• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    susandra skrev 2007-09-02 11:45:41 följande:
    Påfågelöga:Det finns rätt mycket som "är meningen" och "tanken med" och "självklart" enligt kristendomen (och en massa andra religioner) som INTE är bra eller hälsosamt eller genomtänkt egentligen...Dessutom handlar då äktenskap BARA om reproduktion. Så om man slaviskt skulle följa olika religioner, i detta fall fristendomen, skulle de heterosexuella som inte kan få barn, INTE få gifta sig. Eller hur?Och de som väljer att inte skaffa barn bode få skilja sig, eller?Naturligtvis ska vi homosexuella få gifta oss var vi vill. I kyrkan precis som alla andra. Alla andra människor ska ju få sina önskemål efterlevda, så varför skulle inte vi få det?JAG vill absolut inte gifta mig i kyrkan, därför att jag inte är troende och verkligen inte vill gifta mig inför en gud jag inte tror på.Men ALLA ska ha samma rättigheter. Om nu alla är lika inför gud vill säga?!?Eller "han" kanske har valt ut vissa speciella???/Sandra
    Gud är för min del irrelevant. Oavsett om vi är lika inför gud eller inte, är vi lika inför lag och rätt. Och det är det som bekymrar mig.
  • Free Spirit
    susandra skrev 2007-09-02 11:45:41 följande:
    Påfågelöga:Det finns rätt mycket som "är meningen" och "tanken med" och "självklart" enligt kristendomen (och en massa andra religioner) som INTE är bra eller hälsosamt eller genomtänkt egentligen...Dessutom handlar då äktenskap BARA om reproduktion. Så om man slaviskt skulle följa olika religioner, i detta fall fristendomen, skulle de heterosexuella som inte kan få barn, INTE få gifta sig. Eller hur?Och de som väljer att inte skaffa barn bode få skilja sig, eller?Naturligtvis ska vi homosexuella få gifta oss var vi vill. I kyrkan precis som alla andra. Alla andra människor ska ju få sina önskemål efterlevda, så varför skulle inte vi få det?JAG vill absolut inte gifta mig i kyrkan, därför att jag inte är troende och verkligen inte vill gifta mig inför en gud jag inte tror på.Men ALLA ska ha samma rättigheter. Om nu alla är lika inför gud vill säga?!?Eller "han" kanske har valt ut vissa speciella???/Sandra
    At homofile skal ha rett til å gifte seg i kirken er jo motstridende etter kirkens tro. Så hvordan det skulle det skulle være en rettighet vet inte jag..
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 11:54:27 följande:

At homofile skal ha rett til å gifte seg i kirken er jo motstridende etter kirkens tro. Så hvordan det skulle det skulle være en rettighet vet inte jag..
    Nej, det är motstridigt mot DIN tro. Det är inte samma sak.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 11:57:25 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 11:54:27 följande:Nej, det är motstridigt mot DIN tro. Det är inte samma sak.
    Eg tror bare hva Ordet sier glassklart og tydligt!!
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 11:59:53 följande:

Eg tror bare hva Ordet sier glassklart og tydligt!!
    I din tolkning. Men det finns kyrkor som vill kunna viga samkönade par.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 12:00:49 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 11:59:53 följande:I din tolkning. Men det finns kyrkor som vill kunna viga samkönade par.
    Det har eg fått med meg, og undrer på hva som ligger bak det. Er det for å være politisk korrekt? Bli annsett som åpen folkekirke? Være ett med dagens mennesker?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:

Det har eg fått med meg, og undrer på hva som ligger bak det. Er det for å være politisk korrekt? Bli annsett som åpen folkekirke? Være ett med dagens mennesker?
    De kanske helt enkelt är upplysta barn av sin tid, och lyssnar mer på vett och sans än gamla dogmer. Man måste inte tro det värsta om alla som inte tycker som en själv.
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 12:28:45 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:De kanske helt enkelt är upplysta barn av sin tid, och lyssnar mer på vett och sans än gamla dogmer. Man måste inte tro det värsta om alla som inte tycker som en själv.
    Tro det verste om andre..eg bare funderte på hva som gjør at det tillater så..en grunn må det jo være.

Opplyste barn av sin tid? Da følger en jo samfunnets strømninger..Så det betyr at vi andre ik er opplyst?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:32:07 följande:

Tro det verste om andre..eg bare funderte på hva som gjør at det tillater så..en grunn må det jo være.Opplyste barn av sin tid? Da følger en jo samfunnets strømninger..Så det betyr at vi andre ik er opplyst?
    Att följa sin tid är att vara vaken. Man behöver inte hålla med om allt, men man kan i alla fall bedömma saker efter nuvarande förhållanden.

Att bedömma saker efter hur ett litet sandigt nomadsamhälle fungerade för 2500 år sedan är inte så fasligt upplyst, nej. I min erkänt profana världsbild.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?