• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:28:53 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:16:31 följande:
    Nä. Den utbildning som krävs för att vigas i Svenska Kyrkan är en Kalle Anka-kurs jämfört med t.ex. den katolska. De behöver inte ens kunna läsa orginalspråken! Det räcker att de läser ETT av språken under EN termin - och det fattar vem som helst att det inte räcker...
    Lustigt. Min väninna kan flera antika språk till en imponerande grad. En av de saker med henne som jag uppskattar med henne, hon har stenkoll.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:47:01 följande:

Tror du att det är en slump att Ku Klux Klan använder ett KORS som sitt tecken? Präster har egna samveten, det har inte ett dyft att göra med deras tro.
    Nu kan du ju inte beskylla hela kristenheten, för att en knasig grupp missbrukar deras symbol... De har inget stöd i Bibeln för sina handlingar.

Och USA är ju som sagt ALLAS land. De vitas lika mycket som de svartas. Eller INGENS - eftersom alla är lika mycket inkräktare där. De svarta åkte ju inte ens dit frivilligt i äldre tider - det var de vita som transporterade dom dit. Så de har liksom ingen anledning att stå till svars för att de lever sina liv där nu...

Jag tycker att rasisterna i USA står för låg intelligens, helt enkelt... Eller historielöshet.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:52:49 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:28:53 följande:
    Lustigt. Min väninna kan flera antika språk till en imponerande grad. En av de saker med henne som jag uppskattar med henne, hon har stenkoll.
    Jaha - fast det är inget som krävs.

Och det hjälper inte hur många språk hon kan läsa Bibeln på, om hon inte kan ta till sig det som står där. Och ändra sitt leverne därefter...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:49:34 följande:
    Men eh... Det kan aldrig bli manligt i ett flatförhållande, men som vi alla vet så bär vi på olika mentaliteter.JAG tänder inte på en tjej som är rent ut feminin och fjollig.Jag tänder inte på män heller som är fjolliga små fjun...Den jag lever med ska klara av att spika, byta glödlampa och fixa enkla saker på bilen.Sedan får de bära dase eller höna... I dont care!Gabriella S skrev 2007-09-02 15:34:38 följande:
    ...Men då erkänner du ändå att det är "manligt" att spika och fixa bilen? (Byta glödlampa går till och med jag i land med... :) )
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:34:38 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:25:48 följande:
    Jo, fast lite motsägelsefullt är det allt... Hela Queer-grejen går väl ut på att ta bort könsrollerna, har jag för mig. Att säga att män och kvinnor är precis lika. Men sedan ska det ÄNDÅ vara en manlig och en kvinnlig i förhållandena... Då fanns det alltså något som är "manligt" och något som är "kvinnligt" ändå, då..? Det var inte bara inlärda könsroller..? :)
    Nej, du blandar ihop saker. Queer-grejen är att inte vara heteronormativ. Det du pratar om är feminism. Visserligen är många queermänniskor (speciellt bi och lesbiska) ofta insatta i feminism (finns till och med en egen gren av det som just heter queerfeminism), men det finns inget givet samband mellan de tu.
  • Free Spirit
    Gabriella S skrev 2007-09-02 15:53:40 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:52:49 följande:Jaha - fast det är inget som krävs. Och det hjälper inte hur många språk hon kan läsa Bibeln på, om hon inte kan ta till sig det som står där. Och ändra sitt leverne därefter...
    Flört
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-02 15:49:54 följande:

Å bli kjær kan en bli i en tenåring oxo, men det gjør det ik mer rett for det om. Å rettferdigjøre all kjærlighet på den måten blir feil.Man kan velge om man vil utvikle dei følelsene eller inte..det er et valg!
    Precis! Det är det där jag försöker säga.

Resonemanget om att man "inte rår för" skulle ju i så fall även ursäkta de där lärarinnorna, som har haft sex med 13-åriga pojkar...

Eller män som våldtar för att de "inte kan hejda sig"...
  • Gabriella S

Free Spirit skrev 2007-09-02 15:55:27 följande:

Ja, där fick jag till det bra, va! :)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:37:14 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:32:18 följande:
    Det där vet jag. Är det något du försvarar, menar du? För det var oftast inte så att gossarna lärdes upp, utan de UTNYTTJADES av de sjuka äldre männen. Det finns till och med en gripande berättelse, där en ung, vacker pojke hellre kastade sig i ett kar med skållhett vatten och dog, än lät sig utnyttjas av en man...För övrigt så nådde den där kulten sin kulmen precis innan ROMARRIKET FÖLL. Finns det mööööööjligen något samband där..?
    Jag försvarar det inte, jag upplyser. Och huruvida gossarna i allmänhet led eller inte kan vi faktiskt inte veta. Vi har bara vår egen kulturella syn att utgå ifrån, andra kulturer ser saker på andra sätt, och fostrar därför även barnen för att tolerera helt andra saker.

Samband? Tja... När romarriket föll hade det varit kristet (och dessutom blivit ENVÄLDIGT kristet) i nästan tvåhundra år, så om det finns samband är det klart roande ja...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:51:35 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:26:36 följande:
    Vad spelar det för roll vilket skälet var? Gud viskade inte i örat på påvar, präster och lagstiftare att det var fel, och det fortsatte ända fram till att nationer började bli sekulära.Ta vår tid som exempel - vilket land har dödsstraff idag? Jo,USA. Ett starkt kristet land. Vilket land har INTE dödsstraff? Sverige. Som är ett sekulärt samhälle. Vilket land brukar kristna mörda abortläkare i? USA. Vart har sådant aldrig skett? Sverige.
    Nåja - det finns ju massor av atestiska (Kina t.ex.) och muslimska (Iran t.ex.) länder som har dödsstraff också. Det går nog inte att hitta något mönster där.

Jag undrar om inte dödsstraffen även i USA beror mycket på att det ses som en nödvändighet. De har hänt så många fullkomligt bestialiska dåd där, att folk skriker på dödsstraff helt enkelt för att få känna sig trygga... Varje brottsling som avrättas är ju i alla fall en mindre som kan gå ut och mörda, tortera och våldta... (Och nu har jag inte sagt att det är rätt med dödsstraff. Jag försöker bara förstå.)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?