• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Free Spirit
    qenzo skrev 2007-09-02 14:46:24 följande:
    Ja mormor gråter för att bibeln är för besvärlig att förstå.Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:27:39 följande:
    Den er ik enkel det har mormor rett i..men hjelp er å få om hun vil..
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:01:26 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 13:22:22 följande:
    De ytliga sakerna har förstås ändrats, men inte de som räknas. Angående allt det negativa du räknar upp, så var finemanget med kristendomen att den avskaffade allt sådant.
    Nej. Kristendomen gjorde sitt bästa för att FÖRHINDRA allt sådant.

Kyrkan har nästan kroniskt fördömt uppfinningar som lett samhället framåt, fram till kanske 1700-talet och upplysningen, när ingen var rädd för påven längre.

Måste jag påminna om att kyrkan brände munken Bruno, som långt före sin tid sade att guds storhet var större än de flesta kunde förstå, att varje stjärna var en fjärran värld? Att de glatt gick med på slaveri av en hel kontinent?

Du talar om folk som först för tio år sedan erkände att jorden var rund. DEM kallar du förespråkare för framsteg! De som häcklade och hånade Darwin, som idag fortfarande menar att man inte ska forska om sjukdomar och bot. DE är dina vänner av framsteg.

Och du, de exempel jag gav var på hur de gammalbibliska folken levde. Även på jesu tid. Och en bra bit efter det. Den där eran som Free Spirit tyckte var så fantastisk.
  • Tant Greta

Du vet att det är så eller?

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:12:17 följande:
    Vet du, det där som du skriver nu är också en sådan där OBEGRIPLIG grej för mig. Om man nu inte vill leva med en man, varför måste det då ändå vara en manlig och en kvinnlig i ett lesbiskt förhållande? Är det inte bättre att ta en RIKTIG man då, och slippa alla problemen..? *kliar mig i huvudet*
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:00:11 följande:

Ja, det skulle vara fördelen då med att ha gjort om Statskyrkan till Folkkyrka (vilket jag var emot). Nu kunde ju medlemmarna få bestämma då - Staten skulle ju inte ha något finger i Kyrkan längre. Men det verkar det som dom vill ha ändå? Eller i alla fall en massa enskilda människor som inte ens är medlemmar i kyrkan, som tycker att de ska ha rätt att diktera villkoren där fortfarande...Hur går det ihop?
    [/citat]

Det går ihop lika bra som när folk I kyrkan försöker påverka resten av samhället UTANFÖR kyrkan. Ge och ta, kallas det.
    Gabriella S skrev 2007-09-02 15:02:23 följande:
    [citat]
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 13:30:10 följande:
    Men frågan är om de präster i Svenska Kyrkan som VILL viga samkönade, inte borde gå en liten Bibelstudiekurs...
    De har gjort det. De har gått prästseminarium. En lång och djup utbildning. Där bildas man i bibeln (bland annat). Bildas. Inte hjärntvättas.
  • qenzo

Sa jag att lala har en "manlig" och en "kvinnlig"?
    Jag sa att det ofta är just så. Varför kan jag inte svara på men JAG vill inte ha en tjej som står 4 timmar vid spegeln och försöker göra sig snyggare.

Jag vill inte ha en dase just nu... kan det inte bli enklare?
    Jag blev kär i min flickvän för att hon är just HON, inte för att det saknas eller existerar en SAK mellan benen.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:12:17 följande:

Vet du, det där som du skriver nu är också en sådan där OBEGRIPLIG grej för mig. Om man nu inte vill leva med en man, varför måste det då ändå vara en manlig och en kvinnlig i ett lesbiskt förhållande? Är det inte bättre att ta en RIKTIG man då, och slippa alla problemen..? *kliar mig i huvudet*
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:07:59 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:45:37 följande:
    Det funkar inte, eftersom ett av syftena med äktenskapet är just att paret ska ha sex och fortplanta sig. Man kan s.a.s. inte avhandla bort det, och fortfarande kalla det äktenskap. Egentligen är äktenskapet inte ens giltigt, om det inte har fullbordats. (Fast idag ser man aldrig någon åberopa det argumentet i Sverige. Men det händer i katolska länder.)
    Med andra ord borde man i det moderna Sverige göra fertilitetstest, och de som inte kan få barn (ihop) ska inte få gifta sig (med varandra). Det är den direkta tolkningen och konsekvensen av vad du skriver. Om det inte bara är gammal hederlig homofobi, alltså.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:07:11 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 14:54:56 följande:
    *asgarvar så jag trillar av stolen - igen!*Herre skymningar, du kan ju jobba som komiker på historiska institutet!Kristendomen ledde till slutet för träldomen, den var kul du!Träldomen UPPSTOD UNDER KRISTEN TID!De senromerska och tidiga postromerska samhällena hade väldigt litet trälar och slavar, det var först med den (kyrkligt stödda) feodalismen som träldom återinfördes.Och att det var fel att äga andra människor... Har du läst bibeln? Och har du koll på historia alls? Gud, som uppenbarligen pratar med folk om rätt och fel ibland om man ska tro folk här på tråden, glömde visst under drygt femhundra års tid att tala om för påven och andra att det är FEL att ha svarta som slavar, och att de INTE är apor utan människor. Detta gällde så sent som 1873, kan jag berätta. Litet över hundra år sedan, alltså. Och då var det fortfarande långt kvar tills kvinnor slutade ses som egendom. I KRISTNA länder, med KYRKANS glada nickanden.Snälla, läs litet historia. Du gör det alldeles för lätt för mig.
    Det var likadant i de grekiska och romerska "högstående" kulturerna som här under vikingatiden. Det var slavarna som fick göra skitgörat.

Det är inte präster som har sagt att svarta är apor - då får du visa mig det svart på vitt. Tvärtom är det alltid prästerna som har varit förnuftets röst i kampen mot apartheid. Inte minst i USA och Sydafrika.

Kvinnor har heller inte setts som "egendom". De var länge inte myndiga så länge som de inte var änkor, men det är inte samma sak som att man får köpas och säljas, och att vem som helst får slå ihjäl en utan att straffas.

Kristendomen har för övrigt alltid stipulerat att ingen ska tvingas till äktenskap. (Sedan har flickor säkert blivit utsatta för påtryckningar att gifta sig med någon dom inte vill många gånger, men det kan man inte beskylla vigselförättaren för.)
  • qenzo

Nej det må ju vara hänt, men bla jag har ju valt att leva fel då!
    Varför ska vi uteslutas ur samhället för att VI valt att vara lite felkonstruerade?
    För vår kunstruktion har vi ju också valt väl?

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:13:47 följande:

Nä, och det har alltid ansetts lika mycket fel. Och DET ändras inte heller (var så säker)...
  • qenzo

Hahaha ja det betvivlar jag inte :D

Free Spirit skrev 2007-09-02 15:14:43 följande:

Den er ik enkel det har mormor rett i..men hjelp er å få om hun vil..
  • Dorian Ertymexx
    qenzo skrev 2007-09-02 15:07:36 följande:
    Nej det är det säkert inte. Vad sa han?Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:57:52 följande:
    Åh, det är en kort berättelse av Jonas Gardell, litet för lång att dra hela, men i princip är det en "pjäs" som handlar om en familjs julafton, där en massa dumt händer och mormor bara gråter och gråter. Till slut sitter de vid julbordet och diskuterar, och tonårspojken säger "ja, det är tur att det här inte är en pjäs av Gardell i alla fall, då skulle jag ju vara bög!"
    Pappan svarar "Det här ÄR en pjäs av Gardell!"
    Familjen: "Oj då!"
    Pappan: "Inte undra på att mormor gråter, med en SÅ'N i familjen!"

Asbra! ;)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?