• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Alexis1987

Nu menar jag folk som studerat teologi på annan nivå, människor som kanske inte alltid har som syfte att bli präst.
    Du pratar om de lärda männen inom katolska kyrkan, som absolut är väldigt lärda men har fått en väldigt vinklad bildning vilken man inte får om man studerar teologi på annat håll.

Samhället regler bör ju inte byggas på kyrkan, kyrkan tappar makt i väldigt många länder och idag har de ju inget med att stifta lagar och liknande att göra.
    Varför ska liksom hela samhället byggas upp efter något som med stor säkerlighet inte är sant, mycket som står i bibeln alltså!

• Alexis1987

Man väljer inte vem man blir kär i, man blir väl kär i helheten av en person och inte i ett kön egentligen!
    Varför ska man inte kunna leva ihop med den man älskar över allt annat och varför ska inte samhället kunna acceptera det?
    Är homosexualitet egentligen något onaturligt, nä! det är det inte det finns inom djur världen också.
    Dessutom tror ju forskare att en stor procent av alla människor egentligen är bisexuella och att de flesta känt någon dragning till samma kön.

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:20:10 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:07:11 följande:
    Det var likadant i de grekiska och romerska "högstående" kulturerna som här under vikingatiden. Det var slavarna som fick göra skitgörat. Det är inte präster som har sagt att svarta är apor - då får du visa mig det svart på vitt. Tvärtom är det alltid prästerna som har varit förnuftets röst i kampen mot apartheid. Inte minst i USA och Sydafrika.Kvinnor har heller inte setts som "egendom". De var länge inte myndiga så länge som de inte var änkor, men det är inte samma sak som att man får köpas och säljas, och att vem som helst får slå ihjäl en utan att straffas. Kristendomen har för övrigt alltid stipulerat att ingen ska tvingas till äktenskap. (Sedan har flickor säkert blivit utsatta för påtryckningar att gifta sig med någon dom inte vill många gånger, men det kan man inte beskylla vigselförättaren för.)
    Vikingar hade inte på ett när samma bruk och grad av slavar som de kristna i sydstaterna i USA.

Och det är klart att kyrkan gick med på slaveriet! Tror du seriöst att en sådan maktapparat inte kunde stoppat slaveriet illa kvickt? Ett av de få vettiga saker kyrkan gjorde var att erkänna att indianer var människor, och därmed inte fick ägas. De kunde lätt gjort samma sak för de svarta.

Och vilka skrev bestiarier och liknande på medeltiden, om inte prästerna? Det är i dem som det beskrivs hur andra folk är.

VISSA präster har varit goda röster för jämställdhet, det är sant, men långtifrån alla. Tror du att det är en slump att Ku Klux Klan använder ett KORS som sitt tecken? Präster har egna samveten, det har inte ett dyft att göra med deras tro.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-02 15:38:38 följande:
    QEnzo ;)Ja som oftast är den ena kvinnan ngt mer fem än den andra, men att det alltid är så, det har jag itne sagt.Det finns fem som vill ha fem och butch som vill ha butch.Jag är mer fem, om än inte überkvinnlig och min flickvän är butch.Jag blev inte kär i en spec kroppsdel utan i en hel person. Nu var det så att denna person var en kvinna. So What?Den kärlek jag möts av idag har jag inte upplevt under tidigare år med enbart pojkvänner.Gabriella S skrev 2007-09-02 15:27:34 följande:
    Jo, men det lustiga är ju, att först ska Queer-kulturen avskaffa alla könsskillnader. De ska ha det till att män och kvinnor är precis lika, och att alla könsroller bara är inlärda och inte har betydelse idag. Man blir kär i en person och inte ett kön, och allt det där (dravlet).

Men när det sedan kommer till det egna privatlivet, så är det ÄNDÅ viktigt med manligt och kvinnligt i ens val av partner... Det går inte ihop för mig.
  • qenzo

Men eh... Det kan aldrig bli manligt i ett flatförhållande, men som vi alla vet så bär vi på olika mentaliteter.
    JAG tänder inte på en tjej som är rent ut feminin och fjollig.
    Jag tänder inte på män heller som är fjolliga små fjun...

Den jag lever med ska klara av att spika, byta glödlampa och fixa enkla saker på bilen.
    Sedan får de bära dase eller höna... I dont care!

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:34:38 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:25:48 följande:
    Jo, fast lite motsägelsefullt är det allt... Hela Queer-grejen går väl ut på att ta bort könsrollerna, har jag för mig. Att säga att män och kvinnor är precis lika. Men sedan ska det ÄNDÅ vara en manlig och en kvinnlig i förhållandena... Då fanns det alltså något som är "manligt" och något som är "kvinnligt" ändå, då..? Det var inte bara inlärda könsroller..? :)
  • Gabriella S

Bestiarier på medeltiden, ja! Där ritade man ju in allsköns havsmonster och kentaurer också. Och man trodde att jorden var platt! Det går liksom inte att ställa Svenska Kyrkan till svars för det idag... (Börjar du få slut på argument? :) )

• Free Spirit
    Alexis1987 skrev 2007-09-02 15:44:40 följande:
    Man väljer inte vem man blir kär i, man blir väl kär i helheten av en person och inte i ett kön egentligen!Varför ska man inte kunna leva ihop med den man älskar över allt annat och varför ska inte samhället kunna acceptera det?Är homosexualitet egentligen något onaturligt, nä! det är det inte det finns inom djur världen också.Dessutom tror ju forskare att en stor procent av alla människor egentligen är bisexuella och att de flesta känt någon dragning till samma kön.
    Å bli kjær kan en bli i en tenåring oxo, men det gjør det ik mer rett for det om. Å rettferdigjøre all kjærlighet på den måten blir feil.

Man kan velge om man vil utvikle dei følelsene eller inte..det er et valg!
  • Alexis1987

inte för jag fattade vad du skrev riktigt men då menar jag samstånd mellan kön, kärlek från 2 håll. Det kan väl aldrig vara fel!

• Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:26:36 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:14:59 följande:
    Nu tror jag så här, att anledningen till att det var hårda lagar och hårda straff i de primitiva samhällena - och även långt in i vår tid - var att folk var fattiga. Många levde på svältgränsen hela tiden. Och då var man kanske tvungen att ha hårda straff i avskräckande effekt? För det funkade helt enkelt inte, om barnen i en familj inte skulle överleva vintern för att någon stal familjens enda ko. Eller om det blev massor av oäktenskapliga barn, som måste försörjas av andra - när inte den egna fadern tog något ansvar. Alltså - jag tror att det var mer en ekonomisk nödvändighet än "moral" som låg bakom.
    Vad spelar det för roll vilket skälet var? Gud viskade inte i örat på påvar, präster och lagstiftare att det var fel, och det fortsatte ända fram till att nationer började bli sekulära.

Ta vår tid som exempel - vilket land har dödsstraff idag? Jo,USA. Ett starkt kristet land. Vilket land har INTE dödsstraff? Sverige. Som är ett sekulärt samhälle. Vilket land brukar kristna mörda abortläkare i? USA. Vart har sådant aldrig skett? Sverige.
  • Alexis1987

HELT OTROLIGT VILKA LÄSKIGA MÄNNISKOR DET FINNS ALLTSÅ, jag är rätt övertygad på att onda människor inte kommer till himlen som sagt så vissa borde kanske ändra på sig.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?