fullständig sexuell avhållsamhet före äktenskapet åtminstone under modern tid (1700-talet och framåt) förbehållet borgerskapet. Vilket inte alls innebar att "lössläppthet" godkändes iofs. Däremot var föräktenskapligt (ej att förväxla med utomäktenskapligt) sexuellt umgänge under reglerade sociala former ("fästefolk") både vanligt och socialt accepterat i bondesamhället.
    Nja, förutsatt att de var trolovade och gifte sig sedan, så var det rätt accepterat i bondesamhället, ja.

Men inte annars. En storbondedotter som fick barn med en fattiglapp, hade inte setts med blida ögon! Det var ju väldigt viktigt just det där, att man gifte sig med någon som man kunde slå ihop ägorna med och bli rikare.

Och barnens faderskap var enormt viktigt - det var självklart ingen man som ville att hans släktgård skulle ärvas av en oäkting!
  • Åsa

Gabriella S: "/.../ska ha rätt att förstöra för andra människor."

Men på vilket sätt förstörs något av att den som gifter sig först tar en promenad till rådhuset och skriver på papper innan sitt romantiska kyrkbröllop? Jag förstår faktiskt inte problemet. I länder där det är så är det bara ytterligare ett tillfälle att uppmärksamma. (Japp, jag har genomlidit mer än ett fotoalbum med bilder från underskrifter på rådhuset OCH kyrkbröllop OCH mottagning )

Jag får OT lite associatoner till sådana som med brösttoner klagar på att man "inte längre får" ha skolavslutning i kyrkan på grund av hänsyn till utomsvenska individer (det är så det brukar uttryckas) och menar att avslutningarna iom detta är "förstörda". Trots att många med mig brukat ha sagda avslutningar på skolan och tyckt det var hur stämningsfullt som helst.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:10:03 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:06:45 följande:
    Fast nu förstår jag inte vad du menar. Vad har de svarta förstört i USA? Rasbråken är speciellt idiotiska i USA, eftersom de vita är lika mycket inkränktare där. Det är bara indianerna som har hemortsrätt där från början. (Och naturligtvis i Afrika, eftersom Afrika är just de svartas land och ingen annans.)
    Dina argument var exakt densamma som vitas, som tyckte att de svarta började kräva för mycket som inte ville ha skilda toaletter, egna skolor, rösträtt... Det var ju "bara" svarta som hela tiden skulle kräva mer, vilket ju givetvis förklarade varför Ku Klux Klan fanns, och det är klart att vanligt fint vitt folk blev upprörda när de kräver en massa som av hävd och tradition (och religion, icke att förglömma) är den vite mannens rätt. Svarta, bögar... Alltid finns det någon man ska sparka på för att känna sig exklusivare.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:11:42 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:08:04 följande:
    Tvärtom. Självägande bönder var vanligt FÖRE kristnandet, och lyckades upprätthållas fram till Gustav Vasas tid ungefär, när kungamakten och adelsmakten (med kyrkan som stöd) tog sig för allt mer. Och du talar nu om Sverige. Resten av europa var det verkligen inte vanligt med självägande bönder.
    Ja, nu har jag inga siffror på det där. Men i alla fall upphörde träldomen med kristendomens införande. Men kristendomen kom också uppfattningen om människovärdet - och det var enormt viktigt! Tidigare kunde husbonden till och med slå ihjäl sina trälar utan att straffas...

(Men vet ni, nu hinner jag inte sitta här längre - även om det är intressant!)
  • Gabriella S
    Åsa skrev 2007-09-02 11:14:36 följande:
    Jag får OT lite associatoner till sådana som med brösttoner klagar på att man "inte längre får" ha skolavslutning i kyrkan på grund av hänsyn till utomsvenska individer (det är så det brukar uttryckas) och menar att avslutningarna iom detta är "förstörda". Trots att många med mig brukat ha sagda avslutningar på skolan och tyckt det var hur stämningsfullt som helst.
    Ja, och där håller jag med. Precis så är det ju - PK-tanterna som har drivit igenom att eleverna inte längre ska få ha sina avslutningar i Kyrkan för invandrarnas skull HAR förstört både för eleverna - som inte får uppleva de stämningsfulla skolavslutningarna som vi fick som barn - OCH för invandrarna - för det är dom som missnöjet och ilskan vänds emot... (Det är ju mindre sällan invandrarna själva som bråkar om kyrkobesöken. De är nog beredda att ta seden dit de kommer i de flesta fall.)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:16:06 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:11:42 följande:
    Ja, nu har jag inga siffror på det där. Men i alla fall upphörde träldomen med kristendomens införande. Men kristendomen kom också uppfattningen om människovärdet - och det var enormt viktigt! Tidigare kunde husbonden till och med slå ihjäl sina trälar utan att straffas...(Men vet ni, nu hinner jag inte sitta här längre - även om det är intressant!)
    Som sagt, det är precis tvärtom. Med kristendomen kom feodalismen, som i högre grad förslavade (förträlade) bondebefolkningen under krigsherrar eller kyrkor än någonsin tidigare.

Sverige var länge ett undantag, eftersom vikingatidens småhövdingar i stort sett var storbönder, som vägrade inordna sig i den sortens maktstruktur. Varje gård var sin egen, och ville svårligen bli trälar under jordiskt eller himmelskt frälse (adel eller kyrka alltså). Att de enskilda gårdarna, vikingahövdingarna, hade trälar är inte samma sak som att flertalet bönder var trälar. Det var bönderna som ÄGDE trälar i vikingasverige, de VAR inte trälar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 11:20:21 följande:

Ja, och där håller jag med. Precis så är det ju - PK-tanterna som har drivit igenom att eleverna inte längre ska få ha sina avslutningar i Kyrkan för invandrarnas skull HAR förstört både för eleverna - som inte får uppleva de stämningsfulla skolavslutningarna som vi fick som barn - OCH för invandrarna - för det är dom som missnöjet och ilskan vänds emot... (Det är ju mindre sällan invandrarna själva som bråkar om kyrkobesöken. De är nog beredda att ta seden dit de kommer i de flesta fall.)
    Oh please... har du jobbat på skola? Det har jag. Vet du hur mycket eleverna bryr sig om avslutning i kyrkan? NADA. De vill ha sina betyg och få komma ut och ha kul. Kyrkan är för de flesta, oavsett etniskt bakgrund, en lång och tråkig stund av babbel och floskler, som de gärna sluppit för litet extra sovmorgon. Så var det när jag var elev, så var det när jag var lärare.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?